Hej allesammans! Tack för ett trevligt och mycket innehållsrikt forum. Jag har smygit omkring i kulisserna länge men nu är det dags att göra ett inlägg.
1. Jag är på jakt efter läns-/ regions-/ eller hundradeindelningar i "Sverige" från perioden 750-1050 e.kr. Länkar, kartor eller textmässiga beskrivningar vore att föredra snarare än bara ett namn på en region.
2. Vidare är jag intresserad av tidiga handelsplatser, byar, centralorter daterade från samma period.
3. Stamhövdingar/ klaner/ familjer är också av stort intresse.
4. Militära enheter, -teknologi, -formationer, -slag etc.
5. Naturtillgångar, grödor och handelsvaror.
Anledningen till denna kartläggning är en modifikation av spelet Total War (Medieval) som vi arbetar med. Vi planerar att ge ut en modd som heter "Fury of the Northmen" som spänner ovan angivna tidsperiod. Är du intresserad kan du titta in på http://forums.totalwar.org/vb/index.php Gå sedan till MTW Modifications/ Enginers Guild/ Fury of the Northmen mod. Välkommen!
Sverige 750-1050:
-
PseRamesses
- Provmedlem
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Re: Sverige 750-1050:
Välkommen ut i ljuset här på Skalman. Det skulle ta fem timmars skrivarmöda att svara på alla dina frågor. Jag har inte den tiden. Vi kan dock ta det lite kort:PseRamesses skrev:Hej allesammans! Tack för ett trevligt och mycket innehållsrikt forum. Jag har smygit omkring i kulisserna länge men nu är det dags att göra ett inlägg.
1. Jag är på jakt efter läns-/ regions-/ eller hundradeindelningar i "Sverige" från perioden 750-1050 e.kr. Länkar, kartor eller textmässiga beskrivningar vore att föredra snarare än bara ett namn på en region.
2. Vidare är jag intresserad av tidiga handelsplatser, byar, centralorter daterade från samma period.
3. Stamhövdingar/ klaner/ familjer är också av stort intresse.
4. Militära enheter, -teknologi, -formationer, -slag etc.
5. Naturtillgångar, grödor och handelsvaror.
Anledningen till denna kartläggning är en modifikation av spelet Total War (Medieval) som vi arbetar med. Vi planerar att ge ut en modd som heter "Fury of the Northmen" som spänner ovan angivna tidsperiod. Är du intresserad kan du titta in på http://forums.totalwar.org/vb/index.php Gå sedan till MTW Modifications/ Enginers Guild/ Fury of the Northmen mod. Välkommen!
Alla Uppländska Västmanaländska och Sörmländska komuner har en gång kallats Härader, dessförinnan näntan undantagslöst Hundaren i en eller annan form.
T.ex. Tiundaland = Tiohundareland. En annan kommun Katrineholm, låg och ligger i Oppunda härad. Här finns ett Husby Oppunda, och vi vet att hundaret kallades Ophund, vilket lär betyda det övre liggande hundaret. Du får kolla själv med NE och de gamla häradsnamnen.
Av tradition från Engelskans Hundreds skulle det innebära att ett hundare sätter upp fyra skeppslag om 25 man, övriga 24 ror snäckan i skift om så behövs, snäckan - båten har tolv stycken åror. Båtar har dock knappast med England att göra.
Nedstöms våra hundaren finns i Östersjön eller kustnära ett typ Snäckviken eller Snäckängen. Astra Zeneca har t.ex. byggt en jättefabrik vid Snäckviken i Södertälje.
Detta något om Hundareindelning av Sverige nordanskogs.
Övriga frågor vågar jag inte ge mej på, men läs vår sagohistoria så går det nog bra, om du inte tar uppgifterna om antalet personer som deltagit i slagen alltför allvarligt.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
En häradskarta finns på http://www.lm.se/gsd/historiska/haradsk ... rad_ek.pdf
men var medveten om att vissa häradsgränser markant har ändrats från tidig medeltid fram till modern tid.
men var medveten om att vissa häradsgränser markant har ändrats från tidig medeltid fram till modern tid.