Rom och nordafrika

Från Romulus och Remus till Västroms fall.
Användarvisningsbild
Prozac
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Prozac » 1 september 2004, 22:33

Hexmaster skrev:
Prozac skrev: Jag har en bok med historiska kartor och på en av dem så finns det en stor sjö i Nord Afrika, mitt idagens öken. Kan det stämma?
Var ligger den, och vilken tid är den från? Pratar vi fortfarande om antiken?

Går man ytterligare några tusen år bakåt i tiden var ju Sahara grönt och fint, det var när det blev öken som befolkningen begav sig till Egypten vilket nog spelat roll för utvecklandet av högkulturen där.
Oj oj oj tänkte visst fel, efter att ha konsulterat med boken så såg jag att den var äldre än från antiken. Sorry för kortsluttningen :oops:

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 september 2004, 11:49

den pinkande elefanten skrev:Vandalriket var väl mycket kortlivat och besegrades av Byzans, en parentes i nordafrikas historia. I alla fall fanns det kristna och judar längs den nordafrikanska kusten från Egypten och västerut från första århundradet eKr. Schismer och olika dogmer bland de kristna i nordafrika förekom redan från början ända till slutet när araberna marginaliserade Kristendomen
Även jag utryckte mig lite slarvigt (för att inte säga att jag totalt glömde bysantinarna!).
Vandalriket sträckte sig över ca 100 år, från 429 till 534 då det erövrades av Bellisarius från Bysan. Bysantinarna höll i rodret under något över 100 år även de, från 534 till 698 då Karthago erövrades av araberna.
De styrande i området kring Karthago bestod då naturligtvis främst av arianska vandaler, som fråntogs makten, och de arianska kyrkorna stängdes. Den ortodoxa romerska befolkningen tyckte naturligtvis "rätt åt dem", men detta blev naturligtvis ett orosmoment. Och den afrikanska befolkningen gjorde strax uppror för att tillfälle gavs. Nordafrika var alltså ingen fredlig provins för bysantinerna, och när araberna kom så hade de inte de militära eller finansiella medlen att ställa sig till försvar effektivt, för hela riket var under tryck både på Balkan och hemma i Främre Asien.

Skriv svar