Om det är fel ämne för tråden ber jag om ursäkt, men det står ju ...genom tiderna.
Tack på förhand.
/Tomas (som vet att stridsvagnar rullar, har en stor kanon och är rätt farliga. Inte mycket mer)
Är 100% säker på att den skulle bli en sprängd stridsvagn tämligen snabbt.Tomas Ibsen skrev:Satt och funderade lite, kom in på HoI, gick vidare till forskningsbiten där det finns något som heter Super heavy tanks, där det står att "These bohemoths schrink even the tanks today" eller något liknande. Då funderade jag, om man tar en Königstigerstridsvagn mot en modern stridsvagn. Vilken som helst, Leo II, M1A1 eller vilken som helst, hur skulle den klara sig i strid? Antag att besättningarna är likartat erfarna nu också.
Om det är fel ämne för tråden ber jag om ursäkt, men det står ju ...genom tiderna.
Tack på förhand.
/Tomas (som vet att stridsvagnar rullar, har en stor kanon och är rätt farliga. Inte mycket mer)
För att pansaret är sämre än dagens eller?Andreas #1 skrev:Är 100% säker på att den skulle bli en sprängd stridsvagn tämligen snabbt.Tomas Ibsen skrev:Satt och funderade lite, kom in på HoI, gick vidare till forskningsbiten där det finns något som heter Super heavy tanks, där det står att "These bohemoths schrink even the tanks today" eller något liknande. Då funderade jag, om man tar en Königstigerstridsvagn mot en modern stridsvagn. Vilken som helst, Leo II, M1A1 eller vilken som helst, hur skulle den klara sig i strid? Antag att besättningarna är likartat erfarna nu också.
Tack på förhand.
Såhär, Königstiger får in en träff (i sidan eller bak) på säg en T-72, M-60 eller en Centurion så kan dom nog hälsa hem, eller iallafall vagnen.volgar skrev:om vi säger såhär då, hur länge skulle den kunna matcha de andra tanksen ? till 1970?
Inte särskilt länge. Redan den sovjetiska IS-3 som började produceras 1945 hade ett pansar som Königstigern inte kunde slå igenom framifrån. Dock var den tyska vagnens frontpansar även för starkt för den ryska kanonen, men IS-3 var snabbare och skulle därför lättare kunna komma runt på Königstigerns sidor och rygg. Nästa sovjetiska vagn, T-54, skulle snabbt göra slarvsylta av Königstigern.volgar skrev:om vi säger såhär då, hur länge skulle den kunna matcha de andra tanksen ? till 1970?
Nja, vi har egentligen inte förlängt livstiden i kvalitet gentemot krigetskrav. Utan vi har renoverat gammalt bråte.Dalmas skrev: Israelerna (och svenskarna) har förlängt livstiden på eg. föråldrade konstruktioner.