Jag kan svara för det jag kan. Ekonomisk makt är inte bara BNP. BNP mäter en hel mass luftslott som Eneron, Parmalat mm. Ekonomisk makt är export och import, BNP, bistånd och lån. Japan står t ex för 9 av 10 av världens största banker. USA lånar pengar från Japan, till och med för sina krig. Japan och Tyskland finansierade Gulfkriget 1991. Japan är nog något mindre ekonomiskt mäktigt än USA men de ligger inte långt efter och skulle man räkna ASEAN som är typ Japan eftersom Japan har samma roll i ASEAN som Tyskland i EU så då är definitivt ASEAN ikapp och kanske om USA. Självklart har Japan precis som Europa och för den delen även USA allvarliga ekonomiska problem och de är tämligen väl uppkomna ur deras egna system. Robert Gilpin menar att USA, EU och Japan/ASEAN är tre olika kapitalistiska system. Än så länge vet vi inte vilken modell som är den mest framgångsrika. Det ser ut som om USA har varit det men USA:s problem är att de nu saknar åtgärder att vidta vid nästa långkonjuktur. EU i sin tur lider av välfärdsjuka och Japan av nåt helt annat...Henke skrev:Ber om ursäkt om jag kommer in sent och hänger upp mig på ett par detaljer, men jag har inte läst denna diskussion i sin helhet förrän igår kväll...
Hur mäter du "ekonomisk makt" i så fall? Om "ekonomisk makt" är en funktion av BNP så har Japan mindre än hälften av USAs, och USA har dragit ifrån alltmer under de senaste åren.Skalden skrev:Japans ekonomiska makt är likvärdig med USA:s och då är inte ASEAN-länderna inräknade.
Jag skulle gärna vilja se statistik som stödjer detta påstående. Intuitivt verkar det helt enkelt felaktigt.Skalden skrev:Fortfarande vidhåller jag att handeln i slutet på 1800-talet fram till och med det första världskriget var lika omfattande. Mängden pengar var mindre men i övrigt är det samma flöden men bara mellan flera konton.
En enkel titt i USAs handelsstatistik (finns på http://www.census.gov) ger att exporter ökat med 39 gånger från 1960 till 2003, importer med 67 gånger, medan BNP bara ökat 21 ggr under samma tid (BNP-statistiken finns på http://www.bea.org).
Dvs, åtminstone för USAs del är handeln avsevärt mer betydelsefull idag mot 1960. Tyvärr har jag inte tillgång till äldre statistik än så, och orkar inte gå igenom andra länders statistik, men jag skulle bli förvånad om inte ett liknande mönster finns även där.
Henrik
USA:s andel av världsekonomin år 1960 brukar anses ha varit cirka 40 procent eller något under. Idag är USA:s andel av världsekonomin omkring 25 procent. USA minskar i förhållande till de andra. Det är så jag räknar. Faktum är att USA:s produktivitet minskar och befinner sig på samma nivå som Englands före VK I. De här böckerna som jag har använt för detta är sådant som jag måste hämta ut från KB. Jag är inte i Stockholm nu. Lite svårt alltså. Däremot har jag en uppsats hemma som kan tjäna som en god sammanfattning. Nu är jag dock inte hemma.
Att USA:s export är högre år 2000 än år 1960 betyder alltså inte med automatik att USA har en större andel av världsekonomin. Samtidigt ser du ju också själv att USA är en stat som importerar mer än den exporterar. USA kan inte ens tillverka bilar eller lastbilar för export längre. De är inte konkurrenskraftiga nog. USA är bara ledande inom IT och vapenteknologi. Vilket är någorlunda i sin ordning eftersom en hegemon skall sträva efter att inneha ledningen inom utvecklingen av spetsteknologi. Men avståndet knappas in allt mer även här.