Osama, prins eller bandit?

Gutekrigaren
Medlem

Re: Blitzkrieg

Inlägg av Gutekrigaren » 5 augusti 2004, 22:23

Blitzkrieg skrev:Jag håller med om att han har jememitiska rötter eftersom hans släkt utvandrade för århundrade sen. Osama hade en nära relation till kungahuset fram tills dess att han hade gått förlångt med sin terorism.

/Rasmus
Vad då håller med? Bin Ladins far var jemenit och invandrade till Saudiarabien 1925.

En "nära relation" innebär inte att han är prins. Bara att han ingår i en överklassfamilj som precis som andra överklassfamiljer (jämför med Sverige) har kotteri tillsammans med landets kungahus.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 5 augusti 2004, 23:11

Bedrettin:
Ja, det är möjligt att han hade lite meningsskiljaktigheter med Saudiarabien före gulfkriget också, men det var då som han verkligen kom att tycka illa om dom. Fram för allt var det då han vände sina arga blickar mot USA vad jag vet. I Jihad mot Sovjet så hjälpte USA till med vapen osv, och det var sovjet som var den gudlösa angriparen på ett muslimskt land...USA tyckte han väl varken bu eller bä om före gulfkriget?

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 5 augusti 2004, 23:25

Perra skrev:Bedrettin:
Ja, det är möjligt att han hade lite meningsskiljaktigheter med Saudiarabien före gulfkriget också, men det var då som han verkligen kom att tycka illa om dom. Fram för allt var det då han vände sina arga blickar mot USA vad jag vet. I Jihad mot Sovjet så hjälpte USA till med vapen osv, och det var sovjet som var den gudlösa angriparen på ett muslimskt land...USA tyckte han väl varken bu eller bä om före gulfkriget?
Jag vet inte riktigt exakt när han fick extrema hatet för USA faktiskt, eller varför han hamnade i kläm med saudisäkerhetspolisen men hans ställningstagande till USA låter ju rimligast efter efter gulfkriget. Sudan var det nog, varför lämnade han Sudan, har för mig att han inte kom överens riktigt?

Det var väl nog så att folk i saudiarabien bröt med Usama, än motsatsen.

//Bedrettin

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 5 augusti 2004, 23:54

Bedrettin skrev:
Jag vet inte riktigt exakt när han fick extrema hatet för USA faktiskt, eller varför han hamnade i kläm med saudisäkerhetspolisen men hans ställningstagande till USA låter ju rimligast efter efter gulfkriget. Sudan var det nog, varför lämnade han Sudan, har för mig att han inte kom överens riktigt?

Det var väl nog så att folk i saudiarabien bröt med Usama, än motsatsen.

//Bedrettin
Enligt vad jag har hört (tror det var i något program från Dokumnet Utifrån, kanske just den som visade intervjun med honom?) så var det just när amerikanska trupper bjöds in till Saudiarabien som hans hat mot USA startade "på riktigt", så att säga. Ffa eftersom de saudiska myndigheterna avböjde hans erbjudande om att ta dit sitt folk från Afghanistan för att försvara landet.

Jag tror att Sudan i princip slängde ut honom efter påtryckningar från bl a USA. Det blev politiskt för hett att låta honom vistas i landet, kanske?

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 6 augusti 2004, 00:07

Jag tycker att Usama är en person som övergick från modig rebell till hänsynlös terrorist, bandit är väl inte rätta ordet överhuvudtaget.

Om Sudan hade behållt honom kanske de skulle bli et Sudankrig? Hur hade det gått? Hade man då inte uppmärksammat molla omar eller taibanregimen överhuvudtaget?

//Bedrettin

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 6 augusti 2004, 00:49

Bedrettin skrev:Jag tycker att Usama är en person som övergick från modig rebell till hänsynlös terrorist, bandit är väl inte rätta ordet överhuvudtaget.

Om Sudan hade behållt honom kanske de skulle bli et Sudankrig? Hur hade det gått? Hade man då inte uppmärksammat molla omar eller taibanregimen överhuvudtaget?

//Bedrettin
Hm, det blir ju rena spekulationer, men...
Om attacken mot WTC hade genomförts när han residerade i Sudan så kanske han hade blivit utlämnad?

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 6 augusti 2004, 22:35

tryggve skrev: Hm, det blir ju rena spekulationer, men...
Om attacken mot WTC hade genomförts när han residerade i Sudan så kanske han hade blivit utlämnad?
Jo, vi kan sätta punkt innan de blir en "spekulationstråd" med att han hade överlämnats till USA och 11 september hade aldrig ägt rum. :o

//Bedrettin

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 augusti 2004, 10:59

Tryggve, möjligen. Å andra sidan finner jag det osannolikt att den amerikanska opinionen nöjt sig med ett utlämnande efter 11/9, det var krig som gällde. :(

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 augusti 2004, 13:11

Det är väl litet lugnare idag - men just efter 911 så hade nog amerikansk opinion varit helt nöjda med ett kadaver utlämnat till korpar, hyenor och asgamar. Givetvis förutsatt att CNN funnits på plats att föreviga skådespelet. Den finalen är ännu inte helt utesluten.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 8 augusti 2004, 17:17

Gutekrigaren skrev:Tryggve, möjligen. Å andra sidan finner jag det osannolikt att den amerikanska opinionen nöjt sig med ett utlämnande efter 11/9, det var krig som gällde. :(

Mvh Petter
Möjligt, men om han hade blivit utlämnad från Sudan så...
En av anledningarna till att USA agerade militärt i Aghanistan var väl just det att Talibanerna vägrade att lämna ut honom.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 8 augusti 2004, 20:59

tryggve skrev:
Gutekrigaren skrev:Tryggve, möjligen. Å andra sidan finner jag det osannolikt att den amerikanska opinionen nöjt sig med ett utlämnande efter 11/9, det var krig som gällde. :(

Mvh Petter
Möjligt, men om han hade blivit utlämnad från Sudan så...
En av anledningarna till att USA agerade militärt i Aghanistan var väl just det att Talibanerna vägrade att lämna ut honom.
Som sagt, möjligen. :)
En liten kuriös detalj är att Haiti faktiskt skulle kunna anfalla USA på exakt samma grunder som USA anföll Afghanistan. USA vägrar nämligen lämna ut en gammal massmördare (Emmanuel Constant).

Mvh Petter

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 8 augusti 2004, 21:11

Gutekrigaren skrev:
Som sagt, möjligen. :)
En liten kuriös detalj är att Haiti faktiskt skulle kunna anfalla USA på exakt samma grunder som USA anföll Afghanistan. USA vägrar nämligen lämna ut en gammal massmördare (Emmanuel Constant).

Mvh Petter
Visst, men det finns ju massor med fallna diktatorer i exil, i Frankrike, USA, Storbritannien o v s...

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 8 augusti 2004, 21:30

Gutekrigaren skrev: En liten kuriös detalj är att Haiti faktiskt skulle kunna anfalla USA på exakt samma grunder som USA anföll Afghanistan. USA vägrar nämligen lämna ut en gammal massmördare (Emmanuel Constant).

Mvh Petter
Varför vägras överlämning?

//Bedrettin

Skriv svar