Armborst
- sibiriska tigern
- Medlem
Armborst
Okej, nu kommer vi till mina funderingar: är armborsten en innovation från Aros (västerås), eller något annat kontroversiellt ställe som är uppkallat efter en åmynning?
Vilket är det äldsta fyndet av en armborst i Sverige, måntro?
edit: Bara så ni vet så anger Elof nr 2 i Svenska etymologiordlistan att det latinska namnet 'arcballistik' (båg-kastare) må ha påverkats av ett germanskt ord 'armbrust', eller är detta en förkastad idé?
[Inlägget väckte rent sagt känsloladdade meningar om vad som är seriöst och oseriöst, men med "innovation" menar jag inte att den uppfanns dära!]
edit: Bara så ni vet så anger Elof nr 2 i Svenska etymologiordlistan att det latinska namnet 'arcballistik' (båg-kastare) må ha påverkats av ett germanskt ord 'armbrust', eller är detta en förkastad idé?
[Inlägget väckte rent sagt känsloladdade meningar om vad som är seriöst och oseriöst, men med "innovation" menar jag inte att den uppfanns dära!]
Senast redigerad av 5 sibiriska tigern, redigerad totalt 7 gång.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Arcus är latin för 'båge', 'böj'. Latinets ballista kommer från grekiskans 'balista', 'kasta'.elof skrev:Okej, nu kommer vi till mina funderingar: är armborsten en innovation från Aros (västerås), eller något annat kontroversiellt ställe som är uppkallat efter en åmynning?
Ballistae är ju en hellenistisk krigsmaskin som i stort sett är ett stort armborst till funktionen.
Armborstet i sig själv dyker väl upp i Han-Kina innan år 0 någon gång, och kom till Rom strax efter under första århundradet. Det förekommer en väggmålning i det romerska Frankrike från första eller andra århundradet e.Kr. Sedan förekommer det i handskrifter ca 950. Ett armborst har hittats utanför Kristianstad har daterats till Medeltidens slut.
Mvh -Dan
- sibiriska tigern
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jag antar at den engelske författaren menar 1500-talet. Ett bra bevarat primitivt armborst hittades 1941 där. Ett gott exempel på de armborst som använts flera hundra år tidigare i norden.elof skrev:Menar du 1600-talet, eller tidigare?Dûrion Annûndil skrev:Ett armborst har hittats utanför Kristianstad har daterats till Medeltidens slut.
Man räknar väl med att armborst inte dyker upp i Sverige förrän efter Vikingatiden och kristnandet.
Mvh -Dan
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Re: Armborst
För att vara helt ärlig så har jag frågat mig följande:elof skrev:Okej, nu kommer vi till mina funderingar: är armborsten en innovation från Aros (västerås), eller något annat kontroversiellt ställe som är uppkallat efter en åmynning?
Är Elof en alldeles seriös debatör här, eller söker han driva med forumet?
är armborsten en innovation från Aros,
Varför skulle armborsten vara en innovation från aros, bara för att båda sakerna börjar på Ar,
eller något annat kontroversiellt ställe som är uppkallat efter en åmynning?
Exakt: Varför skulle kontroversiella ställen eller åmynningar ha med armbostet att göra!??
Du får nog tänka på vad du skriver, det finns sannolikt tusentals webbsidor om armborstet på nätet. Är man gediget intresserad av historia kan man söka fakta själv. Jag är en stor anhängare av att "Lathundar skall inte ha läxhjälp".
Man frågar sig varför undersöker du inte själv huruvida arnborstet har med Arvika, Arbro, Arboga, eller Arkangels att göra, Dina frågeställningar är ju minst sagt ganska så naiva. Ta rätt på lite själv, så kommer du att bli en vördad Skalmänning.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
I Otto Kalkars Ordbog til det ældre danske sprog (1300-1700), bd. 1-4, København 1881-1907, nämns faktiskt "Arborst" som en språklig variant av Armborst, med exempletChrister Samuelsson skrev:Varför skulle armborsten vara en innovation från aros, bara för att båda sakerna börjar på Ar, menar du det, eller vad är sambandet???
vlffuen, der bed en streng sönder paa it spent arböst oc sköd sig saa selff ihiel
Men jag håller med Dürion om att ordet skall härledas från Arcus och ballistae. Det har dock gjorts försök att härleda det ur ett nordiskt ord, Kalkar nämner Ihre och Dalin som några av dem som försökt.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
För all del, men Du kan väl låta elof själv svara.Widsith skrev:I Otto Kalkars Ordbog til det ældre danske sprog (1300-1700), bd. 1-4, København 1881-1907, nämns faktiskt "Arborst" som en språklig variant av Armborst, med exempletChrister Samuelsson skrev:Varför skulle armborsten vara en innovation från aros, bara för att båda sakerna börjar på Ar, menar du det, eller vad är sambandet???
vlffuen, der bed en streng sönder paa it spent arböst oc sköd sig saa selff ihiel
Men jag håller med Dürion om att ordet skall härledas från Arcus och ballistae. Det har dock gjorts försök att härleda det ur ett nordiskt ord, Kalkar nämner Ihre och Dalin som några av dem som försökt.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
- sibiriska tigern
- Medlem
Jag är en klurig person ska du veta, Christer min vän.Christer Samuelsson skrev:För att vara helt ärlig så har jag frågat mig följande:elof skrev:Okej, nu kommer vi till mina funderingar: är armborsten en innovation från Aros (västerås), eller något annat kontroversiellt ställe som är uppkallat efter en åmynning?
Är Elof en alldeles seriös debatör här, eller söker han driva med forumet?
är armborsten en innovation från Aros,
Varför skulle armborsten vara en innovation från aros, bara för att båda sakerna börjar på Ar,menar du det, eller vad är sambandet???
eller något annat kontroversiellt ställe som är uppkallat efter en åmynning?
Exakt: Varför skulle kontroversiella ställen eller åmynningar ha med armbostet att göra!??
Du får nog tänka på vad du skriver, det finns sannolikt tusentals webbsidor om armborstet på nätet. Är man gediget intresserad av historia kan man söka fakta själv. Jag är en stor anhängare av att "Lathundar skall inte ha läxhjälp".
Man frågar sig varför undersöker du inte själv huruvida arnborstet har med Arvika, Arbro, Arboga, eller Arkangels att göra, Dina frågeställningar är ju minst sagt ganska så naiva. Ta rätt på lite själv, så kommer du att bli en vördad Skalmänning.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
Det står ju att armborst kommer från tyska armbrust, som i sin tur kommer från latinska ar(cu)balista, men som i sin tur kommer från tyska armbrust.
Jag misstänker ändå att det har med mynning att göra.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Elof jag tror säkert att du är klurig och du får misstänka precis vad som helst!Jag är en klurig person ska du veta, Christer min vän.
Det står ju att armborst kommer från tyska armbrust, som i sin tur kommer från latinska ar(cu)balista, men som i sin tur kommer från tyska armbrust.
Emellertid får du inte hålla på som du gör här.
Skalman är inte till för att vädra sin misstänksamhet, vad beträffar det ena eller andra.
Om du anser att det finns ett klart samband mellan Aros och armbost så försök bevisa det på ett entydigt och civiliserat sätt. Jag anser inte, att du hitills på minsta sätt, gjort det.
Christer Samuelsson.
( Jag har editerat mitt inlägg här. Tack Franq för att du påpekat att jag uppför mej alldeles olämpligt. Även moderatorer värdar kan naturligtvis få spader, jag hoppas du och alla andra som läst inlägget kan förstå det)
//CS
Senast redigerad av 1 Christer Samuelsson, redigerad totalt 6 gånger.
Hmm, nu har jag ingen koll på hur seriös Elof är, men är du inte lite väl aggressiv nu Christer? Ta svordomarna och påhoppen privat är du snäll så slipper vi vanliga dödliga besökare bli skrajja för att vi ska få vår person ifrågasatt nästagång vi har en lös teori.
Inte för att jag tycker det verkar så läskigt men det ser ruskigt oseriöst ut för sidorna med en ilsken moderator.
Inte för att jag tycker det verkar så läskigt men det ser ruskigt oseriöst ut för sidorna med en ilsken moderator.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Du har naturligtvis rätt här, jag skall göra något åt saken.Franq skrev:Hmm, nu har jag ingen koll på hur seriös Elof är, men är du inte lite väl aggressiv nu Christer? Ta svordomarna och påhoppen privat är du snäll så slipper vi vanliga dödliga besökare bli skrajja för att vi ska få vår person ifrågasatt nästagång vi har en lös teori.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
- sibiriska tigern
- Medlem
Du hakar upp dig på småord i mina meningar, jag är väl inte misstänksam i generella termer. Eller associerar du till andra tråden innan? Jag kanske formulerade frågan på fel sätt, men det behöver väl inte betyda att jag är en ociviliserad pojk?Christer Samuelsson skrev:Elof jag tror säkert att du är klurig och du får misstänka precis vad som helst!Jag är en klurig person ska du veta, Christer min vän.
Emellertid får du inte hålla på som du gör här.
Skalman är inte till för att vädra sin misstänksamhet, vad beträffar det ena eller andra.
Om du anser att det finns ett klart samband mellan Aros och armbost så försök bevisa det på ett entydigt och civiliserat sätt. Jag anser inte, att du hitills på minsta sätt, gjort det.
Christer Samuelsson.
( Jag har editerat mitt inlägg här. Tack Franq för att du påpekat att jag uppför mej alldeles olämpligt. Även moderatorer värdar kan naturligtvis få spader, jag hoppas du och alla andra som läst inlägget kan förstå det)
//CS
Om jag frågar en fråga, då ska ju inte jag få tillbaka en fråga varför jag frågar.
Vad är det för diskussion som börjat komma upp hurvida jag är en seriös eller oseriös debattör?? Sanna mina ord, det tycker jag verkligen är off-topic.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
elof
Tycker du jag skyllt dej för att vara ociviliserad så har du min ursäkt, det är inte upp till mej, att ha åsikter om sådant.
Så är skalman skalman och knappast fråga historikern - vilket du faktiskt kan göra. Jag tycker nog du kan lyssna med om riktiga proffsen på :
http://www.historiska.se/learning/historiker/quest.html
Där kan du nog ta reda på om det kan anses finnas något samband mellan åmynning och armborst.
Tycker du att du har svårigheter med att formulera dej, så kan nog Widsith hjälpa dej.
Vad ankommer detta med off topic så får du väl skicka ett PM till Marcus.
Mej kommer du inte att stöta på i några diskussioner. Detta är garanterat sista gången.
//CS
elof.Om jag frågar en fråga, då ska ju inte jag få tillbaka en fråga varför jag frågar.
Vad är det för diskussion som börjat komma upp hurvida jag är en seriös eller oseriös debattör?? Sanna mina ord, det tycker jag verkligen är off-topic.
Tycker du jag skyllt dej för att vara ociviliserad så har du min ursäkt, det är inte upp till mej, att ha åsikter om sådant.
Så är skalman skalman och knappast fråga historikern - vilket du faktiskt kan göra. Jag tycker nog du kan lyssna med om riktiga proffsen på :
http://www.historiska.se/learning/historiker/quest.html
Där kan du nog ta reda på om det kan anses finnas något samband mellan åmynning och armborst.
Tycker du att du har svårigheter med att formulera dej, så kan nog Widsith hjälpa dej.
Vad ankommer detta med off topic så får du väl skicka ett PM till Marcus.
Mej kommer du inte att stöta på i några diskussioner. Detta är garanterat sista gången.
//CS
- sibiriska tigern
- Medlem
Ja vi har kommit i en lärd tvist med varandra, om jag får kalla de så!
Jag menar, jag har läst mer fantasieggande saker än mina fantasiideer [t.ex. Verelius, Rudbeck, Stiernhielm, vilka gjorde (citat) "Sveriges historia så urgammal som möjligt och låta norden blifva utgångspunkten för verldshistorien." (Berättelse ur svenska historien)] så jag vill inte kalla mig själv så oseriös.
Eftersom en del andra namn, vilka inte hör till den här diskussionen, verkar mer eller mindre associeras med forntida tillhyggen, fick jag den här idén. (T.ex. kvarken, 'strupe; yxskaft'; Torneälven, 'spjut-älven') Egentligen härstammar den från en not gjord av Carl von Linné, samt en mer eller mindre konstig transkription av Uxsala (vilket liksom Obsola likställs med Uppsala.)
Nej, jag tycker det är trevligare att diskutera saker här, istället för fråga historiken. Tro mig eller ej så får dina kommentarer mig att komma längre i mina ideér, eftersom jag gjorde intressanta fynd idag, vilket jag inte kommenterar. Min inställning nu hade jag inte när jag skrev mitt svar tidigare idag, så jag tar tillbaka min kommentar "fråga varför jag frågar." Alltså, det var väl fel av mig att säga så. Du är välkommen att fortsätta med dina "aggressiva" kommentarer. Må gudarna vara med dig i annat fall, Christer!

Jag menar, jag har läst mer fantasieggande saker än mina fantasiideer [t.ex. Verelius, Rudbeck, Stiernhielm, vilka gjorde (citat) "Sveriges historia så urgammal som möjligt och låta norden blifva utgångspunkten för verldshistorien." (Berättelse ur svenska historien)] så jag vill inte kalla mig själv så oseriös.
Eftersom en del andra namn, vilka inte hör till den här diskussionen, verkar mer eller mindre associeras med forntida tillhyggen, fick jag den här idén. (T.ex. kvarken, 'strupe; yxskaft'; Torneälven, 'spjut-älven') Egentligen härstammar den från en not gjord av Carl von Linné, samt en mer eller mindre konstig transkription av Uxsala (vilket liksom Obsola likställs med Uppsala.)
Nej, jag tycker det är trevligare att diskutera saker här, istället för fråga historiken. Tro mig eller ej så får dina kommentarer mig att komma längre i mina ideér, eftersom jag gjorde intressanta fynd idag, vilket jag inte kommenterar. Min inställning nu hade jag inte när jag skrev mitt svar tidigare idag, så jag tar tillbaka min kommentar "fråga varför jag frågar." Alltså, det var väl fel av mig att säga så. Du är välkommen att fortsätta med dina "aggressiva" kommentarer. Må gudarna vara med dig i annat fall, Christer!
Jeg er litt overrasket over navnet arcballistik på armbrøst. Ifølge mine kilder (Military Technology) var romernes navn på armbrøst manuballista. Forøvrig kan nevnes at også grekerne kjente til oppfinnelsen, som gastropheter ifølge EB. Og som allerede nevnt har man funnet armbrøster i kinesiske graver fra 4-500 år f.kr.elof skrev:Okej, nu kommer vi till mina funderingar: är armborsten en innovation från Aros (västerås), eller något annat kontroversiellt ställe som är uppkallat efter en åmynning?
[Inlägget väckte rent sagt känsloladdade meningar men med "innovation" menar jag inte att den uppfanns dära!]
Er det helt sikkert at din kilde ikke angir en omvendt påvirkning, det vil si at den latinske benevnelsen påvirker det germanske navnet - jeg tror kanskje du mener arbalest (?). Det er dessuten, slik jeg har forstått terminologien, betydelig tyngre våpen som betegnes som arcballista/arbalest.
Dessuten: heter det virkelig armborst og ikke armbrost på svensk?