Nedskjutning

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
MENTOR
Medlem

Nedskjutning

Inlägg av MENTOR » 16 juli 2004, 12:20

Vet någon på forumet VEM eller Vilket förband/enhet som sköt ned följande plan.

Stirling Mk.I No:BF315 från No.218 Squadron, No.3 group. RAF

Detta plan sköts ned av tysk nattjakt kl01.06 den 28.08.1942.
Då nedskjutningen skedde kring midnat kan datumet för
händelsen även vara 27.08.1942. Tysk och engelsk tid skiljer sig.

Raiden var mot KASSEL natten 27/28-08-1942

Nedskjutningen skedde vid Eimeren (Gelderland), 3km Syd väst om Elst i Hollad

Tacksam för svar,
MENTOR

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 18 juli 2004, 16:22

Vet du om tiden du anger ovan är Engelsk eller tysk tid? Jag har ringat in ett par möjliga alternativ men har svårt att platsbestämma några av dem.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 18 juli 2004, 17:28

Nedan listar jag de alternativ som olika anledningar kan vara av intresse:

Alternativ #1:

Hauptman Werner Streib, Stab I./NJG 1 gör anspråk på en Stirling ovanför Eichem klockan 0104 tysk tid. Eichem ligger i Belgien, så det verkar osannolikt att Streib verkligen skulle vara vår man.

Alternativ #2

Oberleutnant Martin Bauer, 7./NJG 1 gör anspråk på en Stirling 4 km sydväst om Bentelo i Holland klockan 0008 tysk tid. Den tidsmässiga diskrepansen verkar vara för stor då klockan var 2308 engelsk tid. Bentelo ligger ca. 65 km nordöst om Elst, så det skulle vara intressant att få veta mer om omständigheterna kring nedskjutningen. Vet du t.ex. om bombplanet exploderade i luften eller om det fanns möjlighet för den att ta sig de 65 kilometrarna till Elst innan den gick i backen?

Närmare än så här har jag tyvärr inte kommit.

~Henric Edwards

Lasse i gatan
Medlem

Inlägg av Lasse i gatan » 20 juli 2004, 10:15

Som ny medlem blir jag imponerad av sådana svar. Hur tar du reda på det? Kan du svar på vem som sköt ned ett B17 plan utanför Trelleborg
den 12/9 1944.
(Skrev ett liknande inlägg för en stund sen som inte
fungerade, om det nu mot förmodan helt plötsligt är två lika inlägg här. )

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 20 juli 2004, 13:59

Lasse i gatan skrev:Som ny medlem blir jag imponerad av sådana svar. Hur tar du reda på det? Kan du svar på vem som sköt ned ett B17 plan utanför Trelleborg
den 12/9 1944.
Tack vare Tony Woods Luftwaffe Claims List. Listan är inte komplett, men ibland kan man ha tur och få en träff. Det krävs vanligtvis att man vet datum, plats och ungefärlig tid för nedskjutningen för att säkerställa riktigheten i anspråket.

Vad det gäller din förfrågan så behöver jag ha lite mer info. Jag har 52 anspråk på B-17 bombare den 12 september, och jag misstänker att själva attacken skedde någon annanstans än över Trelleborg. 5 av dessa 52 är s.k. Herausabschuß, d.v.s. anfall som resulterat i att ett bombplan tvingas lämna formationen. Någon av dessa skulle möjligtvis kunna passa, men innan jag vågar mig på en gissning så behöver jag mer detaljer kring nedskjutningen.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 20 juli 2004, 16:34

Henric Edwards skrev:
Lasse i gatan skrev:Som ny medlem blir jag imponerad av sådana svar. Hur tar du reda på det? Kan du svar på vem som sköt ned ett B17 plan utanför Trelleborg
den 12/9 1944.
Tack vare Tony Woods Luftwaffe Claims List. Listan är inte komplett, men ibland kan man ha tur och få en träff. Det krävs vanligtvis att man vet datum, plats och ungefärlig tid för nedskjutningen för att säkerställa riktigheten i anspråket.

Vad det gäller din förfrågan så behöver jag ha lite mer info. Jag har 52 anspråk på B-17 bombare den 12 september, och jag misstänker att själva attacken skedde någon annanstans än över Trelleborg. 5 av dessa 52 är s.k. Herausabschuß, d.v.s. anfall som resulterat i att ett bombplan tvingas lämna formationen. Någon av dessa skulle möjligtvis kunna passa, men innan jag vågar mig på en gissning så behöver jag mer detaljer kring nedskjutningen. ~Henric Edwards
Den utmärkta boken "Nödlandning Sverige" (1991)av Wegman-Widfeldt har jag tidigare rekommenderat. Den kan även användas som uppslagsbok, då det finns ett register över nedskjutna och nödlandade utändska flygplan 1939-45 längst bak.

Sålunda anges på sid. 162 att den 12.9. 1944 störtade B-17G-55-BO (besättningens namn på flygplanet "STINKER") i havet utanför Trelleborg, med 2 döda, 1 räddad och 6 saknade. De närmare detaljerna finns på sid. 88, där det anges att planet deltagit i en raid mot Brux i Tjeckoslovakien, men p.g.a. motorproblem fällt bomberna i höjd med Berlin och därefter flugit mot Sverige.

Ur texten:
"Det skadade planet flög norrut med kurs mot Sverige förföljt av en tysk Bf 110. Kl. 12.39 flög det tyska planet in över svenskt vatten söder om Trelleborg. Då det tyska jaktplanet endast var c:a 3000 meter från land öppnade det eld mot det amerikanska planet, som synbarligen tidigare svårt skadat störtade i havet. När svensk luftvärn reagerade och öppnade eld mot det förföljande tyska planet vände detta och satte kurs rakt söderut. Tillskyndande fartyg kunde ur vågorna endast rädda andrepiloten".
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 20 juli 2004, 17:09

Tyvärr, jag hittar inga rapporterade nedskjutningar av en B-17 på det ovan angivna klockslaget. 11:55 och 13:44 är det närmaste jag kan komma, men de stämmer inte alls geografiskt då den förstnämnda ska ha störtat i Brandenburgtrakterna och den sistnämnda i Lahnstein. Återkommer om jag finner ytterligare information.

~Henric Edwards

Lasse i gatan
Medlem

Inlägg av Lasse i gatan » 20 juli 2004, 23:00

"Stinker" skulle bomba bensinfabrikerna i Brux, Tjeckoslovakien, men fick motorproblem i höjd med Hamburg. strax utanför Berlin bestämde hon sig för att släppa bomberna och gå mot Sverige.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 21 juli 2004, 08:52

Lasse i gatan skrev:"Stinker" skulle bomba bensinfabrikerna i Brux, Tjeckoslovakien, men fick motorproblem i höjd med Hamburg. strax utanför Berlin bestämde hon sig för att släppa bomberna och gå mot Sverige.
Rätt! Jag har läst litet slarvigt och korrigerar mitt inlägg ovan med detta.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 25 juli 2004, 09:38

Det bör kanske omnämnas att en nästan identisk händelse, där alltså ett tyskt jaktplan sköt ner en amerikansk B 17 över eller i anslutning till svenskt område, inträffade den 21.6. 1944. Planet hade bombat Berlin och tydligen skadats, varför föraren beslöt sig att flyga till Sverige

Ur "Nödlandning Sverige" av Wegman- Widtfeldt: "Över Östersjön anföll en tysk Me 410. Det tyska planet förföljde sedan det skadade planet mer än två km in över svenskt territorium.Duellen över svenskt luftrum slutade med att det amerikanska bombplanet erhöll flera träffar och brinnande störtade till marken. Efter fem minuters strid över Sverige återvände det tyska planet ut mot havet. Telegrafisten hade dödats vid anfallet och ytterligare tre man skadats".

Planet störtade vid Döröd (S. Vebberöd) i Skåne och de sju överlevande internerades. En man omkom vid fallskärmshoppet och ytterligare en hann tydligen aldrig ur planet. Den grova neutralitetskränkningen av det tyska jaktplanet gav upphov till en svensk protest i Berlin, medan amerikanarna försökte utnyttja situationen till att få fler internerade flygare i Sverige hemskickade. Det senare lyckades dock ej.

Användarvisningsbild
MENTOR
Medlem

Sterling

Inlägg av MENTOR » 16 augusti 2004, 11:21

Tack för detta svar Hennric Edwards. Har varit bortrest i 4 veckor, därav avsaknad av svar. Återkommer med mer uppgifter.

MENTOR

Skriv svar