Brittisk ljuddämpad pistol.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 16 juli 2004, 19:42

Finarvas skrev:Så vitt jag vet är Ruger Mk1 tillverkade efter andra världskrigets slut.
Dessutom, Rugern är halvatomatisk, och därför avger ju mekanismen ljud ifrån sig. Det ska förvisso finnas mekanismlås på vissa automatpistoler, men då är dom ju faktiskt inte effektivare än Welrod'en och DeLisle, som ju har manuellt opererade mekanismer från början.

Dessutom använder väl Welrod .32ACP (samma 7.65mm Kurz som polisens gamla PPK), vilken, ineffektiv som den ändå är, är bättre än Rugern's .22LR.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 16 juli 2004, 22:00

Backis
Efter att ha burit en under tjänstgöringen så vill jag påstå att det beror på vad man definierar som "bäst".

Ett mekaniskt mer pålitligt vapen får man leta långt och länge efter... hade själv inga problem att träffa halvfigurer på 100m (11 av 12 skott träff under en tiosekunders skjutövning) med enkelskott och helfigurer med eldskurar på upp till 250-300m under stridskjutning...
Får instämma , hade själv m/45 under den korta tid jag gjorde lumpen och jag måste säga att den var inte speciellt vacker eller imponerande utan den var helt enkelt ett verktyg som fungerade i alla lägen.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 16 juli 2004, 22:13

wreezig skrev:Backis
Efter att ha burit en under tjänstgöringen så vill jag påstå att det beror på vad man definierar som "bäst".

Ett mekaniskt mer pålitligt vapen får man leta långt och länge efter... hade själv inga problem att träffa halvfigurer på 100m (11 av 12 skott träff under en tiosekunders skjutövning) med enkelskott och helfigurer med eldskurar på upp till 250-300m under stridskjutning...
Får instämma , hade själv m/45 under den korta tid jag gjorde lumpen och jag måste säga att den var inte speciellt vacker eller imponerande utan den var helt enkelt ett verktyg som fungerade i alla lägen.
Ett vapensystem som nästan är jämngammalt med K-pist m/45 är tex Bofors 40 mm Akan m/48 ( 40 mm L/70) som i modifierad form finns på tex Strf 9040 och en del av flottans fartyg.

Den äldre 40 mm kanonen m/36 ( 40 mm L/60) även den från Bofors används idag bla på Amerikanska AC-130H Spectre och AC-130U Spooky.

http://www.globalsecurity.org/military/ ... ac-130.htm

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 16 juli 2004, 23:22

Grg m/48 lider inte heller av sin ålder.

Även om användningsområdet kanske börjar glida lite...

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 16 juli 2004, 23:27

Backis skrev:Grg m/48 lider inte heller av sin ålder.

Även om användningsområdet kanske börjar glida lite...
Bara man har modern ammunition - vilket Sverige inte har......De flesta användare utanför Sverige använder förmodligen den modernare m/86.....(som även finns begränsat i Sverige).

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 16 juli 2004, 23:51

KA skrev:
Bara man har modern ammunition - vilket Sverige inte har......De flesta användare utanför Sverige använder förmodligen den modernare m/86.....(som även finns begränsat i Sverige).
Spelar ingen roll... mitt uttalande står. :)

Dessutom duger m/75 mycket väl mot pansarskyttevagnar och annat tunnskinnat. Genomslag med flankskott mot Strv utan ERA är också möjligt mot så gott som alla vagnar som finns... klarar PG-7 av det mot Abrams så gör slpsgr m/75 det också.

Med rätt taktik behöver man inte ha kapacitet för frontgenomslag för att slå ut en Strv.

Sen tänkte jag mer på utvecklingen av mjuk/flermålsgranater än den direkta pvkapaciteten, om det moderna MBT-hotet måste ju kunna mötas frontalt, kort om pvrobotar (vilka kostar mycket styckevis och är svåra att använda i försvarstrid på korta avstånd) finns det ingen nation som har något effektivt i tjänst än. Där får vi alla vänta på MBT-LAW/NLAW och liknande system.

Vad jag avser är att den inneboende precisionen hos just granatgeväret kontra pansarskott och raketgevär, samt möjligheten att använda många olika typer av ammunition talar för att just VAPNET grg m/48 inte på nåt sätt är förlegat, snarare att det just nu först kommer till sin rätt (må så vara utomlands tyvärr).

RPG-7 lever i all välmåga, men själv anser jag att grg har bättre kapacitet.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 17 juli 2004, 00:01

Backis skrev:
Dessutom duger m/75 mycket väl mot pansarskyttevagnar och annat tunnskinnat. Genomslag med flankskott mot Strv utan ERA är också möjligt mot så gott som alla vagnar som finns... klarar PG-7 av det mot Abrams så gör slpsgr m/75 det också.

RPG-7 lever i all välmåga, men själv anser jag att grg har bättre kapacitet.
Hur många M1A1/A2 har slagits ut med RPG-7 träffar i flanken 8O ........

Det har flitigt använts moderna granater (bla tandem) till RPG-7 i Irak....

Det kan ibland vara bra att kunna skjuta på lite längre avstånd - därför kan det vara bra med moderna granater, kan även var bra med Tandemstridsdel eller multipurposegranater ( och de granaterna har funnits att köpa i mååånga år).

"kort om pvrobotar (vilka kostar mycket styckevis och är svåra att använda i försvarstrid på korta avstånd) finns det ingen nation som har något effektivt i tjänst än. Där får vi alla vänta på MBT-LAW/NLAW och liknande system." - Javelin går att använda från 75 meter upp till 2000 meter.......

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 17 juli 2004, 01:03

Tillbaka till ljuddämpade vapen.
Grg och andra burna pv-vapen har
diskuterats på otaliga andra trådar.

tobbel
Medlem

Inlägg av tobbel » 17 juli 2004, 16:14

Angående ljuddämpade vapen, varför använder inte SAS bara en "vanlig" ljuddämpad pistol, typ en Browning Hi-Power med en ljuddämpare? Jag är inte så insatt, men en sådan låter väl inte så förskräckligt mycket mer än en pistol utan automatmekanism (eller vad det nu heter ;) )
Senast redigerad av 1 tobbel, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 17 juli 2004, 16:45

tobbel skrev:Angående ljuddämpade vapen, varför använder inte SAS bara en "vanlig" djuddämpad pistol, typ en Browning Hi-Power med en ljuddämpare? Jag är inte så insatt, men en sådan låter väl inte så förskräckligt mycket mer än en pistol utan automatmekanism (eller vad det nu heter ;) )
Till och med torravfyrningar (utan patron dvs) låter oftast en hel del, och kan lätt höras på rätt långa avstånd, beroende på förhållandena förstås...

Sen är ju Browning HP-35 förvisso från trettiotalet den med...

Problemet är att om man låter slutstycket repetera så låter det ännu mer... Det kan nog faktiskt inte göras mycket tystare med mekanisk mekanism än vad man lyckats med i designen av Welrod och DeLisle. Där opererar endast slagstiftet och slagstiftsfjädern vid avfyrning, som sen skytten manuellt opererar vid behov.

Nu om man skulle börja kontemplera elektrisk avfyrning av patronen kan man skära ner ännu mer på ljudet förvisso...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 18 juli 2004, 14:52

Aningen OT, finns det armborst i några väpnade styrkor idag?

Ryssarna har ju annars varit flitiga

http://world.guns.ru/ammo/sp-e.htm
Bild

http://world.guns.ru/sniper/sn20-e.htm
Bild

MVH

Hans

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 18 juli 2004, 15:48

Bild

Indiska Marine Force Commandos från 80-talet hade iaf armborst då..

Angående pistoler och ljuddämpare, de är oftast inte till för att ta bort ljudet helt (då det är väldigt svårt) utan att få ljudet att låta som något annat än ett pistolskott.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 18 juli 2004, 17:12

Hans skrev:Aningen OT, finns det armborst i några väpnade styrkor idag?
Taiwanesiska specialtrupper ska tydligen använda armborst, iallafall gjorde dom det under sent '80-tal
Ryssarna har ju annars varit flitiga

http://world.guns.ru/ammo/sp-e.htm
Bild

http://world.guns.ru/sniper/sn20-e.htm
Bild

MVH

Hans
VSS är just "dämpat". Bössan låter fortfarande ungefär som lika högt som ,22LR avfyrat ur ett långpipigt vapen.

Tanken är mest att försvåra lokalisering av skytten, men nog förstår de flesta i grannskapet att skytte pågår då nån öppnar eld med en dylik bössa.

Dock är ju terminaleffekt och räckvidd för VSS vida bättre än liknande vapen i just ,22LR.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 18 juli 2004, 17:18

Finarvas skrev: Angående pistoler och ljuddämpare, de är oftast inte till för att ta bort ljudet helt (då det är väldigt svårt) utan att få ljudet att låta som något annat än ett pistolskott.
Att minska radien ljudet uppfattas inom är ju också en mening.

Det är ju lite olika saker att t ex tyst få bort vaktposter (något som t ex DeLisle-karbinen är/var till för), eller att minska chansen för lokalisering av en prickskytt (som använder flam/ljuddämpare, men fortfarande ammunition som orsakar ljudbang).

Welrod var antagligen designad för våtjobb där ljudet inte skulle uppfattas t ex i närliggande rum inom ett hus.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 26 juli 2004, 10:41

trixet är väl, så vitt jag förstår att sänka kulans hastighet under ljudets samt ta bort knallen av skottet? Så finns det verkligen tillräckligt med anslagsenergi kvar efter ljuddämpningen att ta kål på någon om man inte träffar huvudet?

Skriv svar