KA skrev:
Bara man har modern ammunition - vilket Sverige inte har......De flesta användare utanför Sverige använder förmodligen den modernare m/86.....(som även finns begränsat i Sverige).
Spelar ingen roll... mitt uttalande står.
Dessutom duger m/75 mycket väl mot pansarskyttevagnar och annat tunnskinnat. Genomslag med flankskott mot Strv utan ERA är också möjligt mot så gott som alla vagnar som finns... klarar PG-7 av det mot Abrams så gör slpsgr m/75 det också.
Med rätt taktik behöver man inte ha kapacitet för frontgenomslag för att slå ut en Strv.
Sen tänkte jag mer på utvecklingen av mjuk/flermålsgranater än den direkta pvkapaciteten, om det moderna MBT-hotet måste ju kunna mötas frontalt, kort om pvrobotar (vilka kostar mycket styckevis och är svåra att använda i försvarstrid på korta avstånd) finns det ingen nation som har något effektivt i tjänst än. Där får vi alla vänta på MBT-LAW/NLAW och liknande system.
Vad jag avser är att den inneboende precisionen hos just granatgeväret kontra pansarskott och raketgevär, samt möjligheten att använda många olika typer av ammunition talar för att just VAPNET grg m/48 inte på nåt sätt är förlegat, snarare att det just nu först kommer till sin rätt (må så vara utomlands tyvärr).
RPG-7 lever i all välmåga, men själv anser jag att grg har bättre kapacitet.