Guden Ull kvarleva av solkulten

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 30 juni 2004, 15:55

fornjot skrev:Vad är obesvarat?
barzam skrev:Vilka diftonger då och i vilka ord? Igen, vilka är "språkforskarna" du pratar om?
barzam skrev:Påstår verkligen "västgötaskolan" att Uppsala låg i Västergötland? Var kan jag läsa detta påstående (källa tack!).
barzam skrev:Jag undrar fortfarande varför 18,61 måste syfta på månen? Att du upprepar det påståendet är inte något argument som biter, inte heller att någon lagt ner mycket tid på forskning om det.
barzam skrev:Fornjot, syftar du på någon speciell professor, något speciellt verk, något speciellt någon sagt - eller är det bara allmän kritik mot yrkeskåren "språkforskare" (för övrigt en ganska heterogen skara)?
Som du ser är det en del jag undrat över, som du inte har besvarat. Antingen läser du slarvigt eller så är du ointresserad av den här diskussionen - säg då det så lägger vi ner! Åt er andra ber jag om ursäkt eftersom jag postar samma saker en gång till...

fornjot
Medlem
Kontakt:

Inlägg av fornjot » 1 juli 2004, 08:11

Jag vill så klart få tips på förbättringar av min hemsida. Jag har inte skrivit där om saker jag inte kan hänvisa till källor och om källorna är osäkra så anger jag det t.ex på genetiksidan.

Nu när jag diskuterar diftonger och runstenar är det en sak jag inte skrivit om på någon sida därför att jag tappat bort källan. Källan hade en hemsida där han skrev om Västerbotten som han kom ifrån. Han bodde söderut och jobbade som läkare. Jag mailade honom och han hänvisade till några lexikon.

Jag vill inte lockas till förtal mot någon men jag har hört talas om humanistiska fakulteter som styrs med järnhand av någon fruktad professor. En mörk kväll i en universitetsstad mötte jag en man som talade grammattiskt korrekt med kontroll på alla sina ord. Han hade hoppat av sin karriär som forskare i engelska och jobbade som lärare.

Han berättade om humanistisk forskning där många mår mycke dåligt en värld full av intriger. Jag känner en kille som hade 5,0 Naturvetenskaplig linje. VG på alla tentor i grundutbildningen i fysik. Som doktorand blev han osams med sin professor får ingen doktorstitel går och slår dank är överhopad med studieskulder. För övrigt ett universitet i norra Sverige jag själv gått på.

Det är inte detta diskussionsforumet ska handla om. Det skall handla om Bronsålderns solgud som blev till guden ull som minskat i betydelse under vikingatiden. Någonting skedde anhängarna och ledarna av det gamla flydde och dödades. Jag har spårat fragment ur försummade källor och amatörforskning sen gjort en hemsida.

fornjot
Medlem
Kontakt:

Inlägg av fornjot » 1 juli 2004, 08:22

Jag måste svara på mer hårklyverier. Jag kommer ihåg TV programmet som fälldes i radionämnden där talades om många olika hobsala. Dom påstod kanske inte helt bestämt att uppsala låg i Västergötland men höll det inte som uteslutet

18,61 år är en sak jag överdrivit. Mer exakt vore ett säga att de kände till månens periodiska förändring.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 1 juli 2004, 09:55

fornjot skrev:Jag vill inte lockas till förtal mot någon men jag har hört talas om humanistiska fakulteter som styrs med järnhand av någon fruktad professor. En mörk kväll i en universitetsstad mötte jag en man som talade grammattiskt korrekt med kontroll på alla sina ord. Han hade hoppat av sin karriär som forskare i engelska och jobbade som lärare.

Han berättade om humanistisk forskning där många mår mycke dåligt en värld full av intriger. Jag känner en kille som hade 5,0 Naturvetenskaplig linje. VG på alla tentor i grundutbildningen i fysik. Som doktorand blev han osams med sin professor får ingen doktorstitel går och slår dank är överhopad med studieskulder. För övrigt ett universitet i norra Sverige jag själv gått på.
Självklart finns det tragiska historier inom universitetvärlden, konstigt vore annars. Men att detta är representativt för helheten kan jag inte hålla med om, iallafall inte på Stockholms Universitet. Den överväldigande majoriteten av mina studiekamrater har inte drabbats på detta sätt.

-Dan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 1 juli 2004, 10:32

fornjot skrev:
Jag vill inte lockas till förtal mot någon men jag har hört talas om humanistiska fakulteter som styrs med järnhand av någon fruktad professor. En mörk kväll i en universitetsstad mötte jag en man som talade grammattiskt korrekt med kontroll på alla sina ord. Han hade hoppat av sin karriär som forskare i engelska och jobbade som lärare.

OT, givetvis, men hade inte killen en biträdande handledare? Eller är det såpass länge sedan? Nu känner jag i o f s till fall där folk hoppat av för att de blivit osams med handledare, men det kan knappast (inte inom naturvetenskap) anses vara vanligt.

fornjot
Medlem
Kontakt:

Inlägg av fornjot » 1 juli 2004, 23:23

Hur bemöttes Dag Stålsjös terorier om Västergötland av forskningsetablissemanget. Var dom inte häftigt kritiska

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 juli 2004, 00:18

fornjot skrev:Hur bemöttes Dag Stålsjös terorier om Västergötland av forskningsetablissemanget. Var dom inte häftigt kritiska
Jo, det var dom. Stålsjös bevistråd innehöll nämligen en del helt orimliga spekulationer. Att se TV-debatten om det här var riktigt roligt, för vissa historiker (vilket inte Stålsjö var) var riktigt upprörda. Medan Stålsjö idag snarast framstår som en lite lustig kuf när vi diskuterat hans teorier på seminarierna.

Samma debatt har det ju varit när det gäller Guillou. Problemet är ju inte att falsifiera de här teorierna, utan att forskarna verkar vara rädda för att allmänheten ska ta till sig teorierna i brist på egna kunskaper. Och eftersom historien är historikernas fält, och det är de som har legitimitet att tolka och presentera historien, så känner de sig naturligtvis hotade (om man tolkar det utifrån Bourdieu då då :) ).

Detta betyder dock inte att historikerna försöker omhulda någonting falskt, eller att Stålsjö är sanningens förkämpe...

-Dan

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 4 juli 2004, 14:32

fornjot skrev: 18,61 år är en sak jag överdrivit. Mer exakt vore ett säga att de kände till månens periodiska förändring.
Ok, men fortfarande säger inte detta att en stencirkel automatiskt måste syfta på något astronomiskt fenomen.
fornjot skrev:Nu när jag diskuterar diftonger och runstenar är det en sak jag inte skrivit om på någon sida därför att jag tappat bort källan. Källan hade en hemsida där han skrev om Västerbotten som han kom ifrån. Han bodde söderut och jobbade som läkare. Jag mailade honom och han hänvisade till några lexikon.
Ändå tar du upp det som ett argument.. Är inte det ett oärligt sätt att argumentera? När jag läser om ditt första inlägg om diftongerna verkar det ganska centralt i din allmänna diskreditering av forskarvärlden:
fornjot skrev:Dom som studerat runstenar runt mälardalen ser att diftonger som existerar i övre norrland inte finns med på runstenarna. Språkforskarna brukar hävda att diftongerna i övre norrland är sekundära och har utvecklats i sin isolering. Det tror inte jag läs alla mina sidor.

På min hemsida redogör jag andra indicier på att ledare och annhängare av en äldre tradition med anor från bronsåldern fått fly under järnåldern och befolkat Gotland Finland(vissa svenskbyggder) och kvänland (d.v.s Norr och Västerbotten) och kanske också Läsö och Hålogaland.
Notera andra styckets "andra indicier", vilket tyder på att diftongteorin är ett indicium på att den "äldre traditionen med anor från bronsåldern fått fly" etc.

fornjot
Medlem
Kontakt:

Inlägg av fornjot » 5 juli 2004, 08:37

Utöver läkaren har jag frågat språkforskare om sekundära diftonger. Diftonger som uppstått i sin isolering. Språkforskarvärlden håller hårt på att diftongerna som inte är med på mälardalens runstenar har uppstått i sin isolering. Är det inte märkligt att Närpes och Överkalix har likadana diftonger som i så fall utvecklats likanant långt från varandra. Jag tror givetvis att det uppstått någon extra diftong i sin isolering också men precis som Barzam hittar småfel i min argumentering så söndrar det inte helheten i innehållet

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 5 juli 2004, 10:11

Återigen dessa oidentifierade "språkforskare". Vet du vilka diftonger det rör sig om?

Eftersom jag är bäst beläst på språkhistoria tycker jag det är rimligast att jag ifrågasätter dina spårkliga argument istället för de andra jag inte känner lika väl till. Eftersom dina språkliga argument är mycket svagt understödda av verifierbara källor är de dåliga argument per definition. Eftersom några argument är dåliga, infinner sig misstanken om att alla argument är det. Vi har alltså hamnat i en förtroendefråga, som det är upp till dig att lösa om du vill att någon här ska tro på dig.

fornjot
Medlem
Kontakt:

Inlägg av fornjot » 6 juli 2004, 06:39

Jag vet inte exakt vilka diftonger det rör sig om men jag ska leta reda på hur det är.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 9 juli 2004, 11:45

barzam skrev:Alla, även "västgötaskolan", anser att Uppsala var en viktig kultplats. Inte en käft blandar in Rudbeck i detta ämne nuförtiden. Påstår verkligen "västgötaskolan" att Uppsala låg i Västergötland? Var kan jag läsa detta påstående (källa tack!).
Påståendet att Uppsala (och andra viktiga forntida orter som Sigtuna och Birka) låg i Västergötland är ju själva kärnan i västgötaskolan! Västgötaskolan hävdade (hävdar?) att historien förvanskats av en konspiration av provinsialistiska uppsvenska historiker ("Uppsalaskolan"), som velat dölja "sanningen" att Sveriges vagga och dess historiska orter i själva verket legat i Västergötland.

Västgötaskolan fick stort genomslag på 1980-talet genom Dag Stålsjös tv-program. Indirekt och i modifierad form har den fått nytt liv genom Jag Guillous böcker och tv-program.

Lars Gahrn skrev 1991 en läsvärd kritisk artikel om Västgötaskolan i tidninget Folkvett: http://www.physto.se/~vetfolk/Folkvett/19911gahrn.html

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 9 juli 2004, 14:40

Rubber Duck skrev:Lars Gahrn skrev 1991 en läsvärd kritisk artikel om Västgötaskolan i tidninget Folkvett: http://www.physto.se/~vetfolk/Folkvett/19911gahrn.html
Utan att vara särskilt insatt i ämnet tycker jag ändå att Gahrns artikel verkar oerhört vinklad. Han verkar rycka enstaka, omsorgsfullt valda uttalanden ur sitt sammanhang för att framställa "fienden" i sämsta möjliga dager. Artikeln bör nog läsas som en partsinlaga och inte som någon objektiv betraktelse.

Jag hittade en partsinlaga från andra sidan, bara som en jämförelse:
http://home6.swipnet.se/~w-68234/vaggan/skolan.htm

Men det finns säkert lite mer objektiva skrivelser i ämnet också.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 9 juli 2004, 15:05

Den stegrande kamelen skrev: Utan att vara särskilt insatt i ämnet tycker jag ändå att Gahrns artikel verkar oerhört vinklad.
Jag skulle nog snarare beskriva Gahrns artikel som oerhört kunnig och övertygande. Men för den som vill diskutera Västgötaskolan finns det redan ett flertal äldre trådar i det ämnet (vad blev det av WilmerT, föresten?). Den här tråden bör nog få förbli en tråd om guden Ull, vilket är nog så intressant.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 juli 2004, 16:00

Några ytterligare kommentarer om texten om Ull:
fornjot skrev:Urreligionerna har varit sol och månkult över hela världen. Dom som studerat nordisk hedendom har sett en indelning i två typer av Gudar Asar och Vaner.
Ursprungliga myter talar om Himmel och Jord, vilket genomgående skiljs i världens uppkomst för att bilda varandras motsatser i en himmelsgud, vanligen personfierad senare i solen, och en jordgudinna. Asarna antas vara de som personfierar himmelsgudarna (Asgård över Midgård), medan vanerna är de ktoniska gudarna (under Midgård).
fornjot skrev:I äldre Asatro hade man Ull i stället för Tor och Njord i stället för Frej.
Vilken "äldtre" asatro, än de som våra källor ger? Folke Ström spekulerar i att Frej tar över som främste växtlighetsgud efter Ull.

Tankarna i nuläget på institutionen för nordiska språk på SU går väl mot att Nerthus, Njord, Frej o Freja är samma person ursprungligen. Nerthus beskrivs som kvinnlig av Tacitus, men Njord är manlig i Snorres och Saxos mytologi. Namnet är dock samma namn. Freja och Frej har samma atribut (körs runt i vagnar för fruktbarhet) som Nerthus. Njord är far till Frej och Freja, som båda är fruktbarhetsgudar, genom syskonäktenskap - Hieros Gammos. Även likheterna mellan Frö, Frej, Frigg, Freca... Och Oden var gift med Frigg, Freja med Odr...
fornjot skrev:I ett religionsskifte kan det som Orrbysägnen berättar om ha ägt rum. De flydde till öar Gotland Finland och norra Sverige som dessutom har likheter i språket Läsö Hålogaland är också ensliga tillflyktsorter. Där blev kanske Gamla prästerskapets permanenta exil. Motsättningen mellan Ull och Tor syns i mytologin.
Om Orrbysägnen är enda källan så... Den talar ju med sådan fantasy att den svårligen är trovärdig. "De åt inte kött, de dödade med blickar, de var långa, blonda och ståtliga..." De teofora ortnamnen visar väl knappast på något religionsskifte, bara att Ull varit populär tidigt, och myterna visar i efterhand att han fortfarande är en del av dem. Något prästerskap i exil visar ju inte källorna. Inte heller några arkeologiska bevis. Och någon motsättning mellan Ull och Tor ser jag inte.

Mvh -Dan

Skriv svar