Allmänbildning Part II - Filmer
-
Johan Matsson
- Medlem
Som utspelar sig i det förflutna:
Spartacus – Stanley Cubrik
Någon film av Sergio Leone t.ex The Good the Bad and the Ugly
The Mission – Roland Joffé
Öster om eden – Elia Kazan
Fanny och Alexander - Ingmar Bergman
Övrigt:
Någon film av Roman Polanski t.ex. Cul de Sac. Med förflutet innehåll: Tess
Little Big Man – Arthur Penn
Den sista färden – John Boorman
Deer Hunter – Michael Cimino
Någon film av Milos Forman t.ex. Gökboet
Zigienarnas tid – Emir Kustarica, eller någon annan av honom
Någon film av Robert Siodmak (Film Noir) t.ex. Criss Cross
Någon film av Pedro Almodovar, kan inte föreslå någon över en annan men eftersom han är en av Europas största regissörer…
Sällskapsresan – Lasse Åberg
Någon som sett "1900"? Borde den finnas med?
Spartacus – Stanley Cubrik
Någon film av Sergio Leone t.ex The Good the Bad and the Ugly
The Mission – Roland Joffé
Öster om eden – Elia Kazan
Fanny och Alexander - Ingmar Bergman
Övrigt:
Någon film av Roman Polanski t.ex. Cul de Sac. Med förflutet innehåll: Tess
Little Big Man – Arthur Penn
Den sista färden – John Boorman
Deer Hunter – Michael Cimino
Någon film av Milos Forman t.ex. Gökboet
Zigienarnas tid – Emir Kustarica, eller någon annan av honom
Någon film av Robert Siodmak (Film Noir) t.ex. Criss Cross
Någon film av Pedro Almodovar, kan inte föreslå någon över en annan men eftersom han är en av Europas största regissörer…
Sällskapsresan – Lasse Åberg
Någon som sett "1900"? Borde den finnas med?
-
Johan Matsson
- Medlem
Måste modifiera min lista, eftersom jag först och främst tänkte på "Jätten" med James Dean (det förflutna som skådeplats) fast Öster om Eden går också bra. Stanley Kubrick stavas med K och inte med C som jag först gjorde.
Henke hade redan nämnt Gökboet men den tål att upprepas.
Upptäcker även att jag lite smått orättvist delat in filmer efter regissörer. Det behöver inte alltid vara de som gör att filmen är bra. Ridley Scotts kult-rulle Alien skulle med största sannolikhet varit en rätt platt film, eller i allafall inte lika bra, om det inte varit för konstnären H.R. Giger och serietecknaren Moebius medverkande. För att inte tala om att många skådespelare, filmmusik eller andra saker lyft annars menlösa filmer. Så kan fallet vara med flera i min egen lista ovan.
Henke hade redan nämnt Gökboet men den tål att upprepas.
Upptäcker även att jag lite smått orättvist delat in filmer efter regissörer. Det behöver inte alltid vara de som gör att filmen är bra. Ridley Scotts kult-rulle Alien skulle med största sannolikhet varit en rätt platt film, eller i allafall inte lika bra, om det inte varit för konstnären H.R. Giger och serietecknaren Moebius medverkande. För att inte tala om att många skådespelare, filmmusik eller andra saker lyft annars menlösa filmer. Så kan fallet vara med flera i min egen lista ovan.
- Usquebaugh
- Medlem
Nån australiensisk film, för att de är västerländska men lite avvikande på nåt sätt. Mad max 1(?)
Mad Max 2 eller tre.
Nån zombierulle lämpligen Dawn of the dead (orginalet), Night of the living dead är lika bra, men kanske lite svårare att ta till sig.
Snuten i Hollywood
Nån riktigt tidig Jackie Chan med asiatisk produktion. Snakes in the eagles shadow, Drunken master
Även nån nyare Hong Kong rulle.
Flykten från New york
Motorsågsmassakern
Rymdinvasion i Lappland(detta är världens sämsta film)
Nån av Disneys tecknade långfilmer, Snövit kanske.
Pansarkryssaren Potemkin
Nationens födelse
Rio Bravo
Den onde den gode och den fule är redan nämnd men men, överhuvudtaget så bör man ha sett alla Sergio Leones filmer och sen sett dom en extra gång för att lyssna på musiken.
Det sjunde inseglet
Det finns massor
Mad Max 2 eller tre.
Nån zombierulle lämpligen Dawn of the dead (orginalet), Night of the living dead är lika bra, men kanske lite svårare att ta till sig.
Snuten i Hollywood
Nån riktigt tidig Jackie Chan med asiatisk produktion. Snakes in the eagles shadow, Drunken master
Även nån nyare Hong Kong rulle.
Flykten från New york
Motorsågsmassakern
Rymdinvasion i Lappland(detta är världens sämsta film)
Nån av Disneys tecknade långfilmer, Snövit kanske.
Pansarkryssaren Potemkin
Nationens födelse
Rio Bravo
Den onde den gode och den fule är redan nämnd men men, överhuvudtaget så bör man ha sett alla Sergio Leones filmer och sen sett dom en extra gång för att lyssna på musiken.
Det sjunde inseglet
Det finns massor
MarcuS Schober skrev:De flesta filmer har redan nämnts men dessa måste också in i listan.
Princess monoke
Ghost in the Shell
Kan du motivera varför man ska se dessa anime filmer av alla 1000-tals anime filmer.
De två filmerna är knappast särskilt unika, förutom att de är två av de få anime filmerna som släppts "stort" i väst.
-
Wittgenstein
- Ny medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Jag är kroniskt dålig på att se filmer, "den har jag inte sett" är en vanlig fras ur min mun. Några av de här har jag dock sett:
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsido ... kel=431946
Anledningen till att jag postar länken är inte bara filmerna (även om de är bra) utan de fantastiskt roliga recensionerna. Lyssna och skratta!
Mvh Petter
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsido ... kel=431946
Anledningen till att jag postar länken är inte bara filmerna (även om de är bra) utan de fantastiskt roliga recensionerna. Lyssna och skratta!
Mvh Petter