Det var en så intressant fråga och den har inte ställts förut, så jag lägger den i ett eget träd.Särimner skrev:Vet inte om detta är föremål för en egen tråd, men ändå. I närheten av min "boplats" finns en runsten rest av en kvinna till minne av en annan kvinna. Min fråga är nu vilka fler stenar/inskrifter i vårt land som har denna typ av inskrifter?
Kvinnliga runstenar
- sibiriska tigern
- Medlem
Kvinnliga runstenar
- Kai Robert
- Medlem
Stenen står i mitten av en 12 meter lång skeppsättning.Gorm skrev:Hej
Särimner: Det skulle vara intressant med ett runstensnummer eller i alla fall en beskrivning av stenen samt en översättning av texten. Har du kolla på detta?
/Gorm
Runstensnummer är Sö 73, står på ursprunglig plats, texten lyder.
"Torgunn reste denna sten efter Sigrid"
/Kai
- Olof Ekström
- Medlem
Det finns nog ett par liknande dedikationer till kvinnor. DR 55 "Tófa lét gera kuml, Mistivis dóttir, ept móður sína, kona Haralds hins Góða, Gorms sonar."
En sten katalogiserad som "BR OLSEN;215" lyder "<mallymkun> reisti kross þenna eptir <malmury> fóstra sín, dóttir Dufgals, kona er Aðísl átti. Betra er leifa fóstra góðan en son illan.", men tusan om jag begriper vad som är subjekt och predikat där...
Jag är helt säker på att jag stött på andra också men hittar inga fler just nu (och det är lite sent för idag).
En sten katalogiserad som "BR OLSEN;215" lyder "<mallymkun> reisti kross þenna eptir <malmury> fóstra sín, dóttir Dufgals, kona er Aðísl átti. Betra er leifa fóstra góðan en son illan.", men tusan om jag begriper vad som är subjekt och predikat där...
Jag är helt säker på att jag stött på andra också men hittar inga fler just nu (och det är lite sent för idag).