Jag har läst och läst men det jag hittar är inte tillräckligt... Snälla om någon har undersökt detta så är jag väldigt tacksam om ni hjälper mig att komma på rätt spår...
Hjälp mig snälla!!
Hjälp mig snälla!!
Jag behöver hjälp... det är så att jag ska svara på en fråga som lyder så här: Undersök sambanden mellan första världskriget, ryska revolutionen och nazismens framgång samt andra världskriget.
Jag har läst och läst men det jag hittar är inte tillräckligt... Snälla om någon har undersökt detta så är jag väldigt tacksam om ni hjälper mig att komma på rätt spår...
Jag har läst och läst men det jag hittar är inte tillräckligt... Snälla om någon har undersökt detta så är jag väldigt tacksam om ni hjälper mig att komma på rätt spår...
Har du läst och läst så har du antagligen läst fullt tillräckligt.
Sätt dig ner nu och börja skissa i ett råutkast. Sedan gör du om det i ytterligare ett par varv, allteftersom tankarna mognar och insikterna kommer.
Nyckeln är att allt måste inte stå rent ut så det är bara att skriva av. Det mesta kan man faktiskt tänka ut ur grundfakta.
Inne i din skalle har du universums mest komplicerade och dyrbaraste ting, bättre än vilken dator som helst. Utnyttja det.
Sätt dig ner nu och börja skissa i ett råutkast. Sedan gör du om det i ytterligare ett par varv, allteftersom tankarna mognar och insikterna kommer.
Nyckeln är att allt måste inte stå rent ut så det är bara att skriva av. Det mesta kan man faktiskt tänka ut ur grundfakta.
Inne i din skalle har du universums mest komplicerade och dyrbaraste ting, bättre än vilken dator som helst. Utnyttja det.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Mycket stor fråga: Du får nog dela upp frågan i flera delfrågor. dels se ekonomiska/materiella samband, politiska/ideologiska samband, strategiska samband (allianser krigsutveckling), samt samband i rummet dvs den geografiska dimmensionen.
Vidare är det nog klokt att tänka i termer som: orsaker-konsekvenser.
Även mycket politik i ämnet: tipps läs både liberala och socialistiska författare. Visst kan du välja en ideologisk huvudfåra men att ej nämna och diskutera andra tolkningsalternativ är ett "generalfel"
lycka till!
Vidare är det nog klokt att tänka i termer som: orsaker-konsekvenser.
Även mycket politik i ämnet: tipps läs både liberala och socialistiska författare. Visst kan du välja en ideologisk huvudfåra men att ej nämna och diskutera andra tolkningsalternativ är ett "generalfel"
lycka till!
Kan hjälpa dig lite på traven. När det gäller nazismen:
1) "Skapandet av Hitler". Hitler var sysslolös innan kriget och visste inte vad han skulle göra med sitt liv. Efter kriget hade han kvar sin anställning i armén som propagerare. Hans uppgift var att få hemkomna tyska krigsfångar att bli nationalistisk inställda igen så att de åter blev trogna den tyska armén.
2) Inflationen. Den tyska hyperinflationen 1923 medförde att NSDAP kunde dra till sig många nya anhängare, då partiet menade att landet måste bli starkt igen, både ekonomiskt och militärt. Stora delar av medelklassen och den borgerliga delen, gick med. Det senare gick ofta med pga hotet från vänsterns sida. Ett misslyckat revolutionsförsök 1918 m.m.
3) Ruhrockupationen. Ockupationen som skulle säkra Frankrikes naturresursimporter från Tyskland gjorde många tyskar arga. Helt utan förvarning går franska trupper in i Ruhrområdet. Konsekvensen blev att fler gick med i NSDAP.
4) Börskraschen, På slutet av 1920-talet råkade världen i en ekonomisk kris, även Tyskland. Det medförde att många anhängare åter anslöt sig till det nazistiska partiet, som hela tiden lovade att förinta socialism och göra landet starkt igen.
1) "Skapandet av Hitler". Hitler var sysslolös innan kriget och visste inte vad han skulle göra med sitt liv. Efter kriget hade han kvar sin anställning i armén som propagerare. Hans uppgift var att få hemkomna tyska krigsfångar att bli nationalistisk inställda igen så att de åter blev trogna den tyska armén.
2) Inflationen. Den tyska hyperinflationen 1923 medförde att NSDAP kunde dra till sig många nya anhängare, då partiet menade att landet måste bli starkt igen, både ekonomiskt och militärt. Stora delar av medelklassen och den borgerliga delen, gick med. Det senare gick ofta med pga hotet från vänsterns sida. Ett misslyckat revolutionsförsök 1918 m.m.
3) Ruhrockupationen. Ockupationen som skulle säkra Frankrikes naturresursimporter från Tyskland gjorde många tyskar arga. Helt utan förvarning går franska trupper in i Ruhrområdet. Konsekvensen blev att fler gick med i NSDAP.
4) Börskraschen, På slutet av 1920-talet råkade världen i en ekonomisk kris, även Tyskland. Det medförde att många anhängare åter anslöt sig till det nazistiska partiet, som hela tiden lovade att förinta socialism och göra landet starkt igen.
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
- Inlägg: 373
- Blev medlem: 20 november 2003, 16:33
- Ort: Sverige
Förinta socialism...Armfeldt skrev:Kan hjälpa dig lite på traven. När det gäller nazismen:
4) Börskraschen, På slutet av 1920-talet råkade världen i en ekonomisk kris, även Tyskland. Det medförde att många anhängare åter anslöt sig till det nazistiska partiet, som hela tiden lovade att förinta socialism och göra landet starkt igen.
De var ju själva socialister.
Ja, men de var emot den ekonomiska formen socialism. Innebörden av ordet socialism inom nazismen är den folkliga, nationella gemenskapen. Nazismen erkände den privata äganderätten och menade att den var nödvändig för statens välfärd och utvecklande.M. Wittmann skrev:Förinta socialism...Armfeldt skrev:Kan hjälpa dig lite på traven. När det gäller nazismen:
4) Börskraschen, På slutet av 1920-talet råkade världen i en ekonomisk kris, även Tyskland. Det medförde att många anhängare åter anslöt sig till det nazistiska partiet, som hela tiden lovade att förinta socialism och göra landet starkt igen.
De var ju själva socialister.
Annars brukar man säga att hotet från kommunisterna (där den tyska kontingenten var starkaste med undantag från sovjet under mellankrigstiden) drev medelklassen och överklassen in i famnen på nazisterna. Av två auktoritära system valde man det minst onda (man hade ju sett facit i sovjet och trodde att det ej kunde blir värre under ett nazistyre!). Politiskt hade man sagt upp sin bestämmanderätt men över produktionsfaktorerna fick man bestämma fritt, även om nazismen likosm kommunisen innehåller ett inte oväsentligt inslag av statliga regleringar och styrningar (tänk bara på de många offentliga arbeten hitler skapade, där byggandet av autobahn står som ett skolexempel)
Vad gäller de politiska omvälvningarna i Ryssland bör du studera och fråga dig hur och i vilken takt de hade skett utan kriget. Ett krig tillför oftast nya sociala strukturer om så bara under kort tid. Exempel på detta kan vara beväpning av bondepopulationen, kvinnor får/kan/tvingas/måste ta arbeten tidigare förbehållna män, influenser från andra länder m.fl.
/Martin
/Martin
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
- Inlägg: 373
- Blev medlem: 20 november 2003, 16:33
- Ort: Sverige
Planekonomin och hetsandet mot "storkapitalisterna" är ju också socialism, till stor del.Armfeldt skrev:Ja, men de var emot den ekonomiska formen socialism. Innebörden av ordet socialism inom nazismen är den folkliga, nationella gemenskapen. Nazismen erkände den privata äganderätten och menade att den var nödvändig för statens välfärd och utvecklande.M. Wittmann skrev:Förinta socialism...Armfeldt skrev:Kan hjälpa dig lite på traven. När det gäller nazismen:
4) Börskraschen, På slutet av 1920-talet råkade världen i en ekonomisk kris, även Tyskland. Det medförde att många anhängare åter anslöt sig till det nazistiska partiet, som hela tiden lovade att förinta socialism och göra landet starkt igen.
De var ju själva socialister.
Ja, det är korrekt. Men det var planeekonomi de inte hade.M. Wittmann skrev:Planekonomin och hetsandet mot "storkapitalisterna" är ju också socialism, till stor del.Armfeldt skrev:Ja, men de var emot den ekonomiska formen socialism. Innebörden av ordet socialism inom nazismen är den folkliga, nationella gemenskapen. Nazismen erkände den privata äganderätten och menade att den var nödvändig för statens välfärd och utvecklande.M. Wittmann skrev:Förinta socialism...Armfeldt skrev:Kan hjälpa dig lite på traven. När det gäller nazismen:
4) Börskraschen, På slutet av 1920-talet råkade världen i en ekonomisk kris, även Tyskland. Det medförde att många anhängare åter anslöt sig till det nazistiska partiet, som hela tiden lovade att förinta socialism och göra landet starkt igen.
De var ju själva socialister.
De stora kapitalisterna i överklassen motkämpades av nazistpartiet. Hitler menade att de enbart tänkte på sig själva och inte något på folket. Det var dock tillåtet med privat ägande, förutsatt att man ställde sig trogen till stat, folk och parti.
Man skulle inte skilja arbetare och arbetsgivare, enligt Hitler. Huvudsaken var att de var tyskar.
Du måste alltså skilja på socialism och nationalsocialism.
Att enklare kunna förstå detta är att skilja på socialism och darwinism, då det senare "ingick" i nazismen, och knappast kan förknippas med socialism i dess rätta bemärkelse.
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
- Perra
- Medlem
- Inlägg: 1762
- Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
- Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!
var det några som tjänade på något i tredje riket så var det storföretagen. De gjorde ruggigt stora vinster, trots att pappersarbetet och byråkratin var något i hästväg samt att det gällde att muta sig till storordrar osv så var det glada dagar för industrifurstarna. exempelvis förbjöds alla företag på ett kapital under 300 000 mark 1937, och inga nya under 800 000 fick startas. Har jag läst nånstans.
Det var väl snarare så att storkapitalisterna gick över till nazismen som lovade dem att bekämpa socialismen, men att NSDAP i själva verket sökte få dem att bli mer trogna nationen och folket genom att sponsra nazistiska aktiviteter, och "inte tänka på sig själva" så mycket.Martin Tunström skrev:Knappast, storkapitalet sammarbetade med nazistpartiet och Hitler.De stora kapitalisterna i överklassen motkämpades av nazistpartiet.Många inom överklassen sjänkte miljoner d-mark till NSDAP:s valfond och efter maktövertagande fortsatte man sammarbetet.
/Martin
Man sökte alltså en social utjämning inom det tyska folket, men privat ägo var fortfarande en del av planen.