HoI - Italien

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Luonas Taemrem
Medlem

Inlägg av Luonas Taemrem » 20 maj 2004, 17:55

Det Severin säger låter nog som en bra idé.

Tänkte bara meddela att jag tillfälligt löst mina råvaruproblem genom att erövra reupblikanska Spanien. En enkel manöver genom att först begära military access och sedan släppa den och förklara krig, de tappade bara till ca 97 i strenght så det funkade. Just nu går jag ca 20 stål plus om dagen. Samtidigt fick många av mina fältmarsalker bra experience. Sitter dock och funderar, finns det något land kvar i medelhavet som är värt att anfalla och som inte ligger i något stort lands sphere?

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 21 maj 2004, 01:13

Luonas Taemrem skrev:Sitter dock och funderar, finns det något land kvar i medelhavet som är värt att anfalla och som inte ligger i något stort lands sphere?
Jag funderade lite på Turkiet, de har ganska stora kol- och stålfyndigheter. Samtidigt är deras armé relativt välutrustad. Man får försöka säkra Istanbul och Ankara så fort som möjligt och sedan vänta tills deras trupper har förlorat tillräckligt i organisation innan man drar igång en offensiv över hela landet.

Men det stora problemet är fortfarande gummi. Just nu byter jag 3 kol/1 gummi på världsmarknaden så att det fyller mina behov men det håller ju inte när kriget väl bryter ut. Priset för konvertering är alldeles för högt.
En lämplig lösning kunde vara Liberia som har stor gummifyndigheter i sin enda provins. Problemet är dock att de är en marionett till USA. Kan man på diplomatisk väg bryta deras band med USA?

Luonas Taemrem
Medlem

Inlägg av Luonas Taemrem » 21 maj 2004, 09:33

Mm, har tänkt lite på turkiet. Skulle kunna vara en idé. Samtidigt har jag kommit så långt att det stora kriget är i blickfånget, om mindre än ett halvår startar det. Så jag vet inte, skall kanske låta bli Turkiet och ta dem senare, när jag besegrat de allierade i egypten.

Jo, gummi kommer inte in alls. Och där finns det ingen lösning i sikt inom den närmsta tiden. Liberia kanske skulle kunna vara en idé. Har ingen aning om man kan bryta deras förbindelse på diplomatisk väg, om det skulle gå så är det nog antagligen genom att kuppa dem?

Har dock samtidigt problem med oljan. Just nu är det okej, jag tjänar in lite varje månad men sen när kriget börjar och min flotta tvingas lämna hamnen kommer det att bli svårare. Mina reserver är inte heller stora. Så egyptens olja blir viktig.

Oden72
Medlem

Inlägg av Oden72 » 21 maj 2004, 10:31

Testade att köra Italien på 1.06 (inte C.O.R.E). Det var tungt att komma till topp. Provade det mesta men slutade oftast med att hela världen förklarade krig med mig (kör aldrig ngn diplomati utan brutal styrka *ler*). Till slut valde jag att ha kvar kriget med Etiopien (folket behöver mindre förnödenheter då), men skickade hem alla soldater i Afrika till nord Italien, behöll endast ngn divition som kustförsvar i Italien och sedan förklarade jag krig mot Österike som snabbt allierade sig med Tyskland. Matade med brutal styrka och hade invaderat Österike och Tyskland -36. Tyskland invaderade Afrika, men det sket jag i tills vidare.

Kunde dock inte annexa Tyskland då Polen inte lät mig frakta soldater till ostpreussen och kunde inte landstiga heller??? Inte ens senare med marinsoldater när jag fått fram dem? Till slut släpte Polen till och efter det att jag tagit tillbaka Afrika kunde Tyskland annexas och IC kom igång så jag kunde forska hårt och erövra världen.

Italien var lite mer att bita i. Ska nog prova C.O.R.E men då är jag rädd för att diplomati mm blir viktigare och har inte så mycket tid att lägga på spelet :(

Balck
Medlem

Core 0,81

Inlägg av Balck » 21 maj 2004, 15:07

Har spelat en hel del med CORE 0.6 patchen och den var väldigt givande, lite för enkel kanske. Men förra veckan laddade jag ner CORE 0.81, och f*n vad svårt det blev... Jag spelade med Tyskland och hängde inte alls med i forskningen, Britterna och Amerikanerna har i princip tvingat bort Luftwaffe från Frankrike och Benelux och dom agerar mkt smartare än förut. Bombplanen kommer 9 o 9 så det är ingen lek för jaktflyget.

Sen har jag blivit tvungen att sända stora truppstyrkor till Sicilien för att hjälpa italienarna och i öster råder ett dödläge längs Weichel( Sovjet förklarade krig vintern -42). Det ser riktigt tungt ut faktiskt och jag bävar för den dagen en större styrka får fotfäste i Frankrike.

Någon mer som spelar på denna patch som har liknande erfarenheter? Riktigt kul men man känner sig hjälplös och man riktigt känner hur de allierades tyngd som bara pressar på från alla håll...

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 21 maj 2004, 15:16

För att få råvaror bör väl Italien kunna invadera Brasilien relativt ostraffat?

Henrik

Luonas Taemrem
Medlem

Inlägg av Luonas Taemrem » 23 maj 2004, 12:18

Brasilien, ligger inte de inom USA:s sfär? Monroedoktrinen och så?

Går faktiskt ganska bra just nu för mitt Italien. Våren 1941 och axelmakterna kontrollerar Europa, Medelhavet tack var mig och min flotta. Gibraltar är en bra klippa att hålla. Jag har trängt ner ganska långt i Afrika. 3 kavalleridivisioner håller just nu på erövrar belgiska Kongo. I Mellanöstern är hela Irak i princip erövrat. Endast 6 fiendedivisioner i Basra ställer till det. Tack vare Tigris/Eufrat så blir det problem med erövringen.

Flottan tog dock mycket stryk innan Gibraltar föll. Efter det så har det dock sett bra ut. Mitt största problem är dock att mitt flygvapen blev utplånat. Industrin har tack vare alla erövringar äntligen börjat återhämta sig. Kål och stål är på plus. Olja borde bli det snart nog. Om jag sen tar Belgiska Kongo borde det gå att annektera.

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 23 maj 2004, 19:39

Luonas Taemrem skrev:Brasilien, ligger inte de inom USA:s sfär? Monroedoktrinen och så?
Tror inte det är någon fara, har invaderat dem helt ostraffat som Sovjet i alla fall. Med den för mig vanliga brasklappen att det var under 1.05 (tror jag).

Henrik

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 24 maj 2004, 09:40

Om man slåss mot Sovjet och behöver lite extra hjälp så kan man förklara krig mot Finland eller nåt av baltländerna när ryssarna invaderar dessa, automatiskt så går de med i de allierade och sovjet får slåss både mot Axis och Allies.
Helt underbart.

Luonas Taemrem
Medlem

Inlägg av Luonas Taemrem » 25 maj 2004, 15:48

Märkte just att när jag tog Leopoldville så fick jag "betala" Belgiens väldig problem med olja och kol. Är det enda sättet att komma runt det här att göra en puppetstate av dem? Skulle gärna annektera för gummits skull. Men inte till priset av minus 120 000 olja. Herregud vad länge det skulle ta att gå plus!

Synd att jag inte visste det där om Finland förut. Lite krig mellan de allierade och Sovjet skulle nog inte varit fel.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 25 maj 2004, 15:59

Ser man deras oljeskuld innan?

Kan man ha någon automatisk havspatrullering tex med flygplan, eller måste man ha järnkontroll på allting hela tiden?

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem

Inlägg av Dönitz » 26 maj 2004, 14:52

Det där med patrullering har jag också undrat över. Jag ska sätta i gång ett parti när jag kommer hem. Ska få nya C.O.R.E i helgen och börjar det då på riktigt.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 26 maj 2004, 16:12

mrsund skrev:Kan man ha någon automatisk havspatrullering tex med flygplan, eller måste man ha järnkontroll på allting hela tiden?
När man ska utföra taktisk bombning finns det ju en knapp som gör så att planen flyger fram och tillbaka. Går inte den knappen att tillämpa på patrullering också?

Så mycket patrullering borde väl dock slita ganska hårt på oljereserverna. Det är väl bättre att placera fartygsgrupper i havszoner som fientliga konvojer måste passerar?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 28 maj 2004, 14:57

Hur går det för er, har ni löst problemen? själv fastnade jag med sovjetunionen nu i ett par dagar.

Luonas Taemrem
Medlem

Inlägg av Luonas Taemrem » 29 maj 2004, 20:12

Jag accepterade oljeskulden och annekterade Belgien. Har gått bra i över ett år nu (1943-1944). Atlantvallen har hållit väldigt bra, jag har tagit större delen av östra- och södrafrika. Skall bara driva ner fransmännen i Atlanten nu. Ett problem är dock att jag inte kan annektera dem då de har huvudstaden i Sydamerika. Har dock fastnat lite i södra afrika där 12 brittiska och sydafrikanska divisioner håller stånd i Port Elizabeth. Tyskarna går dessutom fruktansvärt långsamt fram i öster. Så medan 1943 var ett fantastiskt år så verkar 1944 innebära ett långsamt stopp.

Skriv svar