Koreakriget

fudgy
Medlem

Koreakriget

Inlägg av fudgy » 22 maj 2004, 11:30

Jag undrar om någon kan hjälpa mig fastställa de "viktigaste" orsakerna till att Koreakriget bröt ut. Svara som att jag inte har några som helst kunskaper angående kriget, vilket är sant till stor del :D

tack på förhand!

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 22 maj 2004, 11:32

Har du gjort en sökning på forumet? Det finns hela romaner i ämnet och en tråd till är ju onödig med andra ord... :)

NE (förslagsvis uppslagsordet "Koreakriget") är en bra källa till det du vill veta, liksom lämplig hylla på ditt bibliotek. Klockan är bara halv tolv, du hinner dit innan inlämningen på måndag. ;)

Lycka till och glöm inte lånekortet!

Mvh Petter

fudgy
Medlem

Inlägg av fudgy » 22 maj 2004, 15:41

mm, jag har sökt på forumet men har haft svårt att hitta någe...?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 maj 2004, 15:48

fudgy skrev:mm, jag har sökt på forumet men har haft svårt att hitta någe...?
Då skulle jag vilja påstå att du har misslyckats i din sökning.

viewtopic.php?t=8558&highlight=koreakriget
viewtopic.php?t=13256&highlight=koreakriget
viewtopic.php?t=13016&highlight=koreakriget
viewtopic.php?t=1999&highlight=koreakriget
viewtopic.php?t=943&highlight=koreakriget

/Martin

fudgy
Medlem

Inlägg av fudgy » 22 maj 2004, 20:01

tack för att du tagit dig tiden Martin, men jag har ändå svårt att hitta Orsaker till konflikten..

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 maj 2004, 20:27

Okej jag läste kanske inte ditt inlägg tillräckligt noggrannt jag hade precis givet massa länkar om Vietnamkriget så jag var väl lite ofokuserad.

Koreakriget bröt på grund av att Korea var delat. Båda sidor ville ena landet men på sina villkor. De hade bestämts att landet skulle enas men västmakterna och Sovjet kunde inte enas hur man skulle göra det. Sovjet såg även ett krig som ett sätt att stärka sin position i Asien och försvaga USA:s.

/Martin

fudgy
Medlem

Inlägg av fudgy » 22 maj 2004, 23:12

tack för hjälpen.. det uppskattas :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 maj 2004, 12:08

Kim-Il Sung och hans nordkoreanska kommunister hade oxaa just sett Mao segra i Kina och kände sig nog vuxna att 'utbreda' kommunismen vidare. Om påhejade av Stalin eller inte - får vi nog aldrig veta innan demokrati brutit ut i Nord-Korea - och jag håller inte andan för det. Men på traditionellt sätt så försöktes 'utbredningen' på bajonettspetsar då fria allmänna val aldrig varit i kommunisternas smak. FN's generalförsamling stämplade också följaktligen Nord-Korea, enligt FN-stadgan, som angripare.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 maj 2004, 14:05

Martin Lundvall skrev:Sovjet såg även ett krig som ett sätt att stärka sin position i Asien och försvaga USA:s.
Nja, detta kan ju diskuteras... Likt i Tyskland, så såg sig de två regimerna sig som det enda alternativet för att styra landet, och den andra regimen var inte legitim. Frågan är hur mycket Sovjet eller USA hade del i det hela, när avspänning var mer önskvärt.
varjag skrev:FN's generalförsamling stämplade också följaktligen Nord-Korea, enligt FN-stadgan, som angripare.
Det var FN's säkerhetsråd som stämplade den norra delen som angripare, vilket mycket beror på politik mer än principer. Sovjet var frånvarande i rådet, och de andra medlemmarna var mer eller mindre på USA's sida.
http://www.nationmaster.com/encyclopedi ... ty-Council

Inte för att de hade fel i det, men rätt ska vara rätt! :)

-Durion

fudgy
Medlem

Inlägg av fudgy » 23 maj 2004, 14:26

säg att jag vill beskriva koreakrigets förlopp i stort (max 1,5 A4), hur ska jag göra detta? finns det några händelser som är mycket viktigare än andra?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 maj 2004, 14:30

fudgy skrev:säg att jag vill beskriva koreakrigets förlopp i stort (max 1,5 A4), hur ska jag göra detta? finns det några händelser som är mycket viktigare än andra?
För att få den accepterade korta kontentan av de viktigaste händelserna, kan man slå upp det i ett historiskt atlas. För där är det så kortfattat det bara går oftast, men med åtminstone lite utlägg för förklaringar.

-Durion

fudgy
Medlem

Inlägg av fudgy » 24 maj 2004, 19:23

efter att ha läst på lite om förloppet av kriget, tycker jag att slaget vid Inchon verkar vara en vikig del i kriget, har jag rätt? är det någon som kan beskriva slaget vid Inchon lite närmare?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 24 maj 2004, 19:26

fudgy skrev:efter att ha läst på lite om förloppet av kriget, tycker jag att slaget vid Inchon verkar vara en vikig del i kriget, har jag rätt? är det någon som kan beskriva slaget vid Inchon lite närmare?
Börja med att skriva upp vad du har om det slaget hittills, så att diskussionen har något att utgå ifrån.

/Marcus

fudgy
Medlem

Inlägg av fudgy » 24 maj 2004, 19:37

mm, jag vet att Macarthur ledde en amfibisk attack o så, men jag undrar mer om hur hans plan såg ut, på vilket sätt tog han övertog han Inchon?

fudgy
Medlem

Inlägg av fudgy » 24 maj 2004, 20:33

skedde slaget i Inchon efter att Kina pressat tillbaka USA?

Skriv svar