New-age
New-age
Vad är det här new-age saken egentligen? Religion? Livsstil?
- Djinghis Khan
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
New Age är väl ett brett samlingsnamn för allting som är okonventionellt andligt. Det dök väl upp på 60-talet i USA, då orientaliska religioner och filosofi och mysticism, tro på astrologi, häxkrafter, kristaller, jordmodern, ackupunktur, yoga och allt möjligt annat som inte var traditionellt kristet och helylle blev populärt. En ny tid alltså, som utrycket antyder.
Om man är konservativ kan man kalla det "flum".
Om man är konservativ kan man kalla det "flum".
Som jag förstått det är New Age tron att alla religiösa upplevelser är lika sanna. Grundbulten är alltså en tro att det inte finns någon objektv verklighet utan att den formar sig efter människans vilja.
Namnet "New Age" syftar vad jag vet på tron att mänskligheten står inför en ny tidsålder där andligheten kommer i första hand.
Namnet "New Age" syftar vad jag vet på tron att mänskligheten står inför en ny tidsålder där andligheten kommer i första hand.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Tänkte bara ge ett boktips till de som nu kan vara intresserade...
På spaning efter helheten: New Age - en ny folktro? Olav Hammer, Wahlström & Widstrand (1997).
En recension av boken finns här:
http://www.physto.se/~vetfolk/Folkvett/ ... ammer.html
...vilken i sig kan vara intressant eftersom den förklarar en del direkt.
Mvh -Dan
På spaning efter helheten: New Age - en ny folktro? Olav Hammer, Wahlström & Widstrand (1997).
En recension av boken finns här:
http://www.physto.se/~vetfolk/Folkvett/ ... ammer.html
...vilken i sig kan vara intressant eftersom den förklarar en del direkt.
På Universitetsbokhandeln i Stockholm (Frescati) kostade den i pocket 43 kronor.Författaren är religionshistoriker, och har haft som målsättning att ge en samlad bild av New Age från ett historiskt och sociologiskt perspektiv. En stor del av boken ägnas åt att teckna New Age-rörelsens historiska bakgrund och dess relationer till andra religioner.
Nyreligiositeten har, som Hammer påpekar, två huvudgrenar, varav New Age är den ena och sekterna den andra. Det finns visserligen många sekter som har mycket lärostoff gemensamt med New Age, men skillnaden är ändå mycket väsentlig. New Age är ingen samlad lära som man förväntas godta i dess helhet, utan snarare ett slags "andligt smörgåsbord".
Mvh -Dan
"Profeter mot strömmen" av samma författare var rätt intressant. Den handlar om New Ages historia:
http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_ ... 9146174737
http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_ ... 9146174737
New age rörelsen är som ett julbord där man kan indoktrinera dom bitar av olika religioner och filosofier som passar var och en.
Vad som är centralt i rörelsen är självutveckling och ``psykisk medvetenhet´´ Rörelsen fokuserar mestadels på individualism.
New age rörelsen är även ett samlingsnamn på alla alternativ religioner. Det som vunnit störst antal anhängare är dock österländsk religion.
Rörelsen är störst i californien usa.
Bok att rekomendera - Nionde insikten av James Redfield - Behandlar ett centralt begrepp i rörelsen.
Min personliga upfattning av rörelsen är mycket skeptisk.
Jag utgår från argumenten
1. Naiva människor sväljer allt. Saker bör bemötas med vetenskapliga undersökningar. svaret på detta brukar vara ett godtyckligt svar att allt inte kan bevisas med vetenskap. hur är det då med statistik??
2. Det är bevisat att verkningslös medicin kan bota med hjälp av placebo effekt. Vad snöbollarna inom rörelsen inte kan förstå är följande begrepp.
Vad dom gör fungerar, därav drar dom slutsatsen att dom har rätt. Deras förklaringar däremot är så uppe i det blå att jag faktiskt blir skrämd!
Sedan kan nämnas att många som söker sig till rörelsen är psykiskt labila personer. Förekomsten av psykofarmaka inom modern psykiatri är överväldigande, och dessa preparat har en lista på flera 100 ej helt deffinerade bi effekter. Jag drar därav slutsatsen att bi effekterna av psykofarmaka misstolkas som religioösa upplevelser.
Jag tror dock inte man kan dra alla anhängare över en kam. ett centralt begrepp inom rörelsen är att man måste tro på för att någonting ska fungera.
Med andra ord blir deras perceptiva upfattning av avgörande roll. Lite vattenånga som dunstar från kroppen blir en aura.. flimmer i glödlampan är ett spöke.. e.t.c you get the picture
Vad som är centralt i rörelsen är självutveckling och ``psykisk medvetenhet´´ Rörelsen fokuserar mestadels på individualism.
New age rörelsen är även ett samlingsnamn på alla alternativ religioner. Det som vunnit störst antal anhängare är dock österländsk religion.
Rörelsen är störst i californien usa.
Bok att rekomendera - Nionde insikten av James Redfield - Behandlar ett centralt begrepp i rörelsen.
Min personliga upfattning av rörelsen är mycket skeptisk.
Jag utgår från argumenten
1. Naiva människor sväljer allt. Saker bör bemötas med vetenskapliga undersökningar. svaret på detta brukar vara ett godtyckligt svar att allt inte kan bevisas med vetenskap. hur är det då med statistik??
2. Det är bevisat att verkningslös medicin kan bota med hjälp av placebo effekt. Vad snöbollarna inom rörelsen inte kan förstå är följande begrepp.
Vad dom gör fungerar, därav drar dom slutsatsen att dom har rätt. Deras förklaringar däremot är så uppe i det blå att jag faktiskt blir skrämd!
Sedan kan nämnas att många som söker sig till rörelsen är psykiskt labila personer. Förekomsten av psykofarmaka inom modern psykiatri är överväldigande, och dessa preparat har en lista på flera 100 ej helt deffinerade bi effekter. Jag drar därav slutsatsen att bi effekterna av psykofarmaka misstolkas som religioösa upplevelser.
Jag tror dock inte man kan dra alla anhängare över en kam. ett centralt begrepp inom rörelsen är att man måste tro på för att någonting ska fungera.
Med andra ord blir deras perceptiva upfattning av avgörande roll. Lite vattenånga som dunstar från kroppen blir en aura.. flimmer i glödlampan är ett spöke.. e.t.c you get the picture
Vad gäller själva begreppet New Age så är den "nya tiden" ifråga vattumannens. Den inleds när solens ingång i Vattumannens tecken sammanfaller med vårdagjämningen. Exakt när detta inträffar är, faktiskt, omdebatterat, men i skrivande stund bör det ha inträffat. Denna "Age of Aquarius" skall kännetecknas av höjt medvetande, etc.
Vad är New Age? Ja, det är iallafall inte vetenskap. Ingen religion är vetenskap.
Många gånger verkar New Age vara Old Age. Det vill säga man plockar ihop av alla möjliga gamla religioner gudar och föreställningar som man sedan gör ett personligt paket av.
New Age kallas den väl för att världen skall lämna Fiskarnas tidsålder, lidandets och den andliga tidens utvecklings fas och gå in i vattumannens tidsålder som är jämnställd och vetenskaps inriktad och helst skall ge människan möjligheten att expandera i universum.
Denna tid börjar någon gång i mitten av 2100 talet. Ett stort år är nämligen 2160 år och övergången mellan Vädurens tidsålder och Fiskarnas tidsålder skall ha skett runt år 1.
New Age är också filosofi. Och många men inte alla New Age människor ser människan som en fyr dimensionel varelse.
1:a dimensionen=Längden=Det materiella=Kroppen/Gener=Ödet
2:a dimensionen=Höjden=Tänandet=Vetenskapen=Den fria viljan
3:e dimensionen=Djupet=Känslan=Psykologin=Arketyper
4:e dimensionen=Det andliga=Religion=Gud
Människan är alltså alltihop. Om detta kan man diskutera mycket. I den naturvetenskapliga världen brukar man inte diskutera den 4:e dimensionen eftersom den inte går att bevisa med vetenskapliga metoder och då menar man att den inte finns. Om detta har New Age folket en annan uppfattning.
Vad man tycker om detta är naturligtvis var och ens personliga uppfattning men Sverige är ett land med religions frihet och New Age måste nog räknas som en religion.
De som brukar vara mest emot New Age tänkandet är föga förvånande de som tror på en Gud som judar, kristna och muslimer samt materialistiska naturvetare som inte tror på någon Gud alls. Men var och en blir väl lycklig på sin tro.
Många gånger verkar New Age vara Old Age. Det vill säga man plockar ihop av alla möjliga gamla religioner gudar och föreställningar som man sedan gör ett personligt paket av.
New Age kallas den väl för att världen skall lämna Fiskarnas tidsålder, lidandets och den andliga tidens utvecklings fas och gå in i vattumannens tidsålder som är jämnställd och vetenskaps inriktad och helst skall ge människan möjligheten att expandera i universum.
Denna tid börjar någon gång i mitten av 2100 talet. Ett stort år är nämligen 2160 år och övergången mellan Vädurens tidsålder och Fiskarnas tidsålder skall ha skett runt år 1.
New Age är också filosofi. Och många men inte alla New Age människor ser människan som en fyr dimensionel varelse.
1:a dimensionen=Längden=Det materiella=Kroppen/Gener=Ödet
2:a dimensionen=Höjden=Tänandet=Vetenskapen=Den fria viljan
3:e dimensionen=Djupet=Känslan=Psykologin=Arketyper
4:e dimensionen=Det andliga=Religion=Gud
Människan är alltså alltihop. Om detta kan man diskutera mycket. I den naturvetenskapliga världen brukar man inte diskutera den 4:e dimensionen eftersom den inte går att bevisa med vetenskapliga metoder och då menar man att den inte finns. Om detta har New Age folket en annan uppfattning.
Vad man tycker om detta är naturligtvis var och ens personliga uppfattning men Sverige är ett land med religions frihet och New Age måste nog räknas som en religion.
De som brukar vara mest emot New Age tänkandet är föga förvånande de som tror på en Gud som judar, kristna och muslimer samt materialistiska naturvetare som inte tror på någon Gud alls. Men var och en blir väl lycklig på sin tro.