Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
Från kulturnyheterna i P1:
Den finska krigsfilmen ”Framom främsta linjen”, i regi av Åke Lindman, har blivit en osannolik publiksuccé i hemlandet. Den har också en riktigt osannolik hjälte: filmen bygger till stora delar på den nu drygt 80-årige författaren och riksbibliotekarien Harry Järvs minnen från sin tid som chef för ett finlandssvenskt förband på 1940-talet. Mattias Berg gick för att se om Finlands sak är vår.
Mera på:
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/art ... kel=393352
MVH
-
dan banan
- Medlem
Jag såg filmen igår, och tyckte helt klart att den var värd mer än två stolar... Fast jag kan hålla med om att filmen påminde om en Finsk/Svensk band of brothers!
/dan
-
Wolfblitzer
- Medlem
Den fick bra betyg i DN iallafall
det är en historielektion som ingen borde skolka ifrån
-
Kapten_Gars
- Medlem
Såg filmen igår och är klart nöjd. Fanns en del konstiga grepp som när man valde att klippa till Harry Järv i nutid vid ett par udda tillfällen.
Får hålla med manen från Armemuseum som recenserade filmen, det är en mycket bra dramadokumentär men inte vidare mycket till spelfilm.
Betyget blir nog väldigt varierande beroende på hur man ser filmen och dess syfte.
Slutet kändes lite väl osammanhängande så som det var filmat, det finns en begränsning för hur många gånger man kan se samma ryssar rusa fram och bli nermejade av finnarna.
Men totalt 4+ i betyg för min del
/Daniel
-
OJJE
- Medlem
-
Kontakt:
fan vad sur jag blir, självklart så ska dem INTE visa filmen här i Eskilstuna. Dem ska fan ha nackskott. Eskilstuna borde ju vara den självklara staden att visa filmen i. Då det bor många finska personer här.
-
Gutekrigaren
- Medlem
OJJE skrev:fan vad sur jag blir, självklart så ska dem INTE visa filmen här i Eskilstuna. Dem ska fan ha nackskott. Eskilstuna borde ju vara den självklara staden att visa filmen i. Då det bor många finska personer här.
Precis det första jag tänkte när jag läste om filmen första gången, Eskilstuna it is!
Nackskott, javisst!
/Petter
-
Wolfblitzer
- Medlem
Gutekrigaren skrev:OJJE skrev:fan vad sur jag blir, självklart så ska dem INTE visa filmen här i Eskilstuna. Dem ska fan ha nackskott. Eskilstuna borde ju vara den självklara staden att visa filmen i. Då det bor många finska personer här.
Precis det första jag tänkte när jag läste om filmen första gången, Eskilstuna it is!
Nackskott, javisst!
/Petter
Kan man inte bara gå till någon biograf i Eskilstuna och säga åt dem att om dem köper in filmen så kommer nog många se den pga. det finns mycket finnar där.

-
echo one
- Medlem
Hur kan man ta reda på var filmen kommer att gå?? kommer den gå på SF biografer??
-
tryggve
- Medlem
Den går på SF-biograf här i Göteborg i alla fall. Såg filmen igår, det var helt ok. Skådespelarinsatserna var väl något av ett bottennapp, men som film var den väl ok.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Wolfblitzer skrev:Gutekrigaren skrev:OJJE skrev:fan vad sur jag blir, självklart så ska dem INTE visa filmen här i Eskilstuna. Dem ska fan ha nackskott. Eskilstuna borde ju vara den självklara staden att visa filmen i. Då det bor många finska personer här.
Nackskott, javisst!
/Petter
Kan man inte bara gå till någon biograf i Eskilstuna och säga åt dem att om dem köper in filmen så kommer nog många se den pga. det finns mycket finnar där.

Det kan man säkert, men då bör man lämna puffran hemma och ta med sig trevligheten...
Mvh Petter