Spanska 30-talet?
Spanska 30-talet?
Vad hände egentligen när Spanien blev en republik? Revolution lr fredlig reform?
Förresten, nu slog det mig att jag missförstår nog din fråga, du frågar ungefär vad var det Franco revolterade mot? revolterade han mot en laglig regering eller gjorde han en motkupp?
såvitt jag vet var det en helt laglig regering baserad på en koalition av mitten och vänsterpartier - vald i öppna allmänna val.
såvitt jag vet var det en helt laglig regering baserad på en koalition av mitten och vänsterpartier - vald i öppna allmänna val.
....
Regeringen(facististernas motståndare) kallades republikaner. Internationella brigaden for dit för att "slåss för republiken". Så antagligen ändrade regeringen statskicket, men att Franco revolterade pga det stämmer inte. Han revolterade för att han fruktade arbeterklassens allt större makt, därför gjorde han en allians mellan kyrkan, godsägare och fabrikanter och störtade regeringen. Ytterligare ett bevisa är att Kungen av Spanien inte återvännde förrän efter Francos död 1975.
....
Nej det menar jag inte. Han var missnöjd med spanien som det hade blivit, han hade antagligen revolterat även om något i stil med svenska folkpartiet hade haft makten.