Quiz: Andra världskriget
- Johan Elisson
- Medlem
Nej. För det första så ska SdKfz 138/2 inte finnas enligt de flesta tabeller över SdKfz-nummer (se t ex Panzerdiesel.com, Lexikon der Wehrmacht samt i boken Encyclopedia of German Tanks of World War Two), och för det andra refererar de fåtaliga sidor på internet som finns till den gissning du gjorde först, d v s Jagdpanzer 38(t).
En ledtråd kanske, stridsfordonet hann inte börja serietillverkas innan kriget slutade.
/Johan
En ledtråd kanske, stridsfordonet hann inte börja serietillverkas innan kriget slutade.
/Johan
- Johan Elisson
- Medlem
Nej, inte Marder I heller.
maal, det är just det som är det intressanta med den här frågan. Det är inte många som känner till att det är ett missförstånd att kalla Jagdpanzer 38(t) för 'Hetzer'. Det är dock inte ett jättestort missförstånd, för svaret är inte långt borta (där kom nästa ledtråd).
Därför lär det inte heller löna sig att söka på internet (och i mina ögon "fuska"
) eftersom det är så okänt. Här gäller det att gissa, kunna, eller tänka sig fram till svaret.
Jag avslöjar det rätta svaret imorgon om ingen lyckats innan dess.
/Johan
maal, det är just det som är det intressanta med den här frågan. Det är inte många som känner till att det är ett missförstånd att kalla Jagdpanzer 38(t) för 'Hetzer'. Det är dock inte ett jättestort missförstånd, för svaret är inte långt borta (där kom nästa ledtråd).
Därför lär det inte heller löna sig att söka på internet (och i mina ögon "fuska"
Jag avslöjar det rätta svaret imorgon om ingen lyckats innan dess.
/Johan
- Johan Elisson
- Medlem
Moxica, naturligtvis är det helt korrekt att det är E-10!
Jag hade även godkänt Jagdpanzer 38(d). Det officiella täcknamnet på utvecklingsserien E-10 var alltså 'Hetzer'. Jagdpanzer 38(t) kannades dock 'Hetzer' av soldaterna, och namnet figurerade t o m felaktigt i en del papper, men Jagdpanzer 38(t) hade alltså aldrig täcknamnet 'Hetzer' officiellt.
/Johan
/Johan