Hermann Görings kompetens

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Hermann Görings kompetens

Inlägg av Schwalbe » 22 februari 2004, 12:47

[Delat från "Hur mycket vägde Hermann Göring när han vägde som mest?"]

Men att han lovade Hitler att han kunde flyga in hjälp till trupperna i Stalingrad är oförlåtligt.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 22 februari 2004, 14:39

En bra roman i ämnet är Carl-Henning Wijkmarks "Jägarna på Karinhall".

Att han var en duktig flygare är ju naturligtvis inget det råder tvivel om, men Varjag: Var han verkligen "utomordentligt kompetent"? Bland annat Peter Englund har ju visat på avsevärd klantighet. Ett exempel är ju Luftwaffes "jägare/infanterister" i Berlin 1945 (vem skrev om detta, jag minns inte?).

Har du en källa på att 98% av personalen beundrade honom? Vad hände med de andra två procenten?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 22 februari 2004, 15:18

Att han var en duktig flygare är ju naturligtvis inget det råder tvivel om, men Varjag: Var han verkligen "utomordentligt kompetent"? Bland annat Peter Englund har ju visat på avsevärd klantighet. Ett exempel är ju Luftwaffes "jägare/infanterister" i Berlin 1945 (vem skrev om detta, jag minns inte?).
Är av samma uppfattning som Gutekrigaren, bl.a. beklagar sig Speer ett otal gånger i sina böcker över att Göring försvårade hans arbete genom att inte låta honom ta över arbetsuppgifter som Göring bara missköte. Speer fick uppfattningen att Hitler ansåg detsamma som Speer, men att han inte ville såra riksmarskalken. Däremot skriver Speer att Göring var väldigt trevlig och godhjärtad varje gång de träffades.

/Martin

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 22 februari 2004, 16:49

Ja jag får väl ta tillbaka det där med stropp- han var säkert väldigt trevlig, annars hade han inte varit så populär.
Men alla Hitlers generaler hade äntligen övertygat Hitler om att en utbrytning var enda möjligheten vid Stalingrad. In kommer Göring från Paris (där han säkert ägnat sej åt sina vanliga förlustelser) och säger- det ordnar jag med en luftbro! Han hade säkert noggrant kalkylerat hur en sådan luftbro skulle gå till där i Paris :wink:

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 22 februari 2004, 17:06

Om vi nu klankar ner på Göring för att överskatta transportkapasiteten gjorde han några andra "tabbar"? att bomba London var inte hans ide....

Bhagavadgita
Ny medlem

Inlägg av Bhagavadgita » 22 februari 2004, 22:44

Om vi nu klankar ner på Göring för att överskatta transportkapasiteten gjorde han några andra "tabbar"? att bomba London var inte hans ide....
Han lovade Hitler att han skulle kunna bombardera fransmännen som var inträngda vid Dunkerque med sitt Luftwaffe, istället för att nazistiskt avancemang på marken. Drygt 700 000 (lite osäker på siffran) fransmän evekauerades därefter från Dunkerque med båt till de brittiska öarna - Luftwaffe misslyckades fullständigt, och den nazistiska regimens första (?) strategiska misstag var ett faktum.

---

Ja, det ÄR lite utanför ursprungsinlägget. Men orka vänta på en ny tråd. :P

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 februari 2004, 00:24

Bhagavadgita skrev: Han lovade Hitler att han skulle kunna bombardera fransmännen som var inträngda vid Dunkerque med sitt Luftwaffe, istället för att nazistiskt avancemang på marken. Drygt 700 000 (lite osäker på siffran) fransmän evekauerades därefter från Dunkerque med båt till de brittiska öarna - Luftwaffe misslyckades fullständigt, och den nazistiska regimens första (?) strategiska misstag var ett faktum.
Jag skulle snarare säga att drygt 340 000 evakuerades och mestadels britter och inte fransmän.

/Martin

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 23 februari 2004, 09:02

Martin,

Ibland undrar jag om du inser att Speers böcker är partsinlagor skrivna ur hans perspektiv med den uppenbara ambitionen att lägga all skuld, inkompetens, illvillighet etc hos framför allt SS och i mindre grad övriga inom ledningen, till detta ska naturligtvis läggas den omedvetna vinkling som finns i alla memoarer, och det handlar inte någon form av objektiva historiska skildringar. När Speer misslyckades behövs naturligtvis syndabockar och då passar t.ex. Göring bra till, han kan som bekant inte försvara sig ändå.

Ifall jag får komma med ett gott råd i all välmening så rekommenderar jag att du breddar ditt läsande något så att du inte så fort accepterar det Speer skriver som sanningen.

/Marcus

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 23 februari 2004, 09:23

Nej, jag tolkar inte allt vad Speer skriver som sanning, jag tror inte tex. på hans syn att han inte kände till förintelsen. Vad beträffar hans beklagande över Görings sätt att adminstrera olika ämbten så vill jag ha motsvar i form av fakta att så inte var fallet och inte ett kommenterande i största allmänhet att Speer lämpade över skulden på andra, då kan folk säga detta du säger, varenda gång man använder Speer som källa.

Dessutom känner jag inte igen att han hade kritik mot SS? [Att han beklagade på deras sätt att behandla ofrivilliga arbetare, i synerlighet från öst, är väl ingen som säger emot?] Dessutom om Speer riktar kritik på att en sektor inom industrin som har en sämre utveckling än andra produktionsområden och denna står under en annan ansvarig så är det väl ändå denna i egenskap av ansvarig för detta området som ska kritiseras och inte Speer som inte har hand om detta området.
Ifall jag får komma med ett gott råd i all välmening så rekommenderar jag att du breddar ditt läsande något så att du inte så fort accepterar det Speer skriver som sanningen.
Har faktist bara en del böcker som riktar in sig på det ekonomiska/industriella planet i Tredje Riket [Bla. om Krupp och IG Farben], däremot är jag öppen för förslag, helst svenska[Då ekonomiska termer på engelska kan göra texter tråkiga eftersom man måste kolla upp dem i uppslagsverk], som du kan rekomendera. :)

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 februari 2004, 11:53

Först tack Marcus - för din välbehövliga kurskorrigering betr. Albert Speers 'författarskap' - vars uppmärksamhet och betydelse - jag tycker överskattats efter hans frigivning. Möjligen med undantag av den röda tråden - hans relationer till Hitler, där det tycks mig, han är mest sanningsenlig. Resten...är av en Pontius Pilatus...som tvår sina händer...och utnyttjar till sista raden, den 'respekt' han lyckades finna bland media och domare i Nürnberg - för att skapa sig ett nytt liv i efterkrigstyskland - vilket han lyckades med, Men som jag, och många andra ser det - till prisgivande av sanningen.
Hermann Göring var av annat material. Framgångsrika jaktflygare kanske alla är av samma skrot och korn.....Göring blev snart efter 30.1.33 'minister för nästan allting' - speciellt i hans kapacitet ansvarig för 3-årsplanerna. Näst efter Hitler var han under sex freds- och tre krigsår Tysklands mäktigaste och mest effektive minister. Det 'tyska undret' - aktiveringen av det tyska samhället, den otroliga upprustningen och likvideringen av arbetslösheten genom gigantiska projekt - var tll stor del Görings förtjänst. Historiens dom över hans felbedömning av Luftwaffes möjligheter att nedkämpa RAF i BoB - är typisk 20/20 hindsight- med facit i handen. Ganska få sakkunniga - i juni 1940 - skattade Englands chanser speciellt höga. Görings egen besvikelse över resultatet - var uppenbar. Men - han hade räknat fel, liksom i fallet försörjningen till Stalingrad. Min personliga uppfattning är att Göring - efter erfarenheterna med Demjansk året innan - faktiskt trodde att 6:e armén kunde underhållas från luften....'vi fixar det på något sätt...'
något som Luftwaffe hade varit bra på många gånger tidigare. OK - det misslyckades till ett förfärligt pris för Luftwaffe. Men det minskar inte Görings kompetens, ehuru han från ungefär den tiden uppenbarligen sett 'skriften på väggen' och började anpassa sitt liv till det oundvikliga slutet. Vad jag kanske mest beundrar med Göring - i motsats till Speer - är att på bänken i Nürnberg var det ett förfärligt nekande och mjakandeoch lismande (Speer...!) för att rädda sina halsar. Göring hade inga sådana illusioner - och han var den ende av de anklagade som hade modet att tala för Tyskland. Där svek han inte sin tro på nazismen, sin Führer eller Tysklands sak! Det länder mannen Hermann Göring - en heder som eftervärlden inte kan ta ifrån honom. Hans slut - cyankaliesjävmord - några timmar före de allierades hämnd i galgen - var elegant avslutning på ett illustert liv.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 23 februari 2004, 14:04

Martin,

Glädjande att du betrakar hans alster med de kritiska ögon som krävs, dock har jag som sagt inte fått det intrycket av dina inlägg där du regelbundet lyfter fram påståenden ur hans böcker som den absoluta sanningen, men i detta fallet har jag faktiskt gärna fel.

Jag betrakar alla memorarer som osäkra källor och kommer definitivt att fortsätta framföra detta även i framtiden när folk använder t.ex. Speers verk som källor.
Vad gäller Görings hantering har jag studerat det området alldeles för lite för att spekulara kring i vilken omfattning Speer har gjort åverkan på sanningen.

Vad gäller hans kritik mot SS så är det om jag inte missminner mig hans bok Slavstaten som har som huvudtema (förenklat naturligtvis) "Allt gott och bra fungerande låg jag och mina kollegor bakom, medan SS låg bakom allt ont och det som inte fungerade".

Utbudet på svenska vad gäller bra böcker om Tredje Riket är magert, det gäller i ännu högre utsträckning smalare ämnen som t.ex. den ekonomiska politiken. (för övrigt läser jag helst böcker på engelska så jag är inte rätt person att fråga när det gäller svenskspråkiga böcker i allmänhet heller)
Jag läste dock en del böcker i ämnet när jag studerade ekonomi (hade bl.a. planer på ett uppsats i ämnet Tredje Rikets ekonomiska politik), jag ska se ifall jag kan hitta de anteckningarna. Kan dock inte lova något eftersom en hel del av det materialet försvann i samband med en flytt.

/Marcus

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 23 februari 2004, 15:26

Vad gäller hans kritik mot SS så är det om jag inte missminner mig hans bok Slavstaten som har som huvudtema (förenklat naturligtvis) "Allt gott och bra fungerande låg jag och mina kollegor bakom, medan SS låg bakom allt ont och det som inte fungerade".
Ah, slavstaten den enda boken jag faktist inte har läst av han, ska titta in den och kolla efter det du säger.
Utbudet på svenska vad gäller bra böcker om Tredje Riket är magert, det gäller i ännu högre utsträckning smalare ämnen som t.ex. den ekonomiska politiken. (för övrigt läser jag helst böcker på engelska så jag är inte rätt person att fråga när det gäller svenskspråkiga böcker i allmänhet heller)
Jag läste dock en del böcker i ämnet när jag studerade ekonomi (hade bl.a. planer på ett uppsats i ämnet Tredje Rikets ekonomiska politik), jag ska se ifall jag kan hitta de anteckningarna. Kan dock inte lova något eftersom en hel del av det materialet försvann i samband med en flytt.
Ok, väntar i alla fall med spänning om du hittar något, annars kan jag åka ner till Lund och försöka hitta något gammalt papper på ditt gamla studentrum? :D :wink: Men du får gärna peka på några bra engelska böcker som avhandlar det ekonomiska livet i Tredje Riket. I alla fall, jag ser gärna fram emot att andra som ser denna tråden också kan ge mig ett tips i detta ämne.

/Martin

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 23 februari 2004, 17:56

Jag tycker diskutionen har spårat ut litet grand. Varjag- jag betvivlar inte Görings lojalitet, och jag är säker på att han trodde att han gjorde sitt bästa. Hitler och Göring var säkerligen bästa vänner. Detsamma gäller Speer- han var Hitlers favoritarkitekt och säkerligen bästa vänner. Varken Göring eller Speer var några idioter- Göring valde att falla med flaggan i topp- Speer var listig nog att slingra sej ur Nürnbergrättegångens grepp.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 23 februari 2004, 18:31

Jag blir så less på historieskrivningen ibland. Hitler framstår som en ensam skrikande galning med alla emot sej. Vet ni hur populär karln va? Hur många vänner han hade?

Nä det e så man vill gå och lägga sej- kan ingen historiker tala om hur det verkligen va i det tredje riket ;)

Norbert
Medlem

Inlägg av Norbert » 23 februari 2004, 20:36

Göring hade inga sådana illusioner - och han var den ende av de anklagade som hade modet att tala för Tyskland. Där svek han inte sin tro på nazismen, sin Führer eller Tysklands sak!
Nja det var väl fler "som hade modet att tala för Tyskland" och sina åsikter? Bland annat Streicher och Hess? Hess hävdade ju att han led av minnesförlust och endast kunde komma ihåg saker och ting 14 dagar bakåt i tiden men när förhörsledarna visade honom dokument som han författat sa han "detta är ju riktigt bra" och när de frågade om han hade något minne av Furhern hävdade han att han haft ett foto av Hitler och ett foto av sin fru och sin son upphängt på väggen under den brittiska fångenskapen så därför kom han ihåg Furhern. Han sa även under förhören att Hitler var den störste av alla tyskar.
Streicher behöver jag väl inte ens ta upp då de flesta meningar han skrev eller sa innefattade ordet "jude" och då i negativ bemärkelse.

OT: personligen tror jag Hess spelade sinnesslö.

Skriv svar