Hörselskador av gevär, kanoner m.m
Hörselskador av gevär, kanoner m.m
Finns det ngn undersökning på hur många soldater som blev allvarligt hörselskadade under wwII pga gevärseld, artellerield m.m
Man kan ju tänka sig dom soldaterna som tjänstgjorde i 5-6 år vilken oerhörd plåga för öronen. Ni som avlossat ett gevär eller stått nära vet ju hur starkt det smäller.
Kanske hade dom annat att tänka på än att skydda öronen men jag tycker ändå att det är intressant. Förekom det öronproppar överhuvudtaget..??
Henk
Man kan ju tänka sig dom soldaterna som tjänstgjorde i 5-6 år vilken oerhörd plåga för öronen. Ni som avlossat ett gevär eller stått nära vet ju hur starkt det smäller.
Kanske hade dom annat att tänka på än att skydda öronen men jag tycker ändå att det är intressant. Förekom det öronproppar överhuvudtaget..??
Henk
Re: Hörselskador av gevär, kanoner m.m
De tog vad de hade tillgängligt, jord, lera och dylikt.henk skrev:Förekom det öronproppar överhuvudtaget..??
mvh/ Daniel
-
D.Almendares
- Medlem
Har hittat bilden. Ursäkta kvaliten fotat rätt ur bok.triumph5 skrev:Har sett en bild med en tysk soldat som hade ett par ganska klumpiga hörselskydd på sig när han sköt. Men han verkar varit ett undantag, För har bara sett just den bilden. Annars kan man se att kanonbesättningar håller för öronen ibland.
Källa: Mannen ur ledet Bokoramas serie om andra världskriget
- Bilagor
-
- Sälja mera 058.jpg (118.3 KiB) Visad 4090 gånger
Vad som ingår i utbildningen för artillerister i Boden har ytterst lite med andra världskriget att göra.
Triumph5, det där är inga hörselskydd, det är hörlurar.
mvh/ Daniel
Triumph5, det där är inga hörselskydd, det är hörlurar.
mvh/ Daniel
Senast redigerad av 1 Daniel L, redigerad totalt 11 gånger.
-
Gutekrigaren
- Medlem
En mycket intressant fråga! Jag har själv tänkt mycket på detta, att skydda hörseln är ju en tämligen modern företeelse. Jag gjorde lumpen 99/00 och vi var först med Comtac-skydd, sas det i alla fall.
Och som sagt, i strid, eller snarare strax före, blir ju öronproppar lika mycket ett problem som en tillgång...
Mvh Petter
Och som sagt, i strid, eller snarare strax före, blir ju öronproppar lika mycket ett problem som en tillgång...
Mvh Petter
Det är j-t uppfattat, Moderator. Posten avlägsnas, även om det gällde den tiden som avsågs. Jag nämnde heller aldrig hörlurar och/eller hörselskydd. Tillskriv mig inte saker jag inte ytttrat mig om.D. Löwenhamn skrev:Vad som ingår i utbildningen för artillerister i Boden har ytterst lite med andra världskriget att göra.
Du tänker rätt fast fel...D.Almendares skrev:Har läst att det förekom någon sorts öronproppar(kommer inte ihåg i vilken bok). Fast det kan man ju bara ha som artellerist för som vanlig soldat i fronten måste man ju höra det minsta ljud och då är inte öronproppar så bra...
Du hör utmärkt utan öronproppar tills första salvan avlossas...sedan hör du ingenting! (lite överdrivet...)
Infanteri har idag samma behov av att höra, men använder iaf hörselskydd.
Bilden som trumph ger är mycket intressant. En mycket udda bild.
förutom hörselskydd/hörlurar skjuter han med en PPSH. Han verkar dessutom idka prickskytte! Hans klädsel är också mindre vanlig.
Den andre verkar fingra på en lätt tysk kulspruta (mg42??).
Är hela han förbandets original-nisse eller har han något slags specialuppdrag? T.ex. prickskytte efter anvisningar av en eldledare??
Eller är det han som är eldledaren och skjuter den första salvan kanske med spår-ammo, för att visa målet??
Annars, om man tar hypotesen att han är traktens Original-nisse då kan man tänka sig att han använder hörlurar som hörselskydd. Havanna-cigarrerna har däremot just tagit slut.
Som sagt, en mycket udda bild.
förutom hörselskydd/hörlurar skjuter han med en PPSH. Han verkar dessutom idka prickskytte! Hans klädsel är också mindre vanlig.
Den andre verkar fingra på en lätt tysk kulspruta (mg42??).
Är hela han förbandets original-nisse eller har han något slags specialuppdrag? T.ex. prickskytte efter anvisningar av en eldledare??
Eller är det han som är eldledaren och skjuter den första salvan kanske med spår-ammo, för att visa målet??
Annars, om man tar hypotesen att han är traktens Original-nisse då kan man tänka sig att han använder hörlurar som hörselskydd. Havanna-cigarrerna har däremot just tagit slut.
Som sagt, en mycket udda bild.
- Panzerschreck
- Medlem