Det tror jag definitivt inte - kristna kyrkor (liksom andra missionerande världsreligioner) brukar uppskatta om folk vill bli medlemmar i dem. Precis som med Katolska kyrkan kan man väl tänka sig att de kräver en tids dopundervisning och att du verkar seriös, men jag vet inte vilka krav just de rumänsk-ortodoxa ställer. Men det är bara att fråga - de uppskattar säkert ditt intresse, och ännu mer om de hör att de är din fädernesreligion du vill återanknyta till.Vlad Fodorsky skrev:Om jag nu vill gå in i ortodoxa kyrkan, måste jag på något vis styrka att min fader var det(han är tyvärr bortgången nu).
Hur hamnar en kristen i himlen?
- Vlad Fodorsky
- Medlem
- Vlad Fodorsky
- Medlem
- Vlad Fodorsky
- Medlem
Hmm...måste man döpa sig? Räcker det inte med att man är född?Dûrion Annûndil skrev:En kristen skulle nog säga att Herren bryr sig om alla sina skapelser, men om du vill tillhöra de invigda som tar emot Herrens kärlek och sedan får träda in i Himmelsriket och Evigheten, då måste du nog döpa dig.Vlad Fodorsky skrev:Hoppsan.. jag lär ju inte komma in i himlen, för jag är inte döpt i nåt. Mina föräldrar(pappa rumänsk-ortodox, mamma protestant) kunde inte bestämma sig så här sitter jag... Religiös är jag också, innebär det i trossätt att Gud m.m. "skiter" i mig för jag inte är döpt?
/Vlad
Dina föräldrar gjorde dig den tjänsten att de gav dig valet att välja församling själv.
Appropå sista smörjelsen inför strid, förekommer inte det i katolska och protestantiska arméer också genom historien?
Och förresten är det väl bara sisådär 144000 som är utvalda?
Angående dop, medlemsskap och undervisning, så är det inte en så blodig historia, man kan, i alla fall i Svenska kyrkan, begära medlemsskap i väntan på dop. Undervisningen är enklast tänkbara, hänger man bara med i varför vi har helgdagar så ordnar det sig.
Till gudstjänster är alla välkomna, man kan vara asatroende och djävulsdyrkare, man kommer ändå in i kyrkan... vilket leder mig att tänka på en sak, vad händer om en totalt gudlös person får för sig att ta nattvarden? Skall man kräva någon slags legitimation? Vad säger herrar pastorum?
- Vlad Fodorsky
- Medlem
Jodå, deras största församling ligger i Malmö och ett par tusen medlemmar, de har ett kapell med regelbunden verksamhet i Göteborg, och vad gäller Stockholm vet jag inte vad de har, men jag har för mig att jag stött på dem där någonstans, och det skulle förvåna mig om de inte fanns i Sveriges största stad.Vlad Fodorsky skrev:Ja, finns de överhuvudtaget?
Den enda adressinfo jag hittat vid en snabb nätsökning är Malmöförsamlingens: http://www.sst.a.se/ooker.htm. De kan säkerligen svara på vidare frågor om du skulle få för dig att ta det steget (vilket absolut inte kräver att du också tar nästa steg!).
- Vlad Fodorsky
- Medlem
Ofta har de kurser för konvertiter (och andra intresserade), eftersom dessa brukar kunna vara tillräckligt många för att utgöra en kurs. Vuxna dopkandidater brukar inte vara så många, så de räcker antagligen inte så ofta till någon hel kurs. Kanske blir du rekommenderad att gå konvertiternas kurs.Vlad Fodorsky skrev:Om jag skulle få för mig att bli t.ex. katolik, är det mycket större sannolikhet att de "tvingar" mig att gå på någon jobbig kurs?
Däremot brukar de vara pragmatiska, så vill man lösa det på något annat sätt än att infinna sig på en formell kurs i flera månader hittar de säkert på någon annan lösning. Men de brukar som sagt vara ganska noga med att genom personliga samtal med prästen kolla att man verkar seriös (det finns t ex många "sökare" som hoppar från religion till religion, psykiskt sjuka som inte vet vad de söker, och folk som t ex lämnar Svenska kyrkan bara för att de arga på kvinnliga präster e dyl) och genomtänkt (genomtänkt behöver man förstås inte vara i förväg, bara man är det innan man tar själva steget in i kyrkan ...).
- Vlad Fodorsky
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Enligt de flesta större kristna församlingar måste man döpa sig, som sagt så bör man gå med i klubben innan man kommer in i klubbhuset.Widsith skrev:Hmm...måste man döpa sig? Räcker det inte med att man är född?
Och förresten är det väl bara sisådär 144000 som är utvalda?