Var Folke Bernadotte nazist?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Re: +++

Inlägg av Lindir » 3 januari 2004, 00:48

Buxen skrev:Borde vi inte skippa skitsnacket nu och officiellt förklara allt det som alla Sveriges innevånare av äldre snitt känner till, att det svenska kungahuset de facto var nazistvänligt under dessa svåra år.
1. Exakt vad syftar du på med "skitsnack"?

2. Vad har du för konkreta belägg för att kungahuset "de facto" var nazistvänligt?

Buxen
Medlem

+++

Inlägg av Buxen » 3 januari 2004, 00:57

Anno!
Detta borde väl knappast påtalas för en historiskt bevandrad person, men om man är General inom SS diskvalificerar man sig själv som en rättskaffens man. Att Schellenberg var smart nog att sopa igen spåren av sina dåd höjer inte denne mans livsverk, vilket du min käre Anno tycks tro. Att denne man arbetade intimt med Kaltenbrunner och Heydrich kan man läsa om i nedstående tråd. Om nu Schellenberg var en sådan oskyldig och rättskaffens person borde väl både Kaltenbrunner och Heydrich vara det också.
Att Schellenberg hört talas och därmed deltagit i någon Judejakt är väl fria fantasier enligt ditt sätt att se på saken, Anno.
Schellenberg var en svinpäls av värsta sorten och om du ger mig lite tid ska jag leta igenom de register som finns. Att denne man mördat Judar råder ingen som helst tvekan om, precis på samma sätt som SS-männen Karlis Lobe och Evald Mickson. Dessa så kallade rättskaffens män visade sig vara värsta sortens massmördare efter en historisk koll. Mikson bosatte sig på Island efter kriget och Lobe bodde i Bromma till sin död 91.
http://www.ess.uwe.ac.uk/genocide/schellenberg.htm

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 3 januari 2004, 00:58

Det har här pratats mycket om hur flitigt kungen besökte tyskland men jag undrar då hur många gånger besökte medlemmar ur kungahuset Storbritanien?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 januari 2004, 01:05

Buxen skrev:Anno!
Detta borde väl knappast påtalas för en historiskt bevandrad person, men om man är General inom SS diskvalificerar man sig själv som en rättskaffens man.
Men herre gud, alla SS generaler var inte skyldiga till krigsbrott.
Att Schellenberg var smart nog att sopa igen spåren av sina dåd höjer inte denne mans livsverk, vilket du min käre Anno tycks tro.

Eller så är det så enkelt att DU inte kan komma fram med något som bevisar att Schellenberg har varit skyldig till något krigsbrott. :roll:
Att denne man arbetade intimt med Kaltenbrunner och Heydrich kan man läsa om i nedstående tråd. Om nu Schellenberg var en sådan oskyldig och rättskaffens person borde väl både Kaltenbrunner och Heydrich vara det också.
Nej, eftersom man har bevis för att dessa gjorde sig skyldiga till diverse brott.
Att Schellenberg hört talas och därmed deltagit i någon Judejakt är väl fria fantasier enligt ditt sätt att se på saken, Anno.
Tills du inte har bevis för att han bedrev någon Judejakt så kan jag inte döma han.

Schellenberg var en svinpäls av värsta sorten och om du ger mig lite tid ska jag leta igenom de register som finns.
Men gör det då.

/Anno
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 3 januari 2004, 01:06

Var tog den ursprungliga frågan vägen? För du har fortfarande inte visat något enda hållbart argument för att Folke Bernadotte skulle ha varit nazist inte heller hur du tycker att räddningsaktionen med de vita bussarna borde ha genomförts. Det är lätt att kritisera historiska händelser som skedde under andra världskriget idag 2004 då vi har mer fakta idag. Kom med lite konstruktiv kritik istället. Vad borde ha gjorts istället för att bara sitta och säga vad som du tycker är fel.

Utgå från den information som fanns vid den aktuella tidpunkten istället för vad som finns nu när du studerar ett beslut. Det är nyckeln till Sveriges agerande, och inte deras påstådda och inbillade nazistvänlighet eller något annat.

/Martin

Buxen
Medlem

+++

Inlägg av Buxen » 3 januari 2004, 01:09

Lindir. Varför är det så svårt för dig att inse att vårt svenska kungahus under dessa år hyste sympatier med nazityskland, varför är det så svårt för somliga att ta till sig detta faktum.
Det vore klädsamt att vårt kära svenska kungahus tillkännagav att dess hållning under 30-40 talet var fullständigt huvudlöst och därmed inte på något sätt numera sympatiserar med dessa mörka krafter.
Citat har angivits om hur antinazistiskt det svenska kungahuset var under dessa år men, för min del förefaller dessa citat vara klara efterkonstruktioner.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 januari 2004, 01:12

Buxen skrev:Lindir. Varför är det så svårt för dig att inse att vårt svenska kungahus under dessa år hyste sympatier med nazityskland, varför är det så svårt för somliga att ta till sig detta faktum.
Det vore klädsamt att vårt kära svenska kungahus tillkännagav att dess hållning under 30-40 talet var fullständigt huvudlöst och därmed inte på något sätt numera sympatiserar med dessa mörka krafter.
Buxen. Varför är det så svårt för dig att inse att vi vill ha källor på dina påstånde innan vi är beredda att tro på dem, varför är det så svårt för dig att till dig detta faktum?
Citat har angivits om hur antinazistiskt det svenska kungahuset var under dessa år men, för min del förefaller dessa citat vara klara efterkonstruktioner
Värst vad konspiratoriska vi var idag. Det känns lönt att debatter med dig, vi vill gärna tro dig om du ger oss lite källor på dina påstående.

/Anno

Buxen
Medlem

+++

Inlägg av Buxen » 3 januari 2004, 01:15

Ok, här får du en källa om Folke Bernadotte. Låt mig få återkomma om Schellenberg.
http://sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel ... kel=198604

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 januari 2004, 01:18

Buxen skrev:Ok, här får du en källa om Folke Bernadotte. Låt mig få återkomma om Schellenberg.
http://sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel ... kel=198604
Nänä, så lätt ska du inte komma undan.
Kan du dra ut lite korta utdrag ur ljudfilen som bevisar dina påstående[Att Bernadotte skulle vara nazist], för jag orkar inte lyssna på en ljudfil på 56 min så här sent på kvällen.

/Anno

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 3 januari 2004, 01:19

Buxen skrev:Lindir. Varför är det så svårt för dig att inse att vårt svenska kungahus under dessa år hyste sympatier med nazityskland, varför är det så svårt för somliga att ta till sig detta faktum.
Av det enkla skälet att jag inte sett några konkreta belägg för det. Det hjälper inte att skrika högre i mitt öra så länge man inte belägger sina påståenden med något.

Vad menar du förresten med att "kungahuset" skulle vara nazivänligt? Menar du att alla i kungahuset tyckte likadant? Eller att det fanns en "officiell kungahusåsikt"?

Såvitt jag förstått var Gustav V tyskvänlig (vilket inte är så konstigt med tanke på att både hans mor och hustru var tyskor) men definitivt inte nazivänlig (jag hänvisar bl a till mitt inlägg ovan). Hans son kronprinsen, den blivande Gustav VI Adolf brukar anses utpräglat Englandsvänlig (han hade ju i sin tur en engelsk hustru), medan sonsonen (den du påstår var "välfrekventerad besökare hos Herman Göring" - för övrigt utan att antyda syftet med besöken) Gustav Adolf (nuvarande kungens far) återigen brukar anses tyskvänlig.

Buxen
Medlem

+++

Inlägg av Buxen » 3 januari 2004, 01:25

Lite info om Schellenberg.
http://www.worldhistoryhub.com/The_Laby ... 09273.html
Utdrag ur boken.
"Schellenbergs Memoirs duly called the Labyrinth are full of silence and subtle lies, well wrapped up in true fascinating but misleading spy stories.
Unfortunately lots of historians did base other analysis on this twisted and biased account written by one of the nazi monster."

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 3 januari 2004, 01:30

Buxen skrev:Lite info om Schellenberg.
http://www.worldhistoryhub.com/The_Laby ... 09273.html
Utdrag ur boken.
"Schellenbergs Memoirs duly called the Labyrinth are full of silence and subtle lies, well wrapped up in true fascinating but misleading spy stories.
Unfortunately lots of historians did base other analysis on this twisted and biased account written by one of the nazi monster."
Men bevisen då, det här handlar om hans fabrikationer av spionhistorier. Min uppfattning av Schellenbergs roll [Efter lyssnat kort på ljudfilen från SR och kollat runt på skalman], är att han var spion och sammarbetade med Bernadotte om de vita bussarna. Anledningen jag kan tänka mig till att Bernadotte hjälpte Schellenberg i England var för att de sammarbetat så bra med att få ut judar och icke-judar från Tyskland.

/Anno

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 3 januari 2004, 03:12

Lindir skrev:Såvitt jag förstått var Gustav V tyskvänlig (vilket inte är så konstigt med tanke på att både hans mor och hustru var tyskor) men definitivt inte nazivänlig (jag hänvisar bl a till mitt inlägg ovan). Hans son kronprinsen, den blivande Gustav VI Adolf brukar anses utpräglat Englandsvänlig (han hade ju i sin tur en engelsk hustru), medan sonsonen (den du påstår var "välfrekventerad besökare hos Herman Göring" - för övrigt utan att antyda syftet med besöken) Gustav Adolf (nuvarande kungens far) återigen brukar anses tyskvänlig.
För att fortsätta inventeringen av kungahuset kan man nämna att både prins Eugen (kungens bror) och prins Wilhelm (kronprinsens bror) var aktiva antinazister under kriget och hade förbindelser med den s k Tisdagsklubben i Stockholm som från 1940 var en samlingspunkt för ledande svenska antinazister.

Vidare hittade jag följande belysande citat från K G Westmans privata dagbok den 14 mars 1941 (Westman var justitieminister sedan 1936, och hade suttit i otaliga möten med kungen och andra företrädare för kungahuset. Han, om någon, borde ha vetat var deras sympatier låg):

" 'Veckojournalens' beslag förra veckan har väckt uppseende eftersom Engberg var en av orsakerna. Han skryter med att prins Eugen skrivit ett brev och berömt hans artikel. Jag tror det gärna, ty prinsen är gammalliberal, konstnärlig och furstlig individualist och krigsfanatiker mot Tyskland. Han har verkligen rent ut sagt mig, att han vill ta krig med detta land som en kulturell plikt. Tyskarna veta väl, att kungahuset utom Gustav - och möjligen arvprinsen [=sonsonen Gustav Adolf] - är alldeles engelskorienterat, delvis också fastlåst vid USA-sympatier."

Nu väntar vi på eventuella belägg för motsatsen.

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 3 januari 2004, 09:35

Ja, men det var Bernadotte som förhandlade med Himmler och såg till att idéen blev verklighet och på så sätt kunnde man rädda 27.000 människor. För övrigt, vad skulle en nazistisk Bernadotte tjäna på att rädda judar?
Jag håller inte riktigt med om ovanstående, jag skulle snarare vilja hävda att förutom Kerstens insats gjorde norrmannen Olaf W. Fehrman en betydande insats att få räddningsaktionen till stånd. Bernadotte kände inte Himmler en bråkdel så väl som Kersten och Fehrman gjorde.
Inte heller köper jag påståendet att det var Bernadottes förtjänst att idéen blev verklighet, jag skulle vilja hävda att han hade tämligen lite att göra med hela projektet. Att en person ur kungahuset leder det hela ger det hela en vacker fasad, det verkliga arbetet sköttes av helt andra personer. Förutom Kersten och Fehrman så hade ju Himmler en inte helt obetydlig roll i det hela som till sist gav med sig och lät räddningsaktionen komma till stånd. Detta föringar naturligtvis på intet sätt hans övriga gärningar. Vidare så anser jag att utan Schellenberg, Gottlob Berger och några till ur SS hade hela räddningsaktionen gått om intet. Det var ingen direkt semesterort man åkte till för att hämta dessa lägerfångar, Tyskland var oerhört pressat och inte minst förstört av de allierades bombningar. Risken för luftangrepp var stor, även om man hade det röda korset påmålat på bussarna. Att ordna fri väg och få ut fångarna ut lägrena var knappast en mans verk! Ytterligare en person som var djupt involverad i detta var Sveriges utrikesminister Christian Günther som även han fått för lite kredit för sina insatser.

Ingen ensam person kan planera, organisera och genomföra en räddningsaktion av detta mått. Alltför många stirrar sig blinda på Bernadottes roll i det hela, jag säger inte att den var obefintlig men den långt ifrån så betydande som velat göras gällande.

Martin

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 3 januari 2004, 11:47

Det talas om diverse kungahus-kontakter med Hermann Göring, vilket då skulle varit ett bevis för deras nazistvänlighet.

Nu vet jag inte om det var Göring som besökte medlemmarna av kungahuset, eller om kungahusets medlemmar besökte Göring - och var; i Sverige eller i Tyskland. MEN:

Något centralt för frågan, som inte nämts i denna tråd är att Göring var en stor Sverigevän, med hustrun Karin svenska, har för mig han hade stuga i Sverige under en period/bodde här periodvis.

Dvs, jag menar att oberoende av hur kontakterna gick till, så var detta INTE kontakter nazistiska själsfränder emellan!!

Som Sverigevän var han själv säkert intresserad att frottera sig med svenska kungahuset.

Och att medlemmar av svenska kungahuset upprätthöll en kontakt med den Sverige-vänlige toppmannen inom tysk makthierarki länder dem bara till heder. Det är smart att hålla informella kanaler öppna, speciellt om kontkatmannen är vänligt inställd. Liksom det är naturligt att man försöker ordna upp diverse ärenden via dylika sätt.

Aningens OT, men intressant för vår fråga om Göring: Philip Jose Farmer skrev en serie Science fiction böcker om en värld där alla jordens avlidna samlas. Det är tydligt att han gjort mycket research-arbete om sina huvudpersoner. En av huvudpersonerna är just Hermann Göring; som fö genomgår en mycket positiv utveckling där i andra chansens värld. Men hans bakgrund nämns också, och den i sammanhanget helt opartiske Farmer berättar att han var en stor Sverigvän, att han häftigt motsatte sig tankarna på att invadera Sverige. Dessutom att han på sitt sätt var mycket lojal, och vid flera tillfällen hjälpte gamla vänner som en gång i tiden hjälpt honom när han varit i svårigheter. Så t.ex. hjälpte han flera stycken av sina gamla judiska bekanta.

Skriv svar