Red Devils var de brittiska fallskärmsjägarnas smeknamn.MG42 skrev:Heinz Guderian(osäker på stavningen)
kallades för snabbe heinz har jag för mig
någon skotsk division eller regemente som kallades för "the red devils"
Namn?
- Wolfblitzer
- Medlem
- Memorabilia
- Medlem
- Anton Severin
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Hitler skall visst ha blivit kallad Teppichfresser. Matt-tuggaren.
Inför ett möte med Chamberlein efter intåget i Tjeckien och Memel var führern så nervös och galen att han kravlade runt på golvet och tuggade på mattor.
Nu gick mötet mycket bättre han trott. Chamberlein hade ingen lust att starta krig mot Tyskland eller hjälpa Tjeckerna.
Inför ett möte med Chamberlein efter intåget i Tjeckien och Memel var führern så nervös och galen att han kravlade runt på golvet och tuggade på mattor.
Nu gick mötet mycket bättre han trott. Chamberlein hade ingen lust att starta krig mot Tyskland eller hjälpa Tjeckerna.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Nu skrev jag efter, men mötet ägde naturligtvis rum innan.Citat:
Mig, veterligen, hade inte Chamberlain och Hitler några möten efter det att tyska trupper marscherat in i Böhmen-Mähren [1938] eller Memel. [1939]
Min källa är en bok som heter Adolf och det stora kriget, författare Bengt Sändh som menar att mattätandet skedde vid mötet i Godesberg 19 sept 1937, därför att AH var förbannad på den tjeckoslovakiska regeringen, och nervös över mötet med Chamberlain.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Till och med den böhmiske kopralen. Fast jag gillar namnet Gröfaz bättre, som väl redan har förklarats.volgar skrev:Men hallå!!
Ni får inte glömma att Hitler kallades Kopralen bakom ryggen på honom av hans generaler. Anledningen till att han kallades det var flr att han var kopral i första världskriget.
/Martin
Jag har alltid trott att SAS kallades Red devils under andra världskriget, vet dock inte var jag fick det ifrån, men har nu visats felWolfblitzer skrev:Red Devils var de brittiska fallskärmsjägarnas smeknamn.MG42 skrev:Heinz Guderian(osäker på stavningen)
kallades för snabbe heinz har jag för mig
någon skotsk division eller regemente som kallades för "the red devils"