Tropic hjälmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Tropic hjälmar

Inlägg av Leprazy » 12 december 2003, 16:02

När jag ändå är inne på ämnet hjälmar så kom en annan fråga upp i mitt huvud, har aldrig hållt i en tropic hjälm eller sett en bild på hur den ser ut innuti (stavning?). Har den någon skyddande effekt? Den ser ju ut att vara gjord utav tyg! Om inte, var den lika "effektiv" som andra hjälmar? Och varför igentligen ha en speciel hjälm som den?

Bild

Edit: När jag letade efter en bild på en tropic hjälm fann jag denna, ser ju ut som en metall kant på sidorna....men upplyss mig gärna om info om hjälmen!

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 12 december 2003, 16:08

Den gav säkert visst skydd mot slag uppifrån och mot sol men knappast så mycket mer. Den tyska tropikhatten var modellerad efter den brittiska, men den var ruskigt impopulär bland soldaterna, som hastade bort den så fort de fick möjlighet. Med tanke på att den var en standardhuvudbonad men att den nästan aldrig finns med på några bilder så säger väl det en del om hur lyckad konstruktionen var.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 12 december 2003, 16:55

Den gav säkert visst skydd mot slag uppifrån
I och med att det var rätt länge sen mannen stred med en klubba i handen så vore det kul med lite mer info :wink:

Användarvisningsbild
Gusteng
Ny medlem

tropikhjälm

Inlägg av Gusteng » 13 december 2003, 16:22

Som lycklig innehavare till två tyska tropikhjälmar kanjag berätta följande; Den är uppbyggd av pressad filt och går utmärkt att deformera med tummen. Den ger med andra ord ett lika effektivt skydd som en virkad kondom. Däremot är den väldans tjusig och gjorde sig säkert bra på paradmarcher.

Tillagt om "metallkanten"; det är grönt läder men det finns en ståltråd insydd i den..

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 13 december 2003, 16:40

Tack så mycket för den infon

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 13 december 2003, 16:50

jofredes skrev:Med tanke på att den var en standardhuvudbonad men att den nästan aldrig finns med på några bilder så säger väl det en del om hur lyckad konstruktionen var.
Den användes bara under en kort period innan den ersattes så det är inte så konstigt.

/Marcus

Skriv svar