Quiz: Tidigmodern tid

Låst
Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 22 november 2003, 04:08

Runt 1660 i England . Men Storbrittanien fanns inte då :)

Thorbjörn

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 22 november 2003, 10:11

Var det inte då "i krokarna" som de bytte namn? Nåja, 1660 när gamle Charles II återväde efter att Cromwells republik försvunnit. Rätt. :)

/Vlad

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 22 november 2003, 11:53

Great Brittain bildades 1707 när England och Skottland skrev på "Act of Union". De hade dock haft samma kungahus sedan 1603.

Nästa fråga:

Vilka svenska militära fartyg ligger sänkta i inloppet till Norra Dvina? Och när sänktes de och varför?

Thorbjörn

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 27 november 2003, 09:50

Thorbjörn Wikström skrev:Great Brittain bildades 1707 när England och Skottland skrev på "Act of Union". De hade dock haft samma kungahus sedan 1603.

Nästa fråga:

Vilka svenska militära fartyg ligger sänkta i inloppet till Norra Dvina? Och när sänktes de och varför?

Thorbjörn
Kan än så länge bara gissa på när de sjönk, jag säger 1791?

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 29 november 2003, 18:54

Menar du Dvina som rinner i Arhangelsk. Kan tänka mig att sverige ville störa exporten av järn och tjära därifrån. Och då borde inte Britterna blivit särskilt glada. Vild gissning

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 2 december 2003, 16:30

Någon svensk ville kanske komma till japan den norra vägen? Jag vet att försök har gjorts.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 2 december 2003, 19:59

Händelsen ägde rum 1701 om jag inte har fel, och det var ett misslyckat svenskt försök att inta Archangelsk.

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 3 december 2003, 20:17

Vad har Thorbjörn Wikström tagit vägen ??
Och är det nån´ som vet namnen på skeppen

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 3 december 2003, 21:42

Här är jag, lite mer info..

"In May 1701 a Swedish force of seven ships, armed with a total of 127 cannon, left Sweden and proceeded toward the White Sea. Under the command of Commodore Karl Lewe, the flotilla had orders to occupy and destroy the port of Arkhangelsk, thus preventing Peter from receiving shipments of supplies or armaments from Europe through Russia's single seaport. The ships reached the estuary of the Severnaya Dvina by the end of June. Lewe dispatched three ships to make a reconnaissance of the area and to impress into service local helmsmen who were competent to guide the Swedish ships. Late one night two of the local pilots taken captive, Ivan Sedunov and Dmitry Popov, risked their lives and infuriated the Swedes by deliberately directing two of the Swedish vessels into shallow waters. The ships went aground in a shoal quite close to the Russian-held fortress of Novodvinsk. Since there is very little darkness in the far North during the month of June the enemy ships were at once sighted and fired upon by the garrison of Novodvinsk. When the captain of one of the Swedish vessels was hit and mortally wounded during the consequent cannonade, seamen from the two grounded vessels scurried aboard the single still seaworthy Swedish vessel. The Mjohunden and the Falken, with thirteen guns between them, thus fell into Russian hands. "

Jag har varit på historiska museumet i Archangelsk ett par gånger och där har de ett par kanoner plus modeller och kartor from denna incident. Fortet i Novodvinsk är nu ett fängelseområde men de som har varit där säger att det är intressant. Själv har jag bara ett antal bilder.

Örjan din tur!!

Thorbjörn

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 4 december 2003, 00:10

Vad hette den mest kända chefen för det brittiska myntverket?

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 4 december 2003, 00:25

Isaac Newton

Men för mig som teknolog betyder han nått annat!!! Är dock frimärkssamlare...

Thorbjörn

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 4 december 2003, 00:42

Det är helt rätt. Isaac Newton började jobba på myntverket 1696 och blev tre år senare dess myntmästare, ett ämbete som han behöll fram till sin död 1727. Newton var 54 år när han fick tjänsten vid "the royal mint" och han lämnade sin professur i matematik i Cambridge sedan 25 år tillbaka. Karriärsbytet kan verka lite märkligt men man bör ha den tidens småkorrupta förvaltningstradition i åtanke. En förvaltningschef fick då som nu en viss summa pengar för att utföra sina uppgifter, men på den tiden hade förvaltningschefer förmånen att kunna stoppa alla pengar som blev över i sin egen ficka. Att vara chef över myntverket var därför oerhört lukrativt och gjorde Newton ekonomiskt oberoende. så det är inte att undra på att han utnyttjade sina kontakter och sin berömmelse för att få jobbet.

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 4 december 2003, 10:01

En liknande fråga.

När införde Sverige stämpelskatten (Charta Sigillata)? Först på prov och sedan på riktigt. Dvs två årtal sökes. Och vad är det?

Bonusfråga: Vilket land var först med detta systemet? I Världen och i Europa.

Thorbjörn

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 14 december 2003, 21:36

Vild gissning 1660...och vi kan väll säga att det var då den infördes på riktigt

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 31 december 2003, 02:17

Eftersom denna tråd har dött så vill jag dra igång den igen men jag vill först be er om att inte ställa för svåra eller för "inriktade" frågor. Då stannar trådar av. Jag ställer en ny fråga som sagt;

Vem är "Mazarinen" döpt efter?

Låst