Förklädda amerikannazister

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Förklädda amerikannazister

Inlägg av Anton Severin » 27 november 2003, 16:06

Har sätt i en del filmer och liknande om före detta amerikaner som åkte tillbaks till Tyskland innan kriget för att kämpa för nazismen. Mot slutet av kriget så tog de döda amerikaners uniformer. De satte dem på sig själva och ställde sig vid vägspärrar och liknande. När senare riktiga amerikanska soldater kom så dödades de i bakhåll av de förklädda "tyska" soldaterna.
Jag undrar hur mycket saningen det ligger i detta, i vilken utsträckning det förkom och hur organiserat det var.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 27 november 2003, 16:20

Var det inte Scorzeny som pysslade med sånt här under Ardenneroffensiven. (Huruvida de verkligen var amerikaner vet jag inte)

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 27 november 2003, 16:23

Tyskarna försökte sig på något liknande under Ardenneroffensiven har jag hört. Inte nödvändigtvis endast med tyskar återvända från USA.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 27 november 2003, 16:37

Solitaire skrev:Inte nödvändigtvis endast med tyskar återvända från USA.
Jo jag tror det för då hörde inte de "riktiga" amerikanarna någon skillnad (ingen brytning).

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 27 november 2003, 16:40

Hartman skrev:
Solitaire skrev:Inte nödvändigtvis endast med tyskar återvända från USA.
Jo jag tror det för då hörde inte de "riktiga" amerikanarna någon skillnad (ingen brytning).
Man kan faktiskt lära sej tala utan brytning....

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 27 november 2003, 16:45

Schwalbe skrev:Var det inte Scorzeny som pysslade med sånt här under Ardenneroffensiven. (Huruvida de verkligen var amerikaner vet jag inte)
Det var faktiskt detta som hjälpte till att Ardenneroffensiven fick en sån bra start som den fick.
Ryktena om tyskar som var utklädda till amerikanare spred skräck och paranoia hos de amerikanska soldaterna.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 27 november 2003, 16:47

Schwalbe skrev:Var det inte Scorzeny som pysslade med sånt här under Ardenneroffensiven. (Huruvida de verkligen var amerikaner vet jag inte)
Jo det har du rätt i Schwalbe.
Vid förberedelserna för "Wacht am rein" (Ardenner offensiven) så fick Otto Skorzeny uppdraget att infiltrera engelsk talande tyskar bakom amerikanernas linjer. Operationen hade kodnamnet "Greif".

Själva operationen lyckades otroligt bra, de skickade bataljoner åt fel håll m.m. men det som skapade mest kaos var att en liten del av dessa infiltratörer blev upptäckte och genast spred sig en paranoia där soldater frågade varandra en massa typiska "USA frågor" te.x. om baseboll och sånt för att se om personen brevid en verkligen var en amerikan.

EDIT: Panzerfaust hann visst först :P

bovver
Ny medlem

Inlägg av bovver » 27 november 2003, 18:53

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 27 november 2003, 19:26

Rekommenderad läsning: "The Meuse first then Antwerp" av Michael Schadewitz. Boken avhandlar Pz.Brig. 150 under Skorzeneys ledning och vad enheten gjorde under Ardenneroffensiven.

Martin

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 27 november 2003, 19:35

Ett exempel på detta finns i filmen "Hart's War" Då huvudpersonen åker i en jeep och stöter på en post som skjuter hans chafför.

Som förövigt går på TV ikväll eller imorrn

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 27 november 2003, 20:07

Wolfblitzer skrev:Ett exempel på detta finns i filmen "Hart's War" Då huvudpersonen åker i en jeep och stöter på en post som skjuter hans chafför.

Som förövigt går på TV ikväll eller imorrn
:D Vilken kanal?

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 27 november 2003, 21:05

Skorzenys PanzerBrigade 150 skulle bestå av tyskar som talade bra amerikanska i amerikanska uniformer och med amerikanska fordon och övrig materiel.

Dessvärre gick det inte att uppbringa tillräckligt många män som hade tillräckliga kunskaper i det engelska språket så att kraven fick sänkas drastiskt. Inte heller fick man tag på tillräckligt men uniformer eller fordon. Trots att det fanns en hel del erövrade fordon i tysk tjänst. Mest Willys och M3 Halftracks men också ett dussing Sherman vagnar av olika varianter. Enheterna som hade dessa ville dock inte skiljas från dem.

Man byggde om 3st Panter G vagnar för att likna M-10 Tand Destroyers och minst två Stug III som skulle likna, ja jag vet inte vad. Panthrarna såg i alla fall ut som M-10 på lång håll och speciellt från luften.

Dom färdades med 1a och 12e SS Panzerdivision men i slutet av kolummen istället för i fronten som det var tänkt. För att överraska och lura fienden. Kolummen kröp fram pga haverier och underskattning av vägarnas bredd och kapacitet.

Första försöket gick åt pipan och bluffen genomskådades.
Den som kom längst hann precis över bron vid Warche innan den blev utslagen och bara en av besättningen kom tillbaka till andra sidan av bron med livet i behåll.

Greif var en operation som gick ut på att skicka ut de bästa agenterna med falska papper för att sprida kaos, desinformation och falska ordrar.
Det har diskuterats hur många de var men 18 greps varav åtminstone 4 sköts. Förmodligen de som vägrade samarbeta. Jag vill minna att Skorzeny frikändes från den punkten av krigförbrytelser. Greif var en succe i det att även om agenterna inte orsakade så mycke skada själva så spred de en fruktansvärd paranoia och misstro i de amerikanska leden. Bradley vart själv misstänkt en kort stund för att han inte visste namnet på huvustaden i Texas.

Mycket intressant finns att läsa i Jean Paul Palluds, "Battle of the Bulge, then and now".

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 27 november 2003, 21:40

Lite s.k. "nitpicking:
...Skorzenys PanzerBrigade 150 skulle bestå av tyskar som talade bra amerikanska i amerikanska uniformer och med amerikanska fordon och övrig materiel...
I Amerika talar man engelska. :wink:
...Mest Willys och M3 Halftracks men också ett dussing Sherman vagnar av olika varianter...
Såvitt jag vet hade man endast två Shermanvagnar varav en inte deltog i offensiven.
...Man byggde om 3st Panter G vagnar för att likna M-10 Tand Destroyers och minst två Stug III som skulle likna, ja jag vet inte vad. Panthrarna såg i alla fall ut som M-10 på lång håll och speciellt från luften....
Snarare 22 Panthervagnar och 14 StuG III.
...Greif var en operation som gick ut på att skicka ut de bästa agenterna med falska papper för att sprida kaos, desinformation och falska ordrar.
Det har diskuterats hur många de var men 18 greps varav åtminstone 4 sköts. Förmodligen de som vägrade samarbeta...
Operation Greif (16-28 december) innefattade Panzerbrigade 150 och deras stridsuppdrag, det du beskriver är Einheit Stielau.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 27 november 2003, 22:38

D. Löwenhamn skrev:Lite s.k. "nitpicking:
...Skorzenys PanzerBrigade 150 skulle bestå av tyskar som talade bra amerikanska i amerikanska uniformer och med amerikanska fordon och övrig materiel...
I Amerika talar man engelska. :wink:
...Mest Willys och M3 Halftracks men också ett dussing Sherman vagnar av olika varianter...
Såvitt jag vet hade man endast två Shermanvagnar varav en inte deltog i offensiven.
...Man byggde om 3st Panter G vagnar för att likna M-10 Tand Destroyers och minst två Stug III som skulle likna, ja jag vet inte vad. Panthrarna såg i alla fall ut som M-10 på lång håll och speciellt från luften....
Snarare 22 Panthervagnar och 14 StuG III.
...Greif var en operation som gick ut på att skicka ut de bästa agenterna med falska papper för att sprida kaos, desinformation och falska ordrar.
Det har diskuterats hur många de var men 18 greps varav åtminstone 4 sköts. Förmodligen de som vägrade samarbeta...
Operation Greif (16-28 december) innefattade Panzerbrigade 150 och deras stridsuppdrag, det du beskriver är Einheit Stielau.

mvh/ Daniel

Not the Kings english, mind you, old chap!

Kanske jag uttryckte mig otydligt, de fick tag i få eller inga av dessa. Det jag har läst så fick de tag i två Shermans men ingen gick att hålla i operabelt skick då reservdelar saknades.

Att 22 Panthrar och 14 Stug III byggdes om skulle jag vilja ha en hänvisning till. Jag vet att siffrorna varierar men 22 respektive 14 finner jag aldeles för högt. Så vitt jag vet har man definitivt endast kunna identifiera kanske 5st Panther vagnar utifrån bilder och sist jag hörde något om debatten så var mycket ifrågasatt. Den kändaste vagnen är den i Warche som står utslagen vid en gavel som det står Chevrolet på.

Greif/Stielau kan mycket väl vara riktigt som du säjer därom har jag inte så mycket info som jag skulle vilja veta. Kanske du kan ange siffror på hur många som deltot, infångades, kom undan, avrättades?

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 27 november 2003, 23:39

Såg fö den filmen precis på canal plus. Mycket sevärd, 4 shermanstridsvagnar av 5 möjliga.

Skriv svar