Historia A (Universitet)
- Thorbjörn Wikström
- Medlem
Historia A (Universitet)
Hej!
Snart är jag klar med Hist A här uppe i Luleå. Skulle vilja läsa någon annanstanns men detta passar bra när jag har ett par tentot kvar till civ.ing examen. Plus ett utdraget exjobb!!
Jag skulle vara intresserad på vad skillnaderna ligger mellan skolorna i Sverige på grundnivå?
Vi har läst foljande block på 5p
Världshist fram till Absolutismen
McKay - History of world Soc
Cameron - Världens konomisk historia
Karlson - Islam och Europa
Världshist från Absolutismen till Nutid
McKay
Cameron
Sörlin/Öckerman - Jorden en Ö (Miljöhist)
Alf W Johansson - Sverige och wwii
Uppsats då vi läser tillsammans med lärare som har praktik. ca 6 sidor
Nordisk hist.
Gustavsson - Nordens historia
samisk hist
plus några böcker till
Vi har haft ca 20 lektionstimmar per block och två små seminarium.
Är inte imponerad av kursen då den enligt mig var mest gymnasiell nivå med en massa fakta som publicerades på kort tid. Läraren försökte att få en diskusion men fick kritik för att det var för flummit!! Hur ser undervisningen ut på andra skolor.
Jag kommer att läsa B-kursen här också men inte högre. Om jag vill forsätta kommer det böi på en skola med en större hist avdelning.
Thorbjörn
Snart är jag klar med Hist A här uppe i Luleå. Skulle vilja läsa någon annanstanns men detta passar bra när jag har ett par tentot kvar till civ.ing examen. Plus ett utdraget exjobb!!
Jag skulle vara intresserad på vad skillnaderna ligger mellan skolorna i Sverige på grundnivå?
Vi har läst foljande block på 5p
Världshist fram till Absolutismen
McKay - History of world Soc
Cameron - Världens konomisk historia
Karlson - Islam och Europa
Världshist från Absolutismen till Nutid
McKay
Cameron
Sörlin/Öckerman - Jorden en Ö (Miljöhist)
Alf W Johansson - Sverige och wwii
Uppsats då vi läser tillsammans med lärare som har praktik. ca 6 sidor
Nordisk hist.
Gustavsson - Nordens historia
samisk hist
plus några böcker till
Vi har haft ca 20 lektionstimmar per block och två små seminarium.
Är inte imponerad av kursen då den enligt mig var mest gymnasiell nivå med en massa fakta som publicerades på kort tid. Läraren försökte att få en diskusion men fick kritik för att det var för flummit!! Hur ser undervisningen ut på andra skolor.
Jag kommer att läsa B-kursen här också men inte högre. Om jag vill forsätta kommer det böi på en skola med en större hist avdelning.
Thorbjörn
-
Artur Szulc
- Medlem
Hej!
Tja, A-kursen i historia är till stor del av läskurs med mycket fakta.
Förringa inte fakta, ty utan den kan du inte resonera, dra paralleller, eller göra jämförelser. Jag menar: om du får en uppgift som innebär att du skall resonera kring imperier i historien, och det enda imperiet du känner till, pga bristande undervisning i "fakta", är det Romerska, ja, då lär resonemanget bli kortfattat.
För vidare studier i historia rekommenderar jag antingen Lund eller Linköping.
/artur
Tja, A-kursen i historia är till stor del av läskurs med mycket fakta.
Förringa inte fakta, ty utan den kan du inte resonera, dra paralleller, eller göra jämförelser. Jag menar: om du får en uppgift som innebär att du skall resonera kring imperier i historien, och det enda imperiet du känner till, pga bristande undervisning i "fakta", är det Romerska, ja, då lär resonemanget bli kortfattat.
För vidare studier i historia rekommenderar jag antingen Lund eller Linköping.
/artur
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Din litteraturlista påminner i stort sett om den jag hade när jag gick Historia A på Stockholms Universitet. McKay, Cameron, Gustavsson... Och vi hade Norborg (Sveriges historia 1800- och 1900-talet)...Lite islamiskt, kvinnohistoria och stormakttid fanns som tillval. Däremot läste vi ingenting om samisk historia (Samisk, är det en by nånstans utanför Stockholm?..
).
Egentligen var det bara korvstoppning under A-nivån fram till Teori och metodkurserna på B-nivå, och på C-nivå fick man börja med det verkligt kritiska tänkandet känns det som. På D-nivå var det i stort sett Teori och Metod, och Historiografiska studier (förutom uppsatsen). Men visst, lite kritiskt tänkande fick man göra på B-nivån, för att lära sig hur man gör.
Du borde kolla in de olika institutionernas hemsidor, med kursplaner och litteraturlistor.
Egentligen var det bara korvstoppning under A-nivån fram till Teori och metodkurserna på B-nivå, och på C-nivå fick man börja med det verkligt kritiska tänkandet känns det som. På D-nivå var det i stort sett Teori och Metod, och Historiografiska studier (förutom uppsatsen). Men visst, lite kritiskt tänkande fick man göra på B-nivån, för att lära sig hur man gör.
Du borde kolla in de olika institutionernas hemsidor, med kursplaner och litteraturlistor.
Tyvärr har folk för dålig historisk allmänbildning när de kommer till universitetet, vilket gör att A-kursen alltid måste användas för att ge en sammanfattning av världens historia (sammanfattning av det man skulle ha kunnat lära sig i grundskolan/gymnasiet och/eller repetition därav). Annars har man ingen mall att stoppa in sina senare kunskaper i.
Som redan påpekats ser de efterföljande kurserna helt annorlunda ut.
Som redan påpekats ser de efterföljande kurserna helt annorlunda ut.
- Thorbjörn Wikström
- Medlem
Visst förstår jag nyttan med att få en större överblick även för mig som har läst ganska mycket innan. Plus läst en del på skolan innan om mina specialområden som Ryssland, Barents och Östeuropa. Och kursen är till för alla.
Dock skulle jag vilja ha mer diskussion och teorianknytning redan i A-kursen. Jämför jag med vad jag har läst i andra ämnen, mest tekniska och lite statskunskap så tycker jag att det är en för låg nivå.
Thorbjörn
Dock skulle jag vilja ha mer diskussion och teorianknytning redan i A-kursen. Jämför jag med vad jag har läst i andra ämnen, mest tekniska och lite statskunskap så tycker jag att det är en för låg nivå.
Thorbjörn
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Som Lindir var inne på, det är väl tyvärr så att många kommer till Universitetet med ytterst generella historiska kunskaper. Vi hade samma böcker ungefär när jag läste nere på Växjö Universitet (A och B-kurserna). Mc Kay har ju sin charm, men Harald Gustafssons bok ger jag tyvärr inte mycket för, gillar annat han har skrivit men Nordens Historia skummar ju bara på ytan.
Källkriten och Weibullarna brukar väl komma in i bilden på B-kurserna, på A är det ju som sagt mest korvstoppning, på gott och på ont.
Jag kan rekomendera C-D kurserna i Linköping och i Växjö ska de med hålla hög standard, men det är ju en bit att flytta iofs.
/Robert Sköld
Källkriten och Weibullarna brukar väl komma in i bilden på B-kurserna, på A är det ju som sagt mest korvstoppning, på gott och på ont.
Jag kan rekomendera C-D kurserna i Linköping och i Växjö ska de med hålla hög standard, men det är ju en bit att flytta iofs.
/Robert Sköld
Naturligtvis förstår jag din tanke, men problemet är att historien är väldigt lååång, så att klämma ihop hela världshistorien på ännu kortare tid är knappast möjligt, varför det är svårt att klämma in fler kursmoment på en termin. Och på de långa historiska översiktskurserna är det svårt att tillämpa de historiska teorierna. När du senare kommer till högre kurser hamnar du plötsligt på en helt annan detaljnivå ("proceduren för tillsättande av rådmän i Knäckebrödhults socken 1762-71 ur genushistoriskt perspektiv" och liknande), där du har helt andra möjligheter att tillämpa teorierna.Thorbjörn Wikström skrev:Dock skulle jag vilja ha mer diskussion och teorianknytning redan i A-kursen. Jämför jag med vad jag har läst i andra ämnen, mest tekniska och lite statskunskap så tycker jag att det är en för låg nivå.
Vad man kanske kan sakna ibland (redan före universtitetsnivån) är medvetandegörandet om historieskrivningens beroende av historiesyn, ideologi, tidsanda och liknande. Många studenter på A-nivån tycks fortfarande leva i tron att det som står i boken är sant (eller möjligen falskt), medan verkligheten förstås alltid är betydligt mer komplicerad.
Vad jag minns gjordes dock insatser för att råda bot på detta redan på A-nivån när jag studerade i Uppsala (även om jag med åren börjar få svårt att komma ihåg vad som hände vilken termin ...). Hur som helst är det inte meningen att man ska läsa A-kursen och inget mer, utan den ska ses som bara en första del av grundutbildningen på 60 eller 80 poäng. För en historiekunnig person kan A-kursen vara lättsmält, men därefter hamnar ribban snabbt där den passar var och en, i och med att du väljer (i samråd med lärare) precis var du ska lägga dina stötar (förutom teorikurserna och några läskurser, som ibland väljs fritt, ibland inte).
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- Thorbjörn Wikström
- Medlem
Jag kommer väl snart att flytta söderut igen då mina studier här snart är klara. Obs inget fel på Norrland, det är i många fall bättre än söderut!!! Kommer från Göteborg dock och ibland känns det lite litet här. Speciellt känner jag avsaknad av mångfald inom museum mm.
Sedan får troligtvis var man får jobn styra vart man flyttar. Men min tanke är att lästa C och D. Har redan ideer om vad det skulle skrivas om, ledtråd österut..
Sedan har jag också haft en tanke på hur mycket en historiastuderande skall läsa, som student ca 350 sidor text i veckan och som doktorant 750 sidor. Jag tycker att ha läst mycket är viktigt speciellt inom historialiknande ämnen. Inte bara rent historsk litteratur utan även skönlitteratur. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte riktigt uppfyller min målsättning men jag för skylla på extrajobb, vanliga studer, exjobb!!
T
Sedan får troligtvis var man får jobn styra vart man flyttar. Men min tanke är att lästa C och D. Har redan ideer om vad det skulle skrivas om, ledtråd österut..
Sedan har jag också haft en tanke på hur mycket en historiastuderande skall läsa, som student ca 350 sidor text i veckan och som doktorant 750 sidor. Jag tycker att ha läst mycket är viktigt speciellt inom historialiknande ämnen. Inte bara rent historsk litteratur utan även skönlitteratur. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte riktigt uppfyller min målsättning men jag för skylla på extrajobb, vanliga studer, exjobb!!
T