Ang Tigern
För att jag inte riktigt förstår vad du syftar på. Pansarfaust- och panzerschreckprojektilerna kunde slå igenom 200-220mm pansar. Du kommer inte att hitta en rysk stridsvagn men den pansartjockleken. Något som däremot skedde vid tiden för slutstriden i Berlin var att man monterade 1.5mm metalplåt eller 3mm metalnät omkring 15-20cm ut från stridsvagnen för att skydda mot pansarfaustprojektiler.

mvh/ Daniel

mvh/ Daniel
Jo, men de var det jag syftade på.. att de svetsade på plåt/metall en bit från stridsvagnen för att skydda sig emot panzerfausts.
Är det itne så att panzerfausts var så effektiva för att de först sprände konsentrerat (gör ett hål) sedan spritt innuti?
Eller vet du bättre? i så fall förklara.. jag tror att det var så , jag tror att jag har hört det någon stans men jag kunde inte hitta nån information på internet som kunde bekräfta det..
Är det itne så att panzerfausts var så effektiva för att de först sprände konsentrerat (gör ett hål) sedan spritt innuti?
Eller vet du bättre? i så fall förklara.. jag tror att det var så , jag tror att jag har hört det någon stans men jag kunde inte hitta nån information på internet som kunde bekräfta det..
Volgar
Just det som du säger. Vid kontakt med en yta utlöses sprängladdningen och "svetsar" ett hål i plåten. Resultatet inuti ett fordon blir en viss sprängverkan men framför allt en enorm hetta som gör mesta skadan.
Så följdaktligen var det ett smart drag att få sådana projektiler att detonera Utanför fordonet för att förhindra genomslag i huvudpansaret.
J-O
Just det som du säger. Vid kontakt med en yta utlöses sprängladdningen och "svetsar" ett hål i plåten. Resultatet inuti ett fordon blir en viss sprängverkan men framför allt en enorm hetta som gör mesta skadan.
Så följdaktligen var det ett smart drag att få sådana projektiler att detonera Utanför fordonet för att förhindra genomslag i huvudpansaret.
J-O
Rommel skrev:I boken: Slaget vid kursk så finns det en bild på en utslagen T-34 som har en fastsvettsad bit plåt längstfram.
det finns inte mycket plats på fronten på en T34 att svetsa på en extra pansar
det finns en lucka i fronten och en KSP plus ett par krockar som man måste ta hänsyn till
det kan mycket väll ha hänt men .det är mera pga att besättningen själva gjorde det det är ingen standard lösning vi pratar om
som sagt var ska du svetsa fast pansrat?

Kolla in "Paula" på modell avd så ser ni ett exempel på hur dessa plåtar var tänkta att fungera. alltså detonera mot plåten sedan ett fritt utrymme bakom så att projektilen tappar kraft och riktad sprängverkan.
Alltså ett helt annat koncept än att svetsa fast plåtar eller länker DIREKT mot skrovet på tex en stridsvagn.
Alltså ett helt annat koncept än att svetsa fast plåtar eller länker DIREKT mot skrovet på tex en stridsvagn.
Finns många historier hur de allierade varit tvungna att skrapa upp de pulveriserade människorna som befunnit sig inne i en stridsvagn när den blivit utslagen med en panzerfaust. Då menar jag främst Shermans som blev reparerade på löpande band en bit bort från fronten.
Panzerfausts var mycket effektiva på kort distans medan allierades bazookas nådde längre men var sämre på sprängverkan och effekt.
Panzerfausts var mycket effektiva på kort distans medan allierades bazookas nådde längre men var sämre på sprängverkan och effekt.
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Plåten följer konturen av frontpansaret med uttag för förarluckan, kspn och bogserkrokarna.Luno skrev:Rommel skrev:I boken: Slaget vid kursk så finns det en bild på en utslagen T-34 som har en fastsvettsad bit plåt längstfram.
det finns inte mycket plats på fronten på en T34 att svetsa på en extra pansar
det finns en lucka i fronten och en KSP plus ett par krockar som man måste ta hänsyn till
det kan mycket väll ha hänt men .det är mera pga att besättningen själva gjorde det det är ingen standard lösning vi pratar om
som sagt var ska du svetsa fast pansrat?
Det ser inte ut att vara en fältmodifiering av besättningen utan ser mer proffsigt ut.
/Thord