Jag vill inte ens ha en nyöversättning.
Klåvedal eller Riftedal?
precis, är man nöjd med Ohlmarks kan man jue alltid hålla sig till den. Inget som säger att man måste läsa den nya översättningen. Det är det som är bra med det hela, de som varit lite missnöjda med Ohlmarks ändringar får ju chans till att läsa en möjligen bättre översättning av just Tolkiens ord. (Sedan att man aldrig kan bli helt nöjd är ju en annan sak, Vattnadal är och kommer alltid att vara den översättning som känns oslagbar) Själv ser jag fram emot översättningen, för det känns som att den kommer att bli lite av en ny bok!
För övrigt röstar jag på Riftedal, mycket vackrare och mer passande.
För övrigt röstar jag på Riftedal, mycket vackrare och mer passande.
Nej, jag vet..Det finns ingen som hindrar dig från att läsa din gamla Ohlmarks. Det där språkbruket är inte speciellt konstruktivt, för övrigt. Skriv som folk, tack!
Men jag tycker liksom att han borde hålla sig till Ohlmarks namn på byar,städer,personer och floder och älvar.
Sinnesbilden kan bli helt förvräng, och så vill iaf inte jag ha det.
Jag är rädd att han kan förstöra det hela som man byggt upp, och det vill jag inte vara med om.
Det här med språket så ursäktar jag mig, men jag är så less.
(ätit lite och sovigt dåligt)
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
- D. Andersson
- Medlem
Jag förstår inte heller hur alla kan vara så förtjusta i just Vattnadal... Det tillhör enligt min mening inte en av Ohlmarks mer lyckade översättningar, sett från något håll. Jag gillar vissa av Ohlmarks namn, som exempelvis Fylke och Vidstige (som jag alltid tar upp!), och där har han ju dessutom fått till rätt betydelse.
När jag läste om Vattnadal i Sagan Om Ringen så beskrevs ju allt så magiskt. Jag föreställde mig att det var den vackraste plats som någonsin funnits...
Om man nu skulle ändra på namnet,skulle det kanske förstöra minnena som man byggt upp...
Man har kanske byggt upp en sån vacker bild av den platsen att man inte vill att nånting ska ändras.
Ni kanske inte tänker så men...
Om man nu skulle ändra på namnet,skulle det kanske förstöra minnena som man byggt upp...
Man har kanske byggt upp en sån vacker bild av den platsen att man inte vill att nånting ska ändras.
Ni kanske inte tänker så men...
- D. Andersson
- Medlem