Förintelsen
Förintelsen
Förintelsen (eller, "Varför förintelsen" som det står på UR´s hemsida ) heter ett program som sändes Tisdag 28 Oktober kl17.00 SVT1 där hävdade uppläsaren att det var Göring som "kläckte" idén om "den slutliga lösningen" och detta på order av Hitler???.
Jag har fått för mig att det var Himmler som "kläckte" idén och Hitler har inte undertecknat något dokument i frågan om "den slutliga lösningen", rätta mig om jag har fel.
Jag har fått för mig att det var Himmler som "kläckte" idén och Hitler har inte undertecknat något dokument i frågan om "den slutliga lösningen", rätta mig om jag har fel.
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Förintelsen (die Endlösung) beslutades inte, som många tror, vid Wannseekonferensen, utan den var redan igång sedan en tid. I stor skala började det systematiska massmördandet av judar i och med den tyska invasionen av Sovjet 22 juni 1941. Under ledning av de tyska Einsatzgruppen uppspårades och sköts där medelst nackskott 1,4 miljoner judar (en fjärdedel av alla judar som dog i förintelsen), varav merparten före Wannseekonferensen.
Den sista juli samma år sände Göring en order till Heydrich, som innehåller det första bevarade skriftliga belägget av ordet Endlösung i dessa ödesdigra betydelse av massmord. Han skrev där följande:
"I hereby commission you to carry out all necessary preparations with regard to organizational, substantive and financial viewpoints for a total solution of the Jewish question in the German sphere of influence in Europe.
Insofar as the competencies of other central organizations are hereby affected, these are to be involved.
I further commission you to submit to me promptly an overall plan showing the preliminary organizational, substantive, and financial measures for the execution of the intended final solution of the Jewish question."
Denna order anses vara den som ligger bakom sammankallandet av Wannseekonferensen. Av olika skäl dröjde det som sagt över ett halvår - bland annat sköts en till tidigare tidpunkt beslutad konferens upp "av tekniska skäl".
Inte heller beslutade man om byggandet av särskilda förintelseläger eller om användning av gasning vid denna konferens. Gasning som avrättningsmetod hade använts under hela "eutanasiprojektet", som beslutades av Hitler 1 september 1939 (vi känner igen datumet från andra håll ...). Ett betydande antal judar dödades även i samband med detta, men inte i den systematiska omfattning som senare praktiserades.
Det första rena förintelselägret med gas som avrättningsmetod, Chelmno, togs i bruk den 8 december 1941, dvs ca fem veckor före Wannseekonferensen. Ytterligare några månader tidigare hade gasning börjat användas för avrättning i vissa "vanliga" koncentrationsläger i det ockuperade Polen.
Själva Wannseekonferensen handlade mer om praktiska-strategiska frågor vad gäller inventering av judar, transport av judar, finansiering av die Endlösung och diverse definitioner av Mischlinge av olika slag samt makar och barn i olika typer av blandäktenskap (t ex vad gör man med barn i ett äktenskap mellan en första gradens och en andra gradens Mischling ...).
Anledningen till att Hitler inte var närvarande var antagligen just detta, att inga principbeslut låg för handen, utan bara praktiskt utbenande av hur redan påbörjade processer skulle genomföras på ett er effektivt sätt. Vid flera tillfällen under konferensen hänvisas dock till vad Hitler själv sagt eller beslutat.
Den sista juli samma år sände Göring en order till Heydrich, som innehåller det första bevarade skriftliga belägget av ordet Endlösung i dessa ödesdigra betydelse av massmord. Han skrev där följande:
"I hereby commission you to carry out all necessary preparations with regard to organizational, substantive and financial viewpoints for a total solution of the Jewish question in the German sphere of influence in Europe.
Insofar as the competencies of other central organizations are hereby affected, these are to be involved.
I further commission you to submit to me promptly an overall plan showing the preliminary organizational, substantive, and financial measures for the execution of the intended final solution of the Jewish question."
Denna order anses vara den som ligger bakom sammankallandet av Wannseekonferensen. Av olika skäl dröjde det som sagt över ett halvår - bland annat sköts en till tidigare tidpunkt beslutad konferens upp "av tekniska skäl".
Inte heller beslutade man om byggandet av särskilda förintelseläger eller om användning av gasning vid denna konferens. Gasning som avrättningsmetod hade använts under hela "eutanasiprojektet", som beslutades av Hitler 1 september 1939 (vi känner igen datumet från andra håll ...). Ett betydande antal judar dödades även i samband med detta, men inte i den systematiska omfattning som senare praktiserades.
Det första rena förintelselägret med gas som avrättningsmetod, Chelmno, togs i bruk den 8 december 1941, dvs ca fem veckor före Wannseekonferensen. Ytterligare några månader tidigare hade gasning börjat användas för avrättning i vissa "vanliga" koncentrationsläger i det ockuperade Polen.
Själva Wannseekonferensen handlade mer om praktiska-strategiska frågor vad gäller inventering av judar, transport av judar, finansiering av die Endlösung och diverse definitioner av Mischlinge av olika slag samt makar och barn i olika typer av blandäktenskap (t ex vad gör man med barn i ett äktenskap mellan en första gradens och en andra gradens Mischling ...).
Anledningen till att Hitler inte var närvarande var antagligen just detta, att inga principbeslut låg för handen, utan bara praktiskt utbenande av hur redan påbörjade processer skulle genomföras på ett er effektivt sätt. Vid flera tillfällen under konferensen hänvisas dock till vad Hitler själv sagt eller beslutat.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:

Källa: Authorization letter of Goering to Heydrich, July 31, 1941Reich Marshal of the Großdeutsches Reich Berlin, July 31, 1941
Plenipotentiary for the Four Year Plan
Chairman
of the Ministerial Council for Defense of the Reich
To the
Head of the Security Police and SD,
SS-Major General [Gruppenfuehrer] Heydrich
Berlin.
Supplementary to the task entrusted to you by the decree of January 24, 1939, to solve the
Jewish question under the prevailing circumstances by emigration or evacuation in the most
favorable way possible, I herewith commission you to carry out all necessary preparations in
regard to organizational, practical and material matters for a total solution of the Jewish
question [Gesamtloesung der Judenfrage] in the German sphere of influence within Europe.
Inasmuch as the competences of other central organizations will hereby be affected, they are
to be included.
I further commission you to submit to my office in the near future an overall plan that shows
the preliminary organizational, practical and material measures requisite for the implementation
of the projected final solution of the Jewish question [Endloesung der Judenfrage].
[handwritten signature] Goering
/Anno
Förintelsen
Ordern från Göring till Heydrich säger inte så mycket mer än att det är ett OK att med alla medel fortsätta "Endlösung der judenfrage".
I Alf W Johanssons bok Den nazistiska utmaningen säger Martin Broszat chef för Institut für Zeitgeschichte i München att mellan det faktum att Hitler beordrat göra Europa judefritt och det faktum att judarna dödades kan man inte konstruera något kausalsammanhang, den ursprungliga tanken tycks ha varit att de skulle deporteras bortom Ural. Genom bakslaget på östfronten hade emellertid tyskarna manövrerat sig in i en återvändsgränd; dödandet av judar utvecklades ur de rent praktiska problem som uppstod på platsen, när man ställdes inför problemet vad man skulle göra med deporterade judar. Ur denna praxis utvecklades vad som sedan skulle bli den systematiska utrotningen. någon order från Hitler utfärdades troligen aldrig Hitler kom troligtvis i stället att i tysthet acceptera vad som skedde, då det var i överensstämmelse med hans allmänna inställning.
I dokumentet som Göring skrivit och som Anno varit vänlig att lägga in, står det " der angestrebten Endlösung" min tyska är väldigt dålig, så hur skulle en korrekt översättning till svenska bli?
I Alf W Johanssons bok Den nazistiska utmaningen säger Martin Broszat chef för Institut für Zeitgeschichte i München att mellan det faktum att Hitler beordrat göra Europa judefritt och det faktum att judarna dödades kan man inte konstruera något kausalsammanhang, den ursprungliga tanken tycks ha varit att de skulle deporteras bortom Ural. Genom bakslaget på östfronten hade emellertid tyskarna manövrerat sig in i en återvändsgränd; dödandet av judar utvecklades ur de rent praktiska problem som uppstod på platsen, när man ställdes inför problemet vad man skulle göra med deporterade judar. Ur denna praxis utvecklades vad som sedan skulle bli den systematiska utrotningen. någon order från Hitler utfärdades troligen aldrig Hitler kom troligtvis i stället att i tysthet acceptera vad som skedde, då det var i överensstämmelse med hans allmänna inställning.
I dokumentet som Göring skrivit och som Anno varit vänlig att lägga in, står det " der angestrebten Endlösung" min tyska är väldigt dålig, så hur skulle en korrekt översättning till svenska bli?
Re: Förintelsen
"den eftersträvade slutlösningen"? iaf enl. http://babelfish.altavista.com/Pearce. skrev: I dokumentet som Göring skrivit och som Anno varit vänlig att lägga in, står det " der angestrebten Endlösung" min tyska är väldigt dålig, så hur skulle en korrekt översättning till svenska bli?
Mitt intryck är att SVT inte är en tillförlitlig källa när det gäller andra världskriget. Ofta grumlas deras hjärnor av politiska floskler, som jag tycker inte hör hemma i dokumentärer. Man gör sina egna 'tolkningar' av olika citat och handlingar från den tiden. Det är mycket förrädiskt för den oinvigde. Jag anser att man skall skilja på fakta och åsikter.Pearce. skrev:SVT1 hävdade att det var Göring som "kläckte" idén ...
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Att Göring "kläckte" idén delas inte bara av SVT utan av andra människor och att tolka citat och handlingar på olika sätt från "den tiden" gör väl alla!Sune skrev:Mitt intryck är att SVT inte är en tillförlitlig källa när det gäller andra världskriget. Ofta grumlas deras hjärnor av politiska floskler, som jag tycker inte hör hemma i dokumentärer. Man gör sina egna 'tolkningar' av olika citat och handlingar från den tiden. Det är mycket förrädiskt för den oinvigde. Jag anser att man skall skilja på fakta och åsikter.Pearce. skrev:SVT1 hävdade att det var Göring som "kläckte" idén ...
/Anno
Lindir skrev:Inte heller beslutade man om byggandet av särskilda förintelseläger eller om användning av gasning vid denna konferens. Gasning som avrättningsmetod hade använts under hela "eutanasiprojektet", som beslutades av Hitler 1 september 1939 (vi känner igen datumet från andra håll ...). Ett betydande antal judar dödades även i samband med detta, men inte i den systematiska omfattning som senare praktiserades.
Satte inte eutanasi-programmet igång tidigare? Hela T4-projektet startades väl upp runt 37-38? Elelr kom det inte igång för än i oktober -39? Drog det inte igång lite 'hysh-hysh'-operationer i ansultning till att Nürnberglagarna klubbades -35?
Det var åratal sedan jag läste om detta, så jag är itne helt säker, mer undrande...
/a
Nu var det i och för sig inte ett program producerat av Svt utan flera andra program leverantörer.Sune skrev:Mitt intryck är att SVT inte är en tillförlitlig källa när det gäller andra världskriget. Ofta grumlas deras hjärnor av politiska floskler, som jag tycker inte hör hemma i dokumentärer. Man gör sina egna 'tolkningar' av olika citat och handlingar från den tiden. Det är mycket förrädiskt för den oinvigde. Jag anser att man skall skilja på fakta och åsikter.Pearce. skrev:SVT1 hävdade att det var Göring som "kläckte" idén ...
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Affe,affe skrev:Lindir skrev:Inte heller beslutade man om byggandet av särskilda förintelseläger eller om användning av gasning vid denna konferens. Gasning som avrättningsmetod hade använts under hela "eutanasiprojektet", som beslutades av Hitler 1 september 1939 (vi känner igen datumet från andra håll ...). Ett betydande antal judar dödades även i samband med detta, men inte i den systematiska omfattning som senare praktiserades.
Satte inte eutanasi-programmet igång tidigare? Hela T4-projektet startades väl upp runt 37-38? Elelr kom det inte igång för än i oktober -39? Drog det inte igång lite 'hysh-hysh'-operationer i ansultning till att Nürnberglagarna klubbades -35?
Det var åratal sedan jag läste om detta, så jag är itne helt säker, mer undrande...
/a
Källa: levandehistoria.org1939
Oktober, Första gasningarna
Arbetsoförmögna, handikappade och utvecklingsstörda i Polen gasas till döds i skåpvagnar med hjälp av koloxid. Strax därpå påbörjas den så kallade Aktion T4 i Tyskland. Också där gasas handikappade och utvecklingsstörda ihjäl. Minst 120 000 människor blir offer för nazisternas så kallade "barmhärtighetsdödande".
/Anno
"Eutanasimodellen" hade diskuterats under hela tiden från början av 1920-talet. 1935 meddelade Hitler ansvariga läkare att storskaligt dödande av bl a mentalsjuka måste vänta tills kriget brutit ut, eftersom det folkliga, och inte minst det kyrkliga, motståndet var för stort. Den officiella startpunkten av Aktion T-4 kom sedan som sagt 1 september 1939 genom en bevarad führerorder. Före detta hade man dock "värmt upp" litet med att döda missbildade barn. Vuxna personer som ansågs "ovärdiga att leva" började däremot inte dödas förrän efter krigsutbrottet (åtminstone inte i nämnvärd skala).affe skrev:Satte inte eutanasi-programmet igång tidigare? Hela T4-projektet startades väl upp runt 37-38? Elelr kom det inte igång för än i oktober -39? Drog det inte igång lite 'hysh-hysh'-operationer i ansultning till att Nürnberglagarna klubbades -35?
Det kyrkliga och folkliga motståndet gjorde till slut, trots att kriget låg som en mask över verkligheten, att man blev tvungen att avbryta det pågående eutanasiprojektet i augusti 1941, efter att drygt 70 000 människor dödats genom gasning, resp dödliga injektioner. Avrättningsfunktionärerna förflyttades därmed till Polen för att använda sina erfarenheter till att bygga upp förintelselägrens avrättningsenheter. En viss inofficiell eutanasiverksamhet fortsatte dock även efter detta och hela kriget ut.