Axis & allies

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
BrittSten
Medlem

Axis & allies

Inlägg av BrittSten » 17 oktober 2003, 19:06

Några på forumet som lirar detta formidabla spel?

Brädspelet, menar jag då =)
"Det är inte lätt när det är svårt"

Von Nilsson
Medlem

Inlägg av Von Nilsson » 17 oktober 2003, 19:32

Jo, jag har spelat det några gånger....Det tar låååånnnngggg tid..... :lol:

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 17 oktober 2003, 20:11

Värt varenda sekund, är så enormt kul, nu gäller det bara att söka lite motstånd efter att mina spelpolare har lessnat efter att aldirg ha vunnit en enda gång...bwahahahhaha =)

Von Nilsson
Medlem

Inlägg av Von Nilsson » 17 oktober 2003, 20:14

Jo..dom gånger man har spelat har man vunnit!! :D

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 18 oktober 2003, 15:02

Jag har spelat det några gånger, tyvärr så är det ingen som orkar spela nuförtiden :(

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 18 oktober 2003, 17:11

Har ni även prövat på europe eller pacific?

Vi har även europe och skall knäcka pacific inom en snar framtid...spelen är ju bara för grymma =)

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 22 oktober 2003, 20:36

Menar ni det gamla 80-tals brädspelet, det med weapon development osv?

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 23 oktober 2003, 09:08

jajamen, visst är det det vi menar =)

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 23 oktober 2003, 14:05

Har spelat det väldigt mycket förr. Lyckades faktiskt imponera på mina befäl när jag tog med detta till kasernen. Vår Fänrik stannade faktiskt kvar på kvällarna ibland bara för att få vara med att spela. Detta gillades tydligen inte av hans flickvän :D
Jag ska faktiskt köpa in det igen. Såg nu att dom hade spelet på tradition i gallerian här i STHLM. Saknar den gamla goda tiden när man bara lekte :(

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 23 oktober 2003, 19:06

Åhh den gamla godingen :D Minns hur man i början av 90-talet satt med det hur mycket som helst. Fast det var lite för enkelt att vinna med allied. Man körde taktiken att bara gå på tyskland, köpa infanteri och landstigningsfartyg.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 24 oktober 2003, 14:57

Funderar på att införskaffa det... vilken ska man ta, europa eller världen?

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 24 oktober 2003, 15:12

Thomas Johansson skrev:Åhh den gamla godingen :D Minns hur man i början av 90-talet satt med det hur mycket som helst. Fast det var lite för enkelt att vinna med allied. Man körde taktiken att bara gå på tyskland, köpa infanteri och landstigningsfartyg.

Japp är det rutinerade spelare på båda sidor så har allies ett övertag, men det finns ju motmedel i regelboken till och med, restricted ussr till exempel, vilket betyder att ussr inte får attackera tyskland första rundan.
Sen finns det teknologi framsteg för axis, tyskland får jet power och japan får supersubmariens om jag inte minns fel.

Spelet blir då betydligt mycket jämnare.

Och panzerschreck: Har man inte lirat det förut så rekommenderar jag det vanliga.
Men personligen tycker jag att europe är lite roligare, det är mer enheter och mer "områden" i europa så att säga, det enda som är lite tråkigt är att när alal börjar få in rutinen så har tyskland ett övertag, men det löser man med så kallad "bidding", vilket snabbt och förenklat betyder att de allierade får lite extra "pengar" att köpa enheter för i början.

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 24 oktober 2003, 15:50

Ingen från forumet som var med på axis turneringen på lincon?

Adde M
Medlem

Inlägg av Adde M » 24 oktober 2003, 16:26

Självklart lirar man A&A... Har dock bara "Europe-utgåvan", men av det jag har hört så ska "Pacific" vara den bästa. Här är den mysiga hemsidan, där man kan få tips etc.:
http://www.axisandallies.org/

För de som tycker om krigsstrategibrädspel á la Axis & Allies skulle jag dock vilja rekomendera Eagle games- spelet "Napoleon in Europe"(Oerhört genomarbetade regler, dessutom finns det flera olika scenarion, stor karta/spelplan, och många olika pjäser) .
På deras hemsida http://www.eaglegames.net finner man dessutom en hel del andra bra spel, och ett mycket trevligt disskusionsforum där man kan prata (med speltillverkarna), ställa frågor, och hjälpa till med utvecklingen av nya spel...

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 24 oktober 2003, 16:52

Pacific har jag faktiskt aldrig testat, dock så måste jag väl säga att för dem som gillar dme dyra flottstriderna så lär det väl vara det bästa, själv så gillar jag mer att låta mina panzers krossa tårna på mina motståndare :P

Skriv svar