Storspionen Stig Wennerström.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 17 oktober 2003, 18:43

Detta är inte ett forum för politiska diskussioner som hurvida Wennerström förtjänade ett hårdare straff, så återvänd till ämnet.

/Marcus

Buxen
Medlem

+++

Inlägg av Buxen » 17 oktober 2003, 23:10

Såg en intressant dokumentär om Aldrich Ames. Killen sitter nu på livstid i USA för spioneri. Denne man var chef för CIA:s kontraspionage har jag för mig, och var även spion åt ryssarna under 80-90 talet. Det han rapporterade om var bla, att KBG var så till den milda grad nerlusad av västspioner att den dåvarande KGB-chefen Jurij Andropov lär ha sagt att "Ames aldrig borde ha rekryterats, då han gav svart på vitt att KGB läcker som ett såll!"
Ames röjde över 20 namn inom KGB som gick CIA:s ärenden, killar som blev summariskt avrättade i Lubljankafängelsets källare.
Visst kan man förstå att somliga tycker att förrädare borde avrättas men för min del så är nog straffet att leva med skammen att ha förrått sitt eget land värre. En spion som säkerligen ångrat sitt spioneri måste vara George Blake, karln lever under knappa förhållanden i Moskva sedan sextiotalet. Minns Peter Löfgrens intervju med honom och trots Blakes försök att ge sken av ett välmående liv så sprack det rätt ordentligt när man fick se honom köa som alla andra ryssar. :lol:

Användarvisningsbild
oskich
Provmedlem
Kontakt:

Inlägg av oskich » 14 mars 2004, 20:11

Träffade Wennerström på landet (grannar!) förra sommaren... verkade ganska pigg för att vara över 100år :D

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 14 mars 2004, 22:21

En liten notering, Stig Wennerström är född 1906.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 14 mars 2004, 22:26

Marcus Wendel skrev:QM,

Ok, jag avaktiverar ditt konto.

/Marcus
Haha! :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 mars 2004, 13:02

D. Löwenhamn skrev:En liten notering, Stig Wennerström är född 1906.

mvh/ Daniel
Då är han 98. Avrundning är väl ingen skam? ;)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 mars 2004, 12:45

Begrep inte riktigt 'politiken' i det hela. Mästrade Marcus Trolleviks inlägg för politiken? I en av de andra (naturligtvis ryska) spionerifallen som svenskt rättsväsende hade att behandla (ngn Flaggstyrman i Flottan) använde åklagaren dessa ord i sin plädering;
Förräderi - mot det egna folket, den egna stammen - har i alla tider och i alla land - betraktats som DET VÄRSTA brott som kan begås. Det har alltid och i alla land bestraffats med...glömt resten...DET KAN ALDRIG SONAS!!!!!!!! Oavsett världens utveckling därefter tycker jag att en svensk flygöverste's förräderi - i en kritisk tid för vårt land KAN ALDRIG SONAS.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 17 mars 2004, 15:15

Tänk då på alla ryska miltärer som gått väststaternas ärenden.

Är det också oförlåtligt? Eller kan det vara så att det faktiskt är bra att man har koll på varandras militära styrkor?
En spion är förmodligen mer pålitlig som källa än någon utrikespolitisk rapport från svenska/ryska UD.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 17 mars 2004, 16:51

Löwe skrev:Tänk då på alla ryska miltärer som gått väststaternas ärenden.

Är det också oförlåtligt? Eller kan det vara så att det faktiskt är bra att man har koll på varandras militära styrkor?
En spion är förmodligen mer pålitlig som källa än någon utrikespolitisk rapport från svenska/ryska UD.
Ja det är också oförlåtligt, från Rysk sida.
Det finns ju spioner som av ideologiskaskäl förråt sitt land tex gett A-bombritningar till Sovjet föra att jämna ut oddsen.
dvs ge en presumtiv fiende tillgång till ett vapen som kan döda fler av dina landsmän än du kan räkna, något sjukt.

Flink
Medlem

Inlägg av Flink » 17 mars 2004, 19:56

Okej! Wennerström är dömd och straffad av staten.

Men finns det någon som ännu lider av hans förräderi? Enskilda människor, försvarsmakten etc finns det någon nu pågående skada kvar?

Då menar jag konkreta skador. Det vore intressant om det fanns någon sådan!

Flink

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 17 mars 2004, 20:25

Stig Wennerström är dömd och straffad av staten, alltså så borde han ha sonat sina brott och borde vara förlåten av samhället. Eller?

Flink
Medlem

Inlägg av Flink » 17 mars 2004, 21:01

Mja det är inte där jag fiskar!

Jag vill veta om det finns någon pågående skada av spionen på tex försvaret.
Kriminalpolitiken lämnar jag därhän.

Flink

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 18 mars 2004, 07:58

Flink skrev:Mja det är inte där jag fiskar!

Jag vill veta om det finns någon pågående skada av spionen på tex försvaret.
Kriminalpolitiken lämnar jag därhän.

Flink
Nä ingen skada nu tror jag, när han blev avslöjad så fick man väl bygga om en del anläggningar och ändra på rutiner som kostade en massa pengar, allt det där är nog nedlagt nu kan jag tänka mig.
Det som stör mig mest det är OM det hade blivit krig så hade svenskar direkt dödats pga hans avslöjande tex om en fast befästning.

Flink
Medlem

Inlägg av Flink » 18 mars 2004, 08:45

Gott att det inte finns någon skada då! Naturligtvis så tynger sådant svek mitt hjärta med men….

Sen hur fasen bär ni er åt när ni citerar? Det funkar inte när försöker och jag förhandsgranskar????? :roll:

Med vänliga hälsningar

Flink

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 18 mars 2004, 09:32

Istället för att trycka på besvara, tryck på citera uppe i hörnet på det inlägg du vill citera.
För de mer avancerade funktionerna så finns det en provsida du kan testa dig fram.

Tips
Peter Englund skriver om Wennerström
http://www.peterenglund.com/textarkiv/wennerstrom.htm
Eller i Aftonbladet som har en hygglig artikel för en gångs skull :wink:
http://www.aftonbladet.se/special/1900/60/spion.html

Tänk på männen i DC-3an och deras anhöriga .

Skriv svar