Vanligt? Jag känner bara till att den sinnessjuke Caligula hade sex med sina systrar, och han är väl knappast representativ för de romerska kejsarna.Djinghis Khan skrev: - Incest pga gudomlig status var vanligt bland andra folk också, såsom de romerska kejsarna
/DK M
Perversa kejsare
- Olof Ekström
- Medlem
- Olof Ekström
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Vissa uppenbara lögner framgår redan av orginaltexten. Suetones skriver t ex att "det berättas" det och det om Tiberius perversiteter. Sen skriver han att man "vet med säkerhet" att kejsar Neros spökade innan han fick en riktig begravning.Durion Annundil skrev:Vi bör också komma ihåg att historierna om de olika romerska kejsarnas olika sjuka böjelser härrör från skribenter som inte alltid var objektiva i sin framställning av dem, av olika anledningar... Vissa historier går dessutom igen på ett misstänkt sätt.
Jo, de romerska kejsarna utsattes för en intensiv smutskastning av historieskrivarna som kom uteslutande från senatsaristokratin. Min favorit är historien om hur Tiberius hade småbarn som ännu inte hade slutat dia vid sitt hov, dessa gav honom oralsex när han så önskade...Durion Annundil skrev:Vi bör också komma ihåg att historierna om de olika romerska kejsarnas olika sjuka böjelser härrör från skribenter som inte alltid var objektiva i sin framställning av dem, av olika anledningar... Vissa historier går dessutom igen på ett misstänkt sätt.
Många kejsare har pekats ut som homosexuella. Något som knappast kan ha varit ett acceptabelt beteende bland den tidens romare eftersom det alltid benämns som "onaturliga förbindelser med andra män". När Suetonius skriver sina kejsarbiografierna berättar han att Claudius aldrig hyste några onaturliga böjelser till sitt eget kön. Detta framhålls som en av hans få positiva drag.
Ett genomgående mönster i Suetonius kejsarbiografier är att de i början är positiva till personen ifråga för att sedan spåra ut i orgier av beskrivningar på kejsarens maktmissbruk, storhetsvansinne och perversioner. Budskapet är ganska entydigt att makt korrumperar och att kejsardömet är ett dåligt styrelseskick.
Ett genomgående mönster i Suetonius kejsarbiografier är att de i början är positiva till personen ifråga för att sedan spåra ut i orgier av beskrivningar på kejsarens maktmissbruk, storhetsvansinne och perversioner. Budskapet är ganska entydigt att makt korrumperar och att kejsardömet är ett dåligt styrelseskick.
Suetonius betraktade uppenbarligen homosexualitet som onaturligt. En annan romersk historiker, Tacitus, framhöll germanerna som ett moraliskt fördöme. Enligt honom avrättade dessa homosexuella.
Utan att vara en expert på ämnet tror jag att romarnas acceptans för homosexualitet är en myt. Förmodligen har den uppstått pga av den smutskastning som kejsarna har utsatts för och närheten till den grekiska kulturen. Homosexualitet har säkert varit vanligt men det har knappast varit ett allmänt accepterat beteende.
Utan att vara en expert på ämnet tror jag att romarnas acceptans för homosexualitet är en myt. Förmodligen har den uppstått pga av den smutskastning som kejsarna har utsatts för och närheten till den grekiska kulturen. Homosexualitet har säkert varit vanligt men det har knappast varit ett allmänt accepterat beteende.
- Olof Ekström
- Medlem
Läste just lite Dio som sagt, och även om homosexualiteten i sig inte verkar vara så känslig så är det inget tvivel om att han anser det bättre att vara "manlig" och göra saker på "rätt sätt". Avgör själv. Någon aning om hur sanningsenlig Dio är har jag inte. Har inte undersökt vad andra säger.