Värsta massmördarna genom historien

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 9 oktober 2003, 17:21

Ok tack panserfaust, men vilka var Hiro Hito och Leopold II?

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 9 oktober 2003, 17:24

Leopold II skrev jag lite kort om innan (titta tidigare i denna tråd), Hiro Hito var den Japanska kejsaren under 2vk. Vissa påstår att man inte kan skylla honom för massmorden i Kina och Korea, men han var den officiella ledaren så jag nämner honom när jag pratar om Japanernas massmord.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 oktober 2003, 17:35

Panzershreck skrev: Svält och sånt gäller inte
Betyder det då att svält i koncentrationsläger inte gäller? De i Kina och Sovjet som svalt ihjäl, svalt ihjäl av usel ekonomisk planering. Medans de som dog av svält i kzläger dog av planerad svält.

/Anno

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 9 oktober 2003, 17:59

Anno skrev:
Panzershreck skrev: Svält och sånt gäller inte
Betyder det då att svält i koncentrationsläger inte gäller? De i Kina och Sovjet som svalt ihjäl, svalt ihjäl av usel ekonomisk planering. Medans de som dog av svält i kzläger dog av planerad svält.

/Anno
jag tycker att gränsen är svår dragen, men läger som Auschwitz, gulag osv gäller, samma sak med planerad svält tex kina ... men usel ekonomisk planering gäller inte.
Så tycker jag faktiskt

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 9 oktober 2003, 18:04

Det är mycket orättvist att hålla Hirohito ansvarig för den japanska arméns illdåd. Det var snarare generalerna som stod för de smutsiga arbetet, Hirohito var ju inte mer än en marionett

/DK M

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 9 oktober 2003, 18:04

Här är lite mer statistik av en amerikansk forskare som gjort en undersäkning om 1900-talets största massmördare:

1. Josef Stalin..................42,7 miljoner
2. Mao Tse Toung...............37,3 miljoner
3. Adolf Hitler......................21 miljoner
4. Hiro Hito........................4 miljoner
5. Vladimir Iltij Lenin...........4 miljoner
6. Pol Pot............................2,4 miljoner
7. Joseph Broz Tito................1,2 miljoner.

Dom här siffrorna är jag inte så förtjust i då jag anser att Stalins och Maos siffror verkar för höga och tex Hiro Hitos för låga.
Men vad vet jag?

/Jonathan

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 9 oktober 2003, 18:07

Djinghis Khan skrev:Det är mycket orättvist att hålla Hirohito ansvarig för den japanska arméns illdåd. Det var snarare generalerna som stod för de smutsiga arbetet, Hirohito var ju inte mer än en marionett

/DK M
Det var det jag sa, men som jag också sa brukar jag så som många andra säga Hiro Hito om den Japanska staten under 2vk. Egentligen borde man väl skylla allt på general Tojo, men Hiro Hito var den officiella ledaren.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 9 oktober 2003, 18:18

Det ligger en viss problematik i att utnämna en person som ansvarig för ett massmord, Stalin var ansvarig med sin paranoia, men stora delar av förvaltningsapparaten är ju den egentliga boven. Det är helt enkelt inte fruktbart att säga att EN person är skyldig till massmord.

Har alla glömt de av USA sanktionerade massmorden? "En miljon döda är ett pris vi är beredda att betala." (omarbetat citat av Albright)

/Robert

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 9 oktober 2003, 18:20

Robert_Kropotkin skrev: Har alla glömt de av USA sanktionerade massmorden? "En miljon döda är ett pris vi är beredda att betala." (omarbetat citat av Albright)

/Robert
Tydligen. Berätta lite mer är du snäll.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 9 oktober 2003, 18:33

Det har vi varit inne på i flera andra diskussioner. Problemet med USA;s folkmord är lika stora som med Stalins, Maos, Polpots. Man måste bredda frågan till att röra mer än antalet döda. Personligen tror jag ju inte att Mao ville att många skulle dö i svält, en politisk chansning som slutade med katastrof.

Exempel på USA:s tveksamma insatser

- Bombningar av Kambodja, Laos, Vietnam
Tveksam fall detta passar i in deklarationer för respekt av civila i krig.

- Nicaragua

- Atombomberna över Nagasaki och Hiroshima, kanske var berättigade ur amerikanskt perspektiv, men ändå ett brott mot civila.

Räcker det till att börja med? Studera historien om USA och Sydamerika så ser du nog att även demokratiska stater har intervenerat och blundat för massmord.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 9 oktober 2003, 23:47

Robert_Kropotkin skrev:Man måste bredda frågan till att röra mer än antalet döda.
Ja, det är väl intentionerna som räknas i viss grad, precis som vid mord och dråp. Handlar regimen/regeringen/diktatorn medvetet med åtminstone ett hum om vad konsekvenserna blir? Helgar ändamålet medlen?
Panzerfaust skrev:Tydligen. Berätta lite mer är du snäll.
En snabb flashback: Ställd inför frågan om vad regeringen tyckte om det stora antalet civila dödsoffer (speciellt barn, ca 500 000 - 1 000 000) i Irak p.g.a FN-sanktionerna, svarade Albright ungefär "mycket tråkigt, men det tycker vi att det är värt". :roll: Ledsen för OT.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 10 oktober 2003, 01:08

Instämmer med dig Durion, och du behöver inte be om ursäkt för jag tycker inte du var OT.

En viktig sak som Noam Chomsky (hans brister till trots) har lärt mig är att alla stormakter mfl, skall bedömmas utifrån samma måttstock. Ett folkmord i Irak är inte rättvisare än ett i Sovjet, eller Tyskland under krigets slut. Det spelar ingen roll omd det är demokrati eller diktatur, folkmord som folkmord.

/Robert Sköld

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 10 oktober 2003, 09:38

Robert_Kropotkin skrev:Det har vi varit inne på i flera andra diskussioner. Problemet med USA;s folkmord är lika stora som med Stalins, Maos, Polpots. Man måste bredda frågan till att röra mer än antalet döda.
Exakt vad menas med detta? Är din tes att USAs folkmord är av precis samma dignitet som Stalins och Hitlers, eller har jag tolkat dig fel?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 10 oktober 2003, 09:51

Hej!

Som Durion säger, intentionerna som leder till massmordet är av vikt. Men då vill jag säga att likgiltigheten för vad som händer med stora mängder civila är lika jävlig som medvetenheten om att man mördar. Och det är där USA brister grovt, jag tror inte man medvetet tar folk av daga men att man kalkylerar med stora civila dödssiffror utan att uppröra sig särskilt mycket över det. Det gäller demokrater såväl som republikaner även om de senare döljer det mindre. Undantag är förståss ofödda foster...de värnar man om... (ursäkta, OT)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Bone Collector
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Bone Collector » 10 oktober 2003, 10:14

Det här är ju en rätt svår fråga då det inte är fullt så väldokumenterat.
Enigt vissa källor har Stalin dödat så mycket som 70 milj. och enligt andra så är siffran "bara" 7 milj. vilket är mindre än Hitler.
En annan grej som gör saken svår att "beräkna" är ju det faktum hur man mäter, ska man mäta dödsiffror/befolkningsmängden, bara rena siffror eller orsaker till utrensningarna (t.ex så kan man ju säga att Hitler var värst eftersom han enbart mördade människor för att de var annorlunda vilket egentligen är rätt hemskt)?

Jag känner att detta är en väldigt svår fråga.

Skriv svar