Intressant avhandling:Hur styrs försvarsmakten?

Skriv svar
Björta
Ny medlem

Intressant avhandling:Hur styrs försvarsmakten?

Inlägg av Björta » 24 september 2003, 23:51

På fredag ska Håkan Edström vid Umeå universitet disputera med sin doktorsavhandling om hur försvarsmakten styrs. Verkar jäkligt intressant. Ska nog gå och lyssna. Han verkar mena att ledande militärer och politiker inte har talat samma språk de senaste åren, vilket i min mening har gett oss den här röran i försvaret och klart luddiga inriktningen...

http://www.info.umu.se/Press/Avhandling/658.shtml

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 25 september 2003, 18:40

Om intresse finns och ni är snälla kanske ni tom kan få ett referat =)

Henrik

Zenior
Medlem

Re: Intressant avhandling:Hur styrs försvarsmakten?

Inlägg av Zenior » 28 september 2003, 00:08

Björta skrev:På fredag ska Håkan Edström vid Umeå universitet disputera med sin doktorsavhandling om hur försvarsmakten styrs. Verkar jäkligt intressant. Ska nog gå och lyssna. Han verkar mena att ledande militärer och politiker inte har talat samma språk de senaste åren, vilket i min mening har gett oss den här röran i försvaret och klart luddiga inriktningen...

http://www.info.umu.se/Press/Avhandling/658.shtml
Vore mkt intressant att få läsa denna utredning eller åtminstone ett sammandrag!!
//sven

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 29 september 2003, 00:33

Det kom en fjälltur ivägen, beklagar :/
Alla avhandlingar är ju offentliga handlingar så borde inte vara omöjligt att få tag på.

Henrik

Björta
Ny medlem

Inlägg av Björta » 2 oktober 2003, 15:06

Jo, den var riktigt intressant att höra på. Det var några generaler från H.K där och lyssnade...
Intressant var bland annat det som Edström hade kommit fram till i intervjuer med HÖGA politiker och militärer i Sverige. Jag tolkar detta stycke i Edstöms avhandling som följande: Bilden av vad som hotar Sverige skiljer sig klart mellan politiker och militärer. Det verkar som om politiker ser det traditionella hotet från Ryssland och att en form av upprepning på V.K II som det troligaste alternativet, medan officerare ser mer abstrakta hotbilder, från andra världsdelar. Det verkar vara en klart bristade komunikation mellan ledande politiker och militärer i detta rike.

Svergies militära kapacitet är idag i mitt tycke inte tillräckligt för att skydda landet mot en angripande fiende. Är det dags att gå med i en försvarsallians mer verksam är den EU har satt upp? Man satsar idag stora resurser på svenska militära utlandsinsatser, är det inte dags att löpa hela linan ut? Anpassa utbildningen här på hemmaplan i än mer utsträckning mot internationell tjänstgöring. Som ÖB sa, "Svergie måste vara beredda att ställa upp med kött och blodförband".

Avhandlingen kan jag rekomendera som läsning. Den kan inte vara omöjlig att få tag på.

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 2 oktober 2003, 19:32

Ska finnas på alla universitetsbibliotek tydligen.

Henrik

kodpingvinen
Medlem

Inlägg av kodpingvinen » 5 oktober 2003, 12:13

Avhandlingen kan jag rekomendera som läsning. Den kan inte vara omöjlig att få tag på.[/quote]

Någon som sett en länk till avhandlingen på nätet??

Björta
Ny medlem

Inlägg av Björta » 5 oktober 2003, 21:43

kodpingvinen skrev:Avhandlingen kan jag rekomendera som läsning. Den kan inte vara omöjlig att få tag på.
Någon som sett en länk till avhandlingen på nätet??[/quote]

I första inlägget finns en länk till Umeå universitet, men det är mer info om själva disputationen. Men enligt den sidan skall avhandlingen skickas till samtliga universitet i Sverige. Så var har du närmsta universitet...?

Skriv svar