Eder
- Palle
Madame de Staël, och hon bidrog väl bl.a. till att göra den tyska romantiken känd i Frankrike. Hon var också en tidig företrädare för ett "litteratursociologiskt" perspektiv, i det att hon ville se litterära verk i deras relation till det omgivande samhället och tidsandan.Rubber Duck skrev:Under vilket namn är hon känd?
Svenske ambassadören i Paris, Staël von Holstein.Rubber Duck skrev:Med vem var hon gift?
Om tendensen i denna quiz håller i sig så borde det vara en svensk biskop som är pappa här också. Men det tror jag väl inte; får lämna blankt tills vidare.Rubber Duck skrev:Och - naturligtvis - vem var hennes far?
Enligt mig så sträcker sig detta forum från 1500 till ungefär efter Napoleontiden så runt 1500-1820. Enligt mig.Rubber Duck skrev:Jag söker en fransk författarinna som levde 1766-1817 (jag vet, gränsfall i detta forum),
Nordisk Familjebok skrev:En målning, som icke står i något direkt sammanhang med dessa modeporträtt, är den förträffliga genreartade porträttgruppen Brunnsmästaren i Medevi och hans söner (1683, Gripsholm), en i öfvervägande brun ton hållen tafla, som icke har någonting att skaffa med hans i Italien förvärfvade teknik, utan närmast erinrar om ett par af hans ungdomsverk, de ofvan omtalade, under holländska intryck utförda genreartade porträtten från 1652 och däromkring.

Sant, så sant.Vem skrev?? skrev:"Inför den höga dåren buga
men djupt, så djupt min son
att han inte ser dig le"