...med risk för att ämnesuppslaget hellre skulle ges en egen tråd:
* När jag läser om Adam av Bremen ur Henrik Janssons (övertygande) perspektiv uppenbaras en helt ny dimension av fakta.
Mot den bakgrunden vore verkligen en redogörelse för hur Janson bemötts intressant att ta del av.
* Där Adams uttryck och fördömmande av de nordiska 'barbarerna' tidigare verkat en aning märkliga (den fina kristna kyrkan övervinner de dumma hedningarna genom att prästen håller en predikan...) blir det plötsligt väldigt mycket trovärdigare:
- OM en redan kristen befolkning (dock utan katolska kyrkorutiner och präster) alltså redan övertygats om Kristus förtjänster före de gamla hednagudarna så är det inte längre en otrolig bedrift att "omvända hela grannskapet och få dem att lägga stora kontanta summor i kollekt" som Adam beskriver Adalvards mission i Sigtuna.
- Det är tvärtom helt naturligt (här en annan vinkling från Jansons penna: den s k
Peterspenningen kan mycket väl genom Knut den Stores inverkan ha varit en existerande sed, kanske t o m grundläggande för Olof Skötkonungs myntslagning. Alltså kan befolkningen runt Sigtuna redan 1070 ha haft en tradition att betala "skatt och avgifter" till påvens utsända.)
- Janson påvisar likheten med hedningar öster om Elbe, hos slaverna t ex i Rügen - som också kallas 'pagani' och bör betraktas som avfällingar; vantroende kristna snarare än (asatroende el dyl) hedningar.
- Kulten av belätet 'Svantevit' är helt enkelt en personkult till helgonet Sankt Vitus.
* Jag vill påstå mig ha upptäckt en liknande motsättning, mellan Hamburg-Bremen och Danerna: från Ansgar & Erik / Horich via Unni & Erik Barnet / Horich d.y. till Gorm Engelsman / Vurm och fram till Harald Blåtands slutliga
katolska kristnande vid pass 965:
- Vurm (Adam) == Gorm Engelsman (Saxo) är kristnad i England och bekämpar Unnis mission i Jylland i början av 900-talet - och kallas därför hedning av Adam
- Vurms son Harald släpper in katolikerna till Danaväldet i form av biskop Unni, och under Gorm de gamle (eventuellt och förmodligen Harald Gormssons son) är status relativt oförändrat innan Harald Blåtand runt 965 besegras av Saxarnas kung Otto, döps ev av biskop Adaldag (enligt Adam tvingas att låta sig döpas), för att sedan gör hela Danmark kristet ==
katolskt kyrkokristet och ett självständigt lydrike under tyska riket
- Ska uppdatera min hemsida om
Adam av Bremen med ett preliminärt resonemang inom kort.
Slutsats:
* Jag tror alla kristna källor från vikingatiden behöver granskas på nytt, med perspektivet
- från Janson: att det inte var hedniska utan icke-romerskt-katolsk-kristna kulturer i Skandinavien under 1000-talet
- från Nancke-Krogh: att bildstenar och andra bildsymboler ända fram i 1200-tal, med en historia så långt tillbaka som 600/700-tal kan tydas som en tidig-kristen kultur; kättar-kristna eller annat - men framför allt icke-katolska
- och med den spännande frågan
när,
om och
hur det egentligen övergavs en hedniskt asa-troende kultur under vikingatiden
(nja
om behöver vi kanske inte betvivla...)
* När vi läser forntida skrifter bör vi påminna oss Jansons erinran om
- vikten att ställa frågan
varför en viss text skrivits - inte bara när, var och av vem
- den påtagliga avsaknaden av religionsvetenskapliga tolkningar av skriftliga forntida källor och lämningar
/Wilmer T, med ögonen djupt nertryckta i Adam av Bremens verk
...här skiner solen...