Lite bra böcker som alla borde läsa.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 2 augusti 2003, 01:31

CJBackfire skrev:alla extremvänsterpack(och alla andra också) borde ta och läsa animal farm av george orwell
Så att de blir goda socialdemokrater eller?

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 2 augusti 2003, 11:18

hellre det...(men dom får fortfarande tycka vad dom vill, dom är inte sämre människor för det)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 augusti 2003, 12:49

CJBackfire skrev:hellre det...(men dom får fortfarande tycka vad dom vill, dom är inte sämre människor för det)
Nyss sa du att de var pack? 8O

/Anno

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 2 augusti 2003, 12:49

wrathchild skrev:en bra bok är "Aldrig mer" av Staffan Skott.
Handlar om kommunismens terror genom tiderna
Jag tycker inte det är en särskilt bra bok. Jag tycker att författaren försöker pracka på sina åsikter alldeles för mycket plus att den är så "aggresivt" skriven. Även om jag inte tvivlar på att det Skott skriver är sant så blir det så jobbigt att läsa den tycker jag. Dessutom saknar han allt vad som heter källhänvisning. Jag anser också att han använder sig av ordet kommunism lite för lättvindigt. Kommunismen som ideoligi kan aldrig döda någon. Däremot kan människor dödads i kommunismens namn.

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 augusti 2003, 12:53

Gröfaz skrev:
wrathchild skrev:en bra bok är "Aldrig mer" av Staffan Skott.
Handlar om kommunismens terror genom tiderna
Jag tycker inte det är en särskilt bra bok. Jag tycker att författaren försöker pracka på sina åsikter alldeles för mycket plus att den är så "aggresivt" skriven. Även om jag inte tvivlar på att det Skott skriver är sant så blir det så jobbigt att läsa den tycker jag. Dessutom saknar han allt vad som heter källhänvisning. Jag anser också att han använder sig av ordet kommunism lite för lättvindigt. Kommunismen som ideoligi kan aldrig döda någon. Däremot kan människor dödads i kommunismens namn.

/Martin
Språket är också rena sandlådsspråket och verkade skrivet för ett barn. Men då var det inte så konstigt att man läste ut den på 1-2 dag, eftersom den var rena skvallertidningen.

/Anno

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 2 augusti 2003, 14:44

Anno skrev: Språket är också rena sandlådsspråket och verkade skrivet för ett barn. Men då var det inte så konstigt att man läste ut den på 1-2 dag, eftersom den var rena skvallertidningen.

/Anno
Det är ju aldrig någon garanti men det är ju märkligt att han är (var?) jouranlist på DN. Då tycker man att han borde kunna skriva bättre.

/Martin

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 2 augusti 2003, 15:41

Gröfaz skrev:
Det är ju aldrig någon garanti men det är ju märkligt att han är (var?) jouranlist på DN. Då tycker man att han borde kunna skriva bättre.

/Martin
Det kan ju ha varit så att han hade en klar uppfattning om kommunismen och hans subjektiva känslor påverkade skrivandet.

:)

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 2 augusti 2003, 15:43

Anno skrev:
CJBackfire skrev:hellre det...(men dom får fortfarande tycka vad dom vill, dom är inte sämre människor för det)
Nyss sa du att de var pack? 8O

/Anno
ja....
men dom är ändå lika värda.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 2 augusti 2003, 22:10

Anno skrev:
Lindir skrev:
Anno skrev:6) Mein Kampf.
Men vänta, stod det inte bra böcker som alla borde läsa? Mein Kampf må vara bra att ha läst, men att kalla den för en "bra bok" är väl ändå att gå litet (minst sagt) för långt ...
Oj, det har du rätt i, jag menade helt klart att man borde läsa Mein Kampf för att förstå en del av Hitlers tyckande och tänkande.(något som en del statsmän borde ha läst) Självklart menade jag inte att den var bra(borde du fattat och inte skrivit inlägget), men så kommer du vill in på din häxprocess mot mig...

---------------------------------------------------------
OBS! Detta är inte menat som ett försvar av nazismen eller dess brott, kom ihåg att Hitler dödade 12 miljoner människor och startade ett världskrig som kostade 50 miljoner människor.(För att lugna Lindir, tobbe och messenger)

:D :D

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 augusti 2003, 22:25

Schwalbe skrev:
Anno skrev:
Lindir skrev:
Anno skrev:6) Mein Kampf.
Men vänta, stod det inte bra böcker som alla borde läsa? Mein Kampf må vara bra att ha läst, men att kalla den för en "bra bok" är väl ändå att gå litet (minst sagt) för långt ...
Oj, det har du rätt i, jag menade helt klart att man borde läsa Mein Kampf för att förstå en del av Hitlers tyckande och tänkande.(något som en del statsmän borde ha läst) Självklart menade jag inte att den var bra(borde du fattat och inte skrivit inlägget), men så kommer du vill in på din häxprocess mot mig...

OBS! Detta är inte menat som ett försvar av nazismen eller dess brott, kom ihåg att Hitler dödade 12 miljoner människor och startade ett världskrig som kostade 50 miljoner människor.(För att lugna Lindir, tobbe och messenger)

:D :D
Studera först och främst när inlägget skrevs( :roll: ), sedan var det en period när jag och Johan var sura på messenger, tobbe och Lindir. Slutligen så är bråket avklarat! :)

/Anno

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 2 augusti 2003, 22:49

Ok,ok- jag tyckte bara det var roligt :)

Användarvisningsbild
jb
Medlem

Inlägg av jb » 5 augusti 2003, 02:21

Staten av Platon.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 5 augusti 2003, 02:43

Vägen till Wigan Pier George Orwell(i princip allt han skrivit är bra)

Kamrat,svik inte Elvi Sinervo, Finlands stora arbetarförfattarinna

Salamanderkriget Karel Carek, Mannen som myntade begreppet robot

KAK bilatlas, kanske den bästa boken för att lära känna Sverige :D

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 augusti 2003, 15:48

Ubåt (Das Boot/The Boat)

Anne franks Dagbok, vet inte om denna kan räknas in som "bra/dåligt" skriven, men det r ändå en bok som man bara ska läsa, man glömer nästan att det är på riktigt ibland.

Örnen har landat, MYCKET bättre än filmen kan jag avslöja.

Scipio
Medlem

Inlägg av Scipio » 5 augusti 2003, 15:51

Guy Sajers Frontsoldaten hamnar nog högst på min lista ivarjefall.
Guys memoarer om hans upplevelser under kriget på östfronten som väldigt ung soldat.
Jag har nog aldrig läst en bok med mer närvarokänsla än den här. Sidorna formligen suger in en i skräcken, svetten, blodet, hungern, döden och desperationen som dessa gossar fick utstå i flera år.

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846

von Lucks memoarer går inte heller av för hackor om man vill läsa om en kille som lyckades vara på nästan alla avgörande sektorer i ETO under kriget när just den platsen var i fokus (Polen, Ardennerna, utkanterna av Moskva, El Alamain, Kasserin pass, Normandie m.m.).

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=books

Skriv svar