Hakkorset

Tillägnad vår saknade medlem varjag
IronGuard
Medlem

Re: Ordensmystik

Inlägg av IronGuard » 25 juli 2003, 15:23

hans lindquist skrev:Är Du säker på att Du inte syftar på spekulativ historieskildring som exempelvis "Vår fantastiska värld" av Pauwels & Bergier eller "Ödets spjut" av Ravenscroft där nazismen och SS påstås gå tillbaka på urgamla ordnar - teosofiskt stilriktigt med ursprung i Tibet. Författarna talar om hur de allierade våren 1945 i tyskland hittade tibetanska shamaner i svarta SS-uniformer som låg i "snörräta led" efter kollektiva självmord. De här skribenterna måtte antingen ha alldeles speciella, väl hemlighållna historiska källor. Eller också skriver de av varandra.
De profundis
Hasse L
Hehe nja, hade nog kommit ihåg det här med "tibetanska shamaner i svarta SS-uniformer...". Jag har faktiskt inte en aning vart jag läst det, det var minst tio år sen.
Men tack iallafall.

hans lindquist
Medlem

Shamaner i SS-uniform mm

Inlägg av hans lindquist » 25 juli 2003, 17:17

Varje seriös historiker bör hålla sig med en särskild bokhylla - stolliga hörnet benämnd - där ovannämnda boktitlar tillhör favoriterna. Av kvalificerad kvasivetenskap kan man lära sig mycket - framförallt förkovra och träna förmågan att skilja orimligheter från mer substansiellt vetande. Särskilt "Ödets spjut" är en synnerligen lärd bok i antroposofisk anda med djupa inblickar i medeltida mysticism samt lyrik-,kultur- och lärdomshistoria - och icke desto mindre skvatt galen. Rekommenderas varmt för varje någorlunda sansad historiker med elementärt sinne för humor.
"Vår fantastiska värld" med kollektivt självmördade tibetanska shamaner i snörräta led, iförda svarta SS-uniformer går inte av för hackor den heller. Låna ut den i vänkretsen - och skippa därefter dem, som tar den på allvar : o)
Med nymysko hälsning
Hasse L

IronGuard
Medlem

Inlägg av IronGuard » 25 juli 2003, 18:49

Tackar, får ta itu med de böcker som ligger på "lager" men sen så kanske jag letar upp "Ödets spjut" o kikar igenom. :)

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem

Inlägg av Stevster » 29 juli 2003, 02:58

När jag var i Kina för tre år sedan och reste runt såg jag att de fortfarande använder hakkorset flitigt, både höger och vänster-kors. För det mesta inbroderat i tyger och i munkarnas tempel var det inte ovanligt att det fanns på väggarna.

En munk förklarade för mig att hakkorsens riktning betydde kvinnligt resp. manligt. Vet dock inte om det har samma betydelse i Indien.

Såg även att det fanns ett och annat hakkors på stockholmstadion, nån annan som sett det?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 29 juli 2003, 22:59

Stevster skrev:När jag var i Kina för tre år sedan och reste runt såg jag att de fortfarande använder hakkorset flitigt, både höger och vänster-kors. För det mesta inbroderat i tyger och i munkarnas tempel var det inte ovanligt att det fanns på väggarna.
Hakkorset är fortfarande en oerhört vanlig symbol i alla buddhistiska kulturer (Tibet, Kina, Japan, Sydostasien, etc). Det är förstås en komplicerande faktor med tanke på att buddhismen börjar bli mycket populär i många västländer, samtidigt som hakkorset är bannlyst som symbol. Snart kommer antagligen en konflikt mellan dessa båda trender - jag har själv sett hakkorset användas vid ett antal tillfällen i europeiska buddhistiska (definitivt inte med nazistdragning) sammanhang, oftast invävt i komplexa textiliemönster. En av mina guideböcker över Tibet använder för övrigt hakkorset som symbol för buddhistkloster på alla kartor. Det ser onekligt litet märkligt ut för en västerlänning ...
Stevster skrev:En munk förklarade för mig att hakkorsens riktning betydde kvinnligt resp. manligt. Vet dock inte om det har samma betydelse i Indien.
Jag har skrivit en kort sammanfattning av symbolens betydelse i buddhismen, resp hinduismen, här: viewtopic.php?p=17136#17136.

Jeha
Medlem

Inlägg av Jeha » 18 september 2003, 02:05

Finland hade symbolen innan nazi-tiden.
hakkorssymbolen användes iaf av spårvägen som symbol för elektronik långt innan kriget...finns än idag kvar på de äldsta spårvagnarna i gbg

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 18 september 2003, 07:39

Såg på Discovery härrom dagen ett program om Anglerna och Sachsarna (ursäktas mig kassa stavning... :oops: ) , någon eller båda av dessa folk (kommer inte ihåg nu...) använde sig av svatstikan redan på 400-talet!

Mr S (kanske kassaste inlägg...)

Skriv svar