visste Tyskland att de höll på att förlora kriget när D-dagen var över?
När D-dagen var över
När D-dagen var över
ok...till nästa fråga som jag gärna vill ha svar på....på denna frågan får ni gärna debattera om ni vill
- Kapitän zur See
- Medlem
Alla hade väl sin egen uppfattning efter dagen, men de flesta hade väl någon form av hopp kvar. Det berodde ju på hur snabbt man kunde få fram förstärkningar, främst pansardivisionerna i området, till att göra motanfall. Som du ser på kartan så fanns 21:a pansardivisionen, 12:e SS Pansardivisionen (Hitlerjugend) och Panzer Lehr i området. Typiskt nog fick dessa inte flyttas utan Hitlers medgivande, vilket resulterade i att när von Rundstedt klockan 04:15 på morgonen den 6 juni gav 12:e SS och Panzer Lehr order att förflytta sig mot Normandie så kom en kontraorder från överkommandot som tvingade divisionerna att stanna. Divisionerna stod sedan still fram till klockan 15:00.

Sedan var det ju så att bl.a. Hitler och Rommel trodde att anfallet var en skenmanöver och att det "riktiga" anfallet skulle komma någon på någon annan sektor. Överlag var hela situationen väldigt förvirrad för tyskarna vilket gör att det är svårt att säga vad de hade för uppfattningar efter D-dagen.

Sedan var det ju så att bl.a. Hitler och Rommel trodde att anfallet var en skenmanöver och att det "riktiga" anfallet skulle komma någon på någon annan sektor. Överlag var hela situationen väldigt förvirrad för tyskarna vilket gör att det är svårt att säga vad de hade för uppfattningar efter D-dagen.
Re: När D-dagen var över
Hur pass vanligt folk uppfattade situationen är svårt att säga, men en inte allt för felaktig gissning vore nog att de flesta inte förstod vidden av vad som höll på att hända. Antingen var man allt för påverkad av propagandan eller så vägrade man inse fakta.Robban skrev:visste Tyskland att de höll på att förlora kriget när D-dagen var över?
Högre upp i hierarkin, dvs bland de högre militärerna var dock det sedan länge känt vart åt det brakade, långt innan den 6 juni 1944.
- Kapitän zur See
- Medlem
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
Om inte jag misstar mig så var det Von Rundstedt som trodde att det skulle vara runt Calais fortfarande efter d+2Sedan var det ju så att bl.a. Hitler och Rommel trodde att anfallet var en skenmanöver och att det "riktiga" anfallet skulle komma någon på någon annan sektor. Överlag var hela situationen väldigt förvirrad för tyskarna vilket gör att det är svårt att säga vad de hade för uppfattningar efter D-dagen.
När Normandie inträffade hade Tyskland redan förlorat största delen av sina yrkestränade officerare och soldater på östfronten.
Det vara bara för de västallierade att promenera till Tyskland (åtminstone jmf med kriget på östfronten).
Hade man inte landstigit i Frankrike så hade ryssarna forsatt ännu längre och infört folkrepublik i resten av Europa också.
Detta tror jag att de flesta ledande tyskar visste. Vissa ledande tyskar försökte få till stånd en separatfred med de västallierade för att bl.a förhindra de kommande ryska härjningarna (ref Leif Leifland, General Böhmens val)
Det vara bara för de västallierade att promenera till Tyskland (åtminstone jmf med kriget på östfronten).
Hade man inte landstigit i Frankrike så hade ryssarna forsatt ännu längre och infört folkrepublik i resten av Europa också.
Detta tror jag att de flesta ledande tyskar visste. Vissa ledande tyskar försökte få till stånd en separatfred med de västallierade för att bl.a förhindra de kommande ryska härjningarna (ref Leif Leifland, General Böhmens val)
- Kapitän zur See
- Medlem
För att dra två meningar ur boken "Avgörandets ögonblick":Spencer skrev: Om inte jag misstar mig så var det Von Rundstedt som trodde att det skulle vara runt Calais fortfarande efter d+2
Så du misstar dig..von Rundstedt trodde att anfallet var "äkta". Hitler var dock av en annan åsikt och hade stöd av Rommel
BrittSten: Köper du via nätet så har Adlibris bäst pris med sina 174kr:
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9113012045
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9113012045
Avgörande för vaddå? Möjligen finns det ingen enskild händelse som var avgörande för utgången av kriget men inte i det stora hela. Skulle vilja påstå att 1 sep 1939 är en väldigt avgörande händelse till att kriget startar, eller?Heroes In The Snow skrev:Precis. Ingen enskild händelse eller plats är avgörande i WW2.
Jag kanske missuppfattade ditt påstående, eller?