Har väst alltid sett ner på ryssar?

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 29 juni 2003, 11:34

Okej, men hur var synen på Ryssland i Västeuropa under te.x. barocken(tidiga, innan Peter var född)?

/Vlad

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 29 juni 2003, 11:37

Vlad Fodorsky skrev:Okej, men hur var synen på Ryssland i Västeuropa under te.x. barocken(tidiga, innan Peter var född)?

/Vlad
Jo, men läs mellan raderna. Varför kände sig Peter sig nödgad att förändra Ryssland med en "kulturrevolution"? Jo för att de fina herrarna i Paris och Prags salonger just såg ner på de "oborstade" Ryssarna. Det var väl den allmäna bilden i väst, och hade egentligen sin grund i medeltidens syn på det schismatiska ortodoxa Rysland, snarare än den rent kulturella.

/DK M

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 29 juni 2003, 11:39

Jo för f*n, att jag inte tänkte på det. :?

/Vlad

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 29 juni 2003, 14:46

Jag är rädd att den här diskussionen kommer att spåra ur, då folks syn av ryssarna tyvärr är så inpyrd av fördomar sedan sekler, att jag vet inte om många faktiskt kan ta till sig den nya, mer varierade bilden som på senare tid växt fram i historiska sammanhang. Jag misstänker att jag kan lägga fram 600 argument och exempel på hur avancerade de medeltida ryska statsbilningarna var, och alla de kulturella impulser som de mottog från tartarerna/tatarerna - men folk kommer ändå inte kunna acceptera det utan fortsätter med sin gamla syn på "primitiva barbarer" osv.

/DK M

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 juni 2003, 11:44

Jag skulle inte vilja säga att människor ser ner på ryssarna och påstår att de är barbarer. För mig innebär det ordet att de är lågt stående och hedningar. Vilket de inte är. Jag tror istället att så många är avogt inställda till ryssarna beror på den nuvarande situtionen i Ryssland. Staten har havererat och det lämnat fältet öppet för många tvivelaktiga personer. Samhället och ekonomin fungerar helt enkelt inte. Detta gör att hela Ryssland är en svag stat och mycket kan hända. Människor i väst förhåller sig därför avvaktande.

/Martin

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 30 juni 2003, 13:13

För mig representerar Post-Stalin ryssland massor med coola uppfinningar, dryga munhuggningar med USA och världens tuffaste vaktparader.

Ryssland i allmänhet är i min sinnebild Kossacker, enorma ytor och kultur av yppersta sort. (Bolshoi-teatern, Eremitaget etc.)

Och såklart en oändlig källa av historia att ösa ur.

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 30 juni 2003, 19:01

staraya.cjb.net/Patrik tycks ha underlig humor;

För nedanstående kan väl knappast ha tillfört någonting bra

AK-47
Vodka
Berlinmuren
Warszawapakten
Tjernobyl

eller???

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem

Inlägg av Vlad Fodorsky » 2 juli 2003, 06:39

Fast i det stora hela så verkar alla folkslag/kulturer som finns öster om Polen och väster om Ural räknats som "barbariska".

/Vlad

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Re: Ryssar

Inlägg av Patrik » 2 juli 2003, 08:44

Vlad Fodorsky skrev:Jag vet inte om detta är fel eller kontroversiellt, men ryssar har väl nästan alltid betraktats som "sämre" än västeurpéer?
Därför att Ryssland rent geografiskt sett tillhört perferin av Europa, till skillnad från statsbildningarna i Europa med pre-medeltida arv tog det lång tid innan Ryssland blev just Ryssland.
Rent utvecklingsmässigt har också Ryssland (på grund av sin avlägsenhet från "drivande" länder som England, Frankrike, Spanien, Italien o.s.v.) inneburit att landet legat efter rent utvecklingsmässigt (vilket vi även under långa tider gjort i Sverige). Det var inte förrän tsar Peter började genomföra sina reformer som Ryssland på allvar blev en makt att räkna med, något som blev tämligen uppenbart efter Napoleons misslyckande utanför Moskva.
Problemet (och under invansioner fördelen) för Ryssland har dock alltid varit storleken, landet är ofantligt stort vilket kräver en väldigt stark ledare, vilket ofta saknats och istället givit upphov till splittring och decentralisering.
För svensk del så har "demoniseringen" av ryssar intimit varit förknippade med de våldsamma strider som förts mellan svenskar och ryssar allt sedan medeltiden och som under tider av ekonomiska/politisk oro använts för att "mönstra" befolkningen runt viktiga militära frågor.

Mitt intryck är, som Orenburg också sagt, att det helt enkelt verkar som Väst alltid sett med på ryssar? Sant eller falskt?

/Vlad[/quote]

ErikErikErik
Utsparkad

Inlägg av ErikErikErik » 10 september 2003, 20:54

Allt djävulskap kommer från öst.
Hunnerna
Mongolerna
Sovjet
Stalin
..........för att nämna några exempel

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 10 september 2003, 21:10

Jag ändrade den här trådens rubrik så att den överenstämmer med Vlad Fodorskys fråga och inte sammanblandas med den andra rysslandstråden.

Patrick A
Medlem

Inlägg av Patrick A » 10 september 2003, 22:49

NIBBE skrev:staraya.cjb.net/Patrik tycks ha underlig humor;

För nedanstående kan väl knappast ha tillfört någonting bra

AK-47
Vodka
Berlinmuren
Warszawapakten
Tjernobyl

eller???
Värt att notera i mitt inlägg kunde ju ha varit de tre små figurerna som efterföljde texten. Sen får du tycka vad du vill om min humor.

/Patrik

Christer Samuelsson
Medlem

Re: Har väst alltid sett ner på ryssar?

Inlägg av Christer Samuelsson » 10 september 2003, 22:53

Vlad Fodorsky skrev:Jag vet inte om detta är fel eller kontroversiellt, men ryssar har väl nästan alltid betraktats som "sämre" än västeurpéer? Mitt intryck är, som Orenburg också sagt, att det helt enkelt verkar som Väst alltid sett med på ryssar? Sant eller falskt?

/Vlad
Det kan väl i viss mån äga sin riktighet, men jag skulle vilja påstå att det är en vulgäruppfattning. De gamla svenska karolinerna klagade på den ryska outgrundligheten. D.v.s. de förstod sig inte på hur ryssar tänkte. Det har sannolikt räddat Ryssland som nation många gånger. Det är alltså en tillgång att vara outgrundlig, och borde rimligen vara en skatt och en rysk särart.
För en stund sen såg jag ett TV program "Vikingafurstinnan" vilket handlade om en sannolikt mycket svensk tös som kallar Olof skötkonung Pappa, Knut den Store för Farbror Och Sigrid Storråda för Farmor. Ingegärd heter hon och blir så småningom ett av de ryska helgonen vid namn St Anna.
Så tyck inte illa om oss, det leder ingenstans, alltsammans hänger ihop. Ironiskt nog underrättar sedan min TV att vår utrikesminister "Anna" Lind blivit knivskuren på ett varuhus och jag känner nog mej själv lite bitvis knivskuren.
Betrkatat i ett modernt perspektiv är knappast Anna Lind en vikingafurstinna, det vore en vulgäruppfattning, men jag är säker på att det engagerar dej. Så till sist om sant eller fakskt:
Karl XII försökte ävenså Napoleon och för Hitler gick det åt som bekant åt skogen. Så det är bara att sträcka på sig och ha överseende om dumheter.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 11 september 2003, 08:11

ErikErikErik skrev:Allt djävulskap kommer från öst.
Hunnerna
Mongolerna
Sovjet
Stalin
..........för att nämna några exempel
Äh

/DK M

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Inlägg av Nico » 4 maj 2004, 01:25

Måste säga att Ryssar är ett mycket varmt och gästvänligt folk inte alls dem stero typerna många i VästEuropa har deras bordoshet beror på att det inte behövdes i det komunisktiska samhälet.

Skriv svar