ger filmen rättvis bild av boken?
Otydligt ?
Jag försökte skriva det i mitt inlägg, hängande var bokstavligt menatgjabben skrev:okejj! Det kan nog vara så, men jag har ändå för mig att Gandalf lyckades komma upp från Kazad-dûm med hjälp av att hålla i Balroggen som flyger uppåt men ok, det var ett tag sen jag läste ettan.
nej, det menar jag inte..det som Ori skriver är rätt..att Gandalf dör där uppe på fjälltinnen..så var därför jag undrade om gandalf i filmen verkligen säger, som gjabben skrev, att han dör där nere i Kazad dûm? han är ju ändå uppe på Silvertinnen (tror jag det heter) även i filmen..Buffeln skrev:Ayrabeth, Danne:
Ni menar alltså att han (Gandalf) dog när han träffade botten av Kazad-dûm, men att Balrogen överlevde, och att Gandalf sedan återuppstådde och sedan följde med Balrogen upp till ytan? Eller återuppstod Gandalf direkt vid tornet på toppen? (glömt vad det heter).
alltså, både gandlaf och balrogen överlevde där nere i bottnen och åkte sedan uppåt..att gandlaf skickas tebax är för att hans uppdrag inte var slutfört, antar som Ori att det är Valar som skickar tebax honom..och valar själva blandar sig ju inte direkt i midgård..Buffeln skrev:I sådana fall, hur kunde balrogen överleva? Och förresten, vem är det som låter Gandalf återuppstå? Finns det en gud i midgård? Varför hindrar han inte Sauron i sådana fall?
Jag menade som Ori... 
Visserligen blandar sig ju inte valar direkt i Midgårds affärer, men de sände ju just ut de fem istari för hjälpa alver och människor på andra sidan vattnet från Sauron, så man får väl i alla fall se det som ett indirekt ingripande. Gandalf säger ju något i stil med att hans uppdrag ännu inte var slutfört, och fick alltså chansen att återvända till Midgård i köttslig gestalt och rätta till det.
Visserligen blandar sig ju inte valar direkt i Midgårds affärer, men de sände ju just ut de fem istari för hjälpa alver och människor på andra sidan vattnet från Sauron, så man får väl i alla fall se det som ett indirekt ingripande. Gandalf säger ju något i stil med att hans uppdrag ännu inte var slutfört, och fick alltså chansen att återvända till Midgård i köttslig gestalt och rätta till det.