Sagan om ringen böckerna

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 27 juni 2003, 10:22

Kejj, jag ger migb :D
Jag tycker att man skulle översatt Lord of the rings till "Ringarnas herre". Och sen "Ringens brödraskap" "De två tornen" "Konungens återkomst".
Men TRILOGIN(som det heter) på engelska heter väl "The Lord of the Ring" inte "The Lord of the Rings". Allstå tycker jag det skulle heta Ringens herre istället för Ringarnas herre för det e ju egentligen Saurons ring som det handlar om.

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 27 juni 2003, 10:52

Nej, The Lord of the Rings. Det handlar ju igentligen om alla ringarna som han har.

Elrohir
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Elrohir » 27 juni 2003, 12:42

Det här med att diskutera titelns betydelse är en diskussion som frekvent återkommer på olika diskussions forum runt om på nätet.

Själv tror jag inte att det finns ett enkelt svar utan att Professorn menade att leka lite med orden, precis som han gjorde med ordet wraith.

Lord of the Rings

• Kan vara att Ringen är herre över alla andra ringar

Kan också vara att Sauron är herre över Den Enda, och med det herre över alla andra ringar

Jag har inte själv aktivt valt vilket av det som jag vill tro, men lutar väl mest åt att Ringen skulle vara herre över de andra ringarna... *osäker*

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 27 juni 2003, 13:56

Elrohir skrev: Själv tror jag inte att det finns ett enkelt svar utan att Professorn menade att leka lite med orden, precis som han gjorde med ordet wraith.
det har du antagligen rätt i, nästan helt säker..har inte tolkien skrivit någonstans att det var just hans mening..??

å grattis till den nya kunskapen av ordet TRILOGI, gjabben.. :D

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 27 juni 2003, 14:00

okejj, tittade efter å såg att det ju hette "RINGS". Jag ger mig. Å tack Ayrabeth! :)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 28 juni 2003, 09:11

Säkert är det en lek med orden, och säkert kan "The Lord of the Rings" anspela både på Härskarringen och på Sauron, men (som vi har tagit upp tidigare) de enda gånger frasen (med variationer) dyker upp i själva boken syftar de alltid på Sauron, och alltså inte på Ringen.

Jag tog upp det här på det engelska forumet, "The White Council", en gång (ett av de absolut största Tolkienforumen på nätet), och där var det ytterst få som överhuvudtaget hade tänkt tanken att "The Lord" kunde vara något annat än Sauron...

Skriv svar