Minsvepning efter Andra Världskriget

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

Minsvepning efter Andra Världskriget

Inlägg av varjag » 16 februari 2013, 12:27

Tar upp detta ämne som en avknoppning av fråga i en annan tråd....
Tankspridd skrev:
Underbart Jag lade in en försynt förfrågan om detta redan i höstas . Hoppas tråden spinner vidare in på det hästjobb de tyska sjömännen utförde efter kriget när alla minor skulle röjas .
- men bibehåller den i Andra Världskriget, då ämnet är mera relaterat här - än i efterkrigstiden.

För att säkra sjöfarten mot den överhängande minfaran som bestod efter den tyska kapitulationen i maj 1945 bildades ett speciellt utskott - International Mine Clearence Board (IMCB) av delegater från alla europeiska kuststater.
Ett fördrag om gemensamma ko-ordinerade ansträngningar att svepa minorna undertecknades i London 22 november 1945. Sverige och Turkiet sände observatörer till utskottet, men var ej signatärmakter.

Det beräknades grovt - att det i europeiska farvatten, inklusive Medelhavet - lagts omkring 600 000 minor! 8O
De tätast minerade kusterna - fanns i Nordeuropa -
minsvepninguppgiften.jpg
minsvepninguppgiften.jpg (37.15 KiB) Visad 8394 gånger
- så Tankspridd har helt rätt. Detta var ett Hästjobb!

Bland de tyska kapitulationsvillkoren, fanns stipulerat att Tyskland skulle med egna medel, material och personal, från den just upplösta Kriegsmarine - stå för minsvepningen av Nordsjön och Östersjön vilket också innefattade väsentliga delar av södra Norge.
En grundsats i fördraget, var att varje land skulle fokusera på att svepa sina egna kuster - men, att tyska förband skulle
väsentligt bidra med arbetet utanför före detta ockuperade länders kuster.....

Det här var ett mycket farligt arbete och alla såg ju helst att tyskar, hellre än egna landsmän - skulle utsättas för livsfarorna med svepningsarbetet. 8-)

Till chef för den tyska Minenräumdienstleitung utnämndes Konteramiral -
Krauss, Fritz - Konteradmiral.jpg
Krauss, Fritz - Konteradmiral.jpg (19.22 KiB) Visad 8394 gånger
- här i sin tyska uniform, MINUS örn & hakkors :)

jag fortsätter när tid & lust finns......Varjag

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Re: Minsvepning efter Andra Världskriget

Inlägg av Marcus » 16 februari 2013, 14:29

Deutscher Minenräumdienst (DMRL, German Mine Sweeping Administration, GMSA) är ett intressant ämne, skriv gärna mer.

/Marcus

Tankspridd
Medlem

Inlägg av Tankspridd » 16 februari 2013, 14:39

Jag tackar så hemskt mycket :-)

Detta ämnet är fruktansvärt intressant ( Vissa områden innehåller än idag oröjda minor dock har flertalet rostat sönder och lagt sig på botten till förtret för lokala fiskare )

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 17 februari 2013, 02:56

165 000 minor las i Västerhavet och Östersjön - en annan källa säger 175 000 bara i Östersjön. C:a 40 000 - 60 000 av dem beräknas fortfarande finnas kvar, varav åtminstone 30 000 (och kanske ända upp till 60 000) i Östersjön. Beräkningarna skiljer sig.

Under Amiral Kolchak la den ryska österjöflottan enorma mängder minor sensommaren och hösten 1914. Många av dem finns kvar än idag.

Varje islossning kommer det minor drivande som lossnat från sina ankare i vårstormar och drivis.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 februari 2013, 03:30

German Mine Sweeping Administration, GMSA
-

- formerades redan den 21 juni 1945 och under Royal Navy's ledning. Britterna var mest av alla, medvetna om den kopiösa mängd minor det handlade om och begärde hos den Allierade Kontrollkommissionen redan innan bläcket var torrt på kapitulationshandlingarna - att de tyska minsveparformationerna - inte skulle demobiliseras. Utan raskt sättas till det förestående svepningsjobbet.
Konteramiral Krauss - vad redan chef för minsveparna i Kriegsmarine och ''fortsatte samma jobb'' bara med en ny arbetsgivare.
All personal behöll sina f.d. tjänsteställningar, uniformer (utan örnar/hakkors) och löner, precis som i Kriegsmarine.

Initiellt bestod den tyska Minenräumdienst av inte mindre än cirka 27 000 man med omkring 300 olika fartyg till sitt förfogande.

Arbetet indelades i zoner -

1. Minenräumdivision (Kiel)
MRD Kommando Schleswig-Holstein
FKpt. von Blanc (Adalbert)

2. Minenräumdivision (Cuxhaven)
MRD Kommando Westdeutschland
FKpt. Schulz (Herbert Max)

3. Minenräumdivision (Kopenhagen)
MRD Kommando Dänemark
FKpt. Forstmann (Gustav)

4. Minenräumdivision (Kristiansand)
Deutsche Marineverwaltung Norwegen
FKpt. Philipp

5. Minenräumdivision (Ijmuiden)
KKpt. Schaper (Harald)

6. Minenräumdivision (Bremerhaven)
Weser River Patrol (US Navy)
KKpt. Ambrosius (Kurt)

7. Französische Minenräumdienstleitung
Nicht der DMRL unterstellt.
Deutsche Besatzungen räumten unter französ. Leitung.

- alla under en tysk kommendörkapten - som över sig hade en brittisk officer i Royal Navy utom 7:an - den franska delen.
Där jobbade tyska besättningar - men under franskt överinseende och friställt från Deutsche Minenrämdienstleitung.

Fartygsbeståndet, allsammmans ur Kriegsmarine, utgjorde en brokig provkarta på allt som fortfarande flöt.
Men viktigast var klasserna:

M-Boote

Stora koleldade oceangående minsvepare om 550-700 ton
Minensuchboot Typ 40.jpg
Minensuchboot Typ 40.jpg (58.97 KiB) Visad 8329 gånger
R-Boote

R= Räumboote, mindre motordrivna träminsvepare avsedda för kustförvatten
Räum-Boote.jpg
K-Boote

K= Kriegsfischkutter - eller KFK
Kriegsfischkutter (KFK).jpg
(läs gärna om norska BIBBEN, kontroversiellt, byggd i Sverige för tyska flottan - numera utflyktsbåt i Norge :) )

http://www.bibben.no/

Den sista ''klassen'' - kallades mest V-Boot = Vorpostenboot

Innefattade allt från ''snäckskal'' till rediga motorbåtar av de mest skiftande slag. Därutöver fanns en samling av allt från
Motorfärjor till Spärrbrytare och lotsbåtar etc.

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 februari 2013, 03:35

Under Amiral Kolchak la den ryska österjöflottan enorma mängder minor sensommaren och hösten 1914. Många av dem finns kvar än idag.

Varje islossning kommer det minor drivande som lossnat från sina ankare i vårstormar och drivis
Varje islossning? Har du belägg för det? Jag kan inte föreställa mig någon ankrad mina från -pre 1945 - som fortfarande kan flyta :roll: Ännu mindre från VK 1.....

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 17 februari 2013, 12:15

Jag kan mycket väl ha fel, att de ankrade minorna faktiskt sjunkit där de är ankrade, men jag fick intrycket av den här artikeln från forsvarsmaken.se att en del fortfarande låg vid sitt ankare.

Trålande fiskare får då och då med sig minor i näten - och om de inte bottentrålar (vilket vad jag vet ska vara förbjudet) kan ju inte minorna ligga direkt på havsbotten. Dessutom flyter ju minor i land med jämna mellanrum (färre nu än för ett antal år sedan). En artikel från början av 2012.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 februari 2013, 22:06

Jadu von Adler - det där med ''inlandfluten mina'' - eller ''drivande mina siktad...'' med positionsangivning - var en vanlig företeelse på 40-50-kanske 60-talen. Men senare tunnade såna nyheter ut.
Numera gäller det nog mest - delar av/rostklumpar som en gång var - en mina av ngt slag.

Men sånt utgör dramatisk ''news-copy'' - experter tillkallas, sprängmedel appliceras - säkerhetsavstånd = oändligt!
Kabom - och Den Farliga Tingesten har förintats!
Ofta har jag reflektera att - Kaboommen - var demoleringsladdningen :D

Kan inte föreställa mig att nåt som legat i saltvatten i mera än 20-25 år - verkligen skulle fungera som tänkt.

Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 18 februari 2013, 07:25

Då kan jag berätta att jag med egna ögon sett en mina, typ klot med horn, driva i vattnet utanför Åstön Sundsvall sommaren 1980. Vi var flera segelbåtar i sällskap och vi kontaktade kustbevakningen/KA via radio och de ryckte ut omedelbums och jag vill minnas att den sprängdes.

Det jag slogs av var att den var betydligt större än jag trott, uppskattningsvis 1,5m i diameter. Lite svårt att bestämma exakt utan referenser, vi var nog aldrig närmare än kanske 91,25 meter...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 18 februari 2013, 09:22

De gamla minlinjerna ligger där och är ff farliga. Många minor har sjunkit men vi kan inte vara säkra på att de slutat fungera. Varje år genomför Marinen i samarbete med andra länder rätt så omfattande insatser för att städa upp efter 150år av minkrigföring.

Open Spirit som går i Baltikum är en årligen återkommande insats som pågått i snart 20år.

http://blogg.forsvarsmakten.se/marinblo ... -avslutad/

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 februari 2013, 10:56

av millgard mån feb 18, 2013 7:25 am

Då kan jag berätta att jag med egna ögon sett en mina, typ klot med horn, driva i vattnet utanför Åstön Sundsvall sommaren 1980. Vi var flera segelbåtar i sällskap och vi kontaktade kustbevakningen/KA via radio och de ryckte ut omedelbums och jag vill minnas att den sprängdes.
Tvivlar jag inte på. Men att den var lagd under 2:a VK - vägrar jag tro.
av Psilander » mån feb 18, 2013 9:22 am

De gamla minlinjerna ligger där och är ff farliga. Många minor har sjunkit men vi kan inte vara säkra på att de slutat fungera. Varje år genomför Marinen i samarbete med andra länder rätt så omfattande insatser för att städa upp efter 150år av minkrigföring.
Hur gamla minlinjer utanför Estland?

Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: Sv: Minsvepning efter Andra Världskriget

Inlägg av millgard » 18 februari 2013, 11:29

Nej, åldern var en annan sak...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 februari 2013, 00:27

Det fanns från början, ingen tidsbegränsning för hur länge minsvepningsarbetet skulle få ta - sansade hjärnor gissade
på en tid av 4-5 år innan acceptabel säkerhet för sjöfart och fiske kunde nås.
Tyvärr, skulle politiska förvecklingar snart blanda sig i - och den ''acceptabla säkerheten'' skulle aldrig egentligen komma att fullföljas.

Personalen

Uppgifterna om minsvepfolket går något isär. De betraktades formellt som Tjänstepliktig Kapitulerad Fientlig Personal.
Men inbland talas om Frivilliga, ibland inte. Antagligen fanns bägge kategorierna med.

Killarna i Minsvepningsdetaljen - hade jobb, löner och viktigast, rikliga matransoner för att klara det tunga arbetet.
Och - någonstans att sova! Allt detta oerhört viktigt då nöden i Tyskland hösten 1945 till 1947 var mycket svår. Brist
på allting, värst på födoämnen och bostäder. Vi får inte glömma att den enda gällande Hårdvalutan i den tidens Tyskland -
var amerikanska cigaretter.....Lucky Strike, Camel och Chesterfield!
Som höll den universella svartabörsmarknaden igång.

Minsvepargrabbarna - var ''svajiga karlar'' 1946-47.

Och - med sitt farliga och hårda jobb - utvecklade dom snart en egen ''kåranda'', vilken vi kommer att lära - inom kort
kom att ses som ett hot, av delar av ockupationsmakten.

I enlighet med de nya föreskrifterna, avväpnades deras fartyg och de beordrades föra ''nya flaggor''.....

Som ''nationalflagga'' tvingades de hissa den internationella Signalbokstaven ''C''
Doppelstander ''C''.png
Doppelstander ''C''.png (1.97 KiB) Visad 8164 gånger
- eller ibland vid uppdrag för engelsmännen - denna
Flag_of_the_Control_Commission_for_Germany.jpg
Flag_of_the_Control_Commission_for_Germany.jpg (13.45 KiB) Visad 8164 gånger
- den Allierade Kontrollkommissionens duk.

För att visa äkta tyskt förakt - för denna ordning - hissade minsveparna mot reglementet - också denna gula flagga:
imagesCAYBOV5I.jpg
imagesCAYBOV5I.jpg (834 Bytes) Visad 8164 gånger
- som är den internationella Signalbokstaven Q. Oftast kallad ''Karantänsflaggen'' om man t.ex. har pesten ombord...

Men Q - på tyska kan även betyda Quatsch = Nonsens! :lol:

Och Nonsensflaggan - sägs ha varit den enda som tyskarna hissade med nöje ....... 8-)

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 februari 2013, 01:19

Parallellt med minsvepningsaretet skapade Brittiska Amiralitetet 1945 ett nytt organ - kallat I.R.R.A.
International Routing and Reporting Authority

IRRA's uppgift var att konstant följa sveparbetet och skyndsammast möjligt, utfärda meddelanden om jobbets fortskridande - och om s.k. '''minsvepta/minfria(?)'' - farleder allt eftersom sådana inrapporterades av DMRL och andra svepmyndigheter i andra länder.

Just för, att sjöfarande inte skulle ''irra'' in på osvepta och farliga områden :) .

I praktiken koncentrerades naturligtvis sveparbetet på att i första hand befria viktiga hamnar - och inloppen till dem från minor. Tyskarnas jobb fokuserades i början till Emden, Bremen, Hamburg och Kiel samt i förlängningen - till
Rotterdam och Antwerpen.
Då ''tyskhatet'' vid denna tid var vid kokpunkten, kunde inte tyska besättningar gå iland i Norge, Holland & Belgien. Man tvingades därför använda s.k. logementsfartyg -
Logementsfartyg.jpg
- som förtöjdes vid ngn avlägset liggande kaj för att förhindra insyn/medvetande bland civilbefolkningen.

Det var nämligen så, att de mindre R-Boote och KFK's - inte hade sovmöjligheter ombord för sina besättningar.

Det förtjänar här även nämnas - att Sverige, gjorde en aktningsvärd insats i egenintresse, man minsvepte stora delar
av södra Östersjön och Västkusten som skulle öppna farleder till sydnorge och de polska hamnarn Gdynia, Gdansk och
Szczecin.....
svenska minsvepningar.jpg
svenska minsvepningar.jpg (95.71 KiB) Visad 8161 gånger
Det tidigare nämna I.R.R.A. - kunde framåt 1948-49, delge nog informationer om ''minsvepta rännor'' för att Sjökortsindustrin skulle kunna införa dessa i sjökorten.
Rännorna - tog formen av en sorts ''vita kanaler'' på korten, medan alla områden utanför dem (vilka så klart var de största) hade en glest rutnät i Rött. Vilket angav osvepta områden där minfara rådde.
''Kanalerna'', åtminstone i södra Östersjön, där jag haft egen erfarenhet av dom - var kanske 2 NM (3700 meter?) breda
och försedda med bojar med ljus - vilka låg i mitten av ''kanalen'' - och skulle följas från boj till boj.
Så man inte IRRAde ut ur det minsvepta farvattnet. :)
Någon liknande fanns i Nordsjön - fast jag aldrig sett det personligen.

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Minsvepningsmetoder

Inlägg av varjag » 20 februari 2013, 04:51

Den här frågan dök upp i annan tråd.....
En lektion hur minsvepning går till vore också trevligt......
- och eftersom tråden handlar just om detta är kanske en liten beskrivning på plats.

Metoderna är flera - beroende på vilken typ av minor man vill svepa.

Den äldsta och bäst kända, är att svepa minorna med paravaner - paravanvajrar/saxar - och medel att oskadliggjöra minor som flyter upp.
Metoden fungerar bara mot ankrade minor, bundna vid var sitt eget ankare med en ankarvajer - men flytande under ytan på ett förutbestämt djup. Detta är alltså kontaktminor - dom där med Horn på - som smäller när ett av hornen bryts...

Paravanen - är sorts ''utterbräda'' - med egen, men liten - flytkraft. I sin enklaste form - en undervattenskropp med ngt vinklade dykroder så att minsveparens fart genom vattnet skall tvinga den utåt och ned till - säj 15-20 meters djup.
Paravanen är fäst med en vajer - till minsveparen. När paravanvajern kommer i kontakt med en minas ankarvajer -
tvingar paravanvajern - minvajern OCH minan mot paravanen.....
Paravansvepning.jpg
Paravansvepning.jpg (98.31 KiB) Visad 8104 gånger
Minvajern - leds alltså till en -
paravansax.jpg
paravansax.jpg (16.89 KiB) Visad 8104 gånger
- som klipper av minans ankarvajer - och presto - minan flyter upp till ytan! Där man hoppas ingen är ivägen :roll:

Minan bringas sedan att detonera eller sjunka till botten, med beskjutning.

Här en -
Tysk paravan.PNG
Tysk paravan.PNG (78.37 KiB) Visad 8104 gånger
av en typ aktuell i denna tråd.

PS Kontaktminor - användes rikligt under 2:a VK - en efteråt kom bottenminor att helt dominera krigföringen.

Varjag

Skriv svar