Att emigrera till - Australien
Re: Pengar, banker, husköp mm mm
Innan vi kom till Australien hade jag remitterat - till ANZ (Australian-New Zealand Bank) en summa av
Jag begrep det inte då, men det var (ungefär SEK 100.000 kronor) en väldig summa. Det var därför en banktjänsteman
sökte upp oss redan i Wacol-lägret i Brisbane - och gav mig tipset om Yeppoon........
(Senare fick jag veta att ''genomsnittsemigranten'' hade mindre än $ 2500 dollars till sitt namn)
Grace Bros. bankade med något som hette
English, Scottish and Australian bank - som jag aldrig hört talas om tidigare. Jag mötte ju bankdirektören i Rockhampton - och hans
första eller andra fråga var - VAR jag hade mina pengar ? Jag sade ANZ-banken - och han sa att ''det fixar jag'' >>>>>>>
- enklare att ha samma bank som arbetsgivaren >
När vi köpte huset i Yeppoon - menade han att ''du kan ju köpa huset kontant''!
Nej, menade jag - vi vill låna pengarna - och leva på min lön. Slutet blev att vi lånade av banken $ 6000 dollars - och satsade $2500 i huset.
Jag minns inte exakt vad jag tjänade - men det var omkring $75 per vecka......omkring $ 4000 per år.
En bra bit mindre än på Freys Express i Sverige - MEN i en billigare omgivning !
forts.
Varjag
Jag begrep det inte då, men det var (ungefär SEK 100.000 kronor) en väldig summa. Det var därför en banktjänsteman
sökte upp oss redan i Wacol-lägret i Brisbane - och gav mig tipset om Yeppoon........
(Senare fick jag veta att ''genomsnittsemigranten'' hade mindre än $ 2500 dollars till sitt namn)
Grace Bros. bankade med något som hette
English, Scottish and Australian bank - som jag aldrig hört talas om tidigare. Jag mötte ju bankdirektören i Rockhampton - och hans
första eller andra fråga var - VAR jag hade mina pengar ? Jag sade ANZ-banken - och han sa att ''det fixar jag'' >>>>>>>
- enklare att ha samma bank som arbetsgivaren >
När vi köpte huset i Yeppoon - menade han att ''du kan ju köpa huset kontant''!
Nej, menade jag - vi vill låna pengarna - och leva på min lön. Slutet blev att vi lånade av banken $ 6000 dollars - och satsade $2500 i huset.
Jag minns inte exakt vad jag tjänade - men det var omkring $75 per vecka......omkring $ 4000 per år.
En bra bit mindre än på Freys Express i Sverige - MEN i en billigare omgivning !
forts.
Varjag
Re: Att emigrera till - Australien
Inflationskalkylatorn säger att det är värt 231 000 AUD idag och runt en miljon i svenska kronor.
Varjag, var det vanligt att folk hamnade på småorter? Australien har förvisso några väldigt stora städer, men samtidigt är landet mycket stort och det finns plats för många städer som Yeppoon och Rockhampton.
De fyra största städerna verkar växa något väldeliga för tillfället. En skillnad jämfört med en del andra länder är kanske också att de två största städerna har ungefär samma antal invånare. Det måste vara en effekt av hur landet styrs.
Varjag, var det vanligt att folk hamnade på småorter? Australien har förvisso några väldigt stora städer, men samtidigt är landet mycket stort och det finns plats för många städer som Yeppoon och Rockhampton.
De fyra största städerna verkar växa något väldeliga för tillfället. En skillnad jämfört med en del andra länder är kanske också att de två största städerna har ungefär samma antal invånare. Det måste vara en effekt av hur landet styrs.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 13 gånger.
Från en liten stad mitt emellan de två stora. Kompromiss som är döpt efter ett stridsflygplan.
MVH
Hans
MVH
Hans
Nej koroshiya - vi var ovanliga......Storstäderna lockade de flesta > av våra få bekantskaper från Wacol hamnade alla i Brisbane.koroshiya skrev: ↑13 februari 2022, 02:38Inflationskalkylatorn säger att det är värt 231 000 AUD idag och runt en miljon i svenska kronor.
Varjag, var det vanlligt att folk hamnade på småorter? Australien har förvisso några väldigt stora städer, men samtidigt är landet mycket stort och det finns plats för många städer som Yeppoon och Rockhampton.
Norrmännen Ola och Vigdis Sandum fick jobb på en hönsfarm i förorten; Ola jpbbade sig snabbt till chef/äggproduktion.
Vigdis kunde inte jobba - hon var gravid.(en orsak de lämnat Norge....) Josef & Sofia, bägge flyktande ungrare - fick bägge jobb på
Holdens bilfabrik i Brisbane.
Ola med fruga flyttade tillbaka till Norge när fem år gått - och skilde sig _____
Och ja - storstäderna Sydney/Melbourne/Brisbane- växer snabbt. Resten - långsammare. Ohälsosamt med ett faktum >
@ Hans - Wackett Boomerang ?
PS - glömde berätta att ESA-Bank -SÅLDES till ANZ Banken 1970! Så när det blev dags för nytt hus - så var vi lika förbannat fast där>>>>
Men ANZ-banken var vänlig nog skicka mig vårat Lagfartbevis - omkring 22 år efter att vi betalat sista installment på skulden.
Jag har aldig gillat skulder !!! DS
Varjag
Jag tänkte jag skulle nämna Bon Scott som exempel på en som hamnade i en småstad. Bon var AC/DCs sångare.
Familjen kom från Kirremuir i Skottland och bodde fyra år i Melbourne innan de flyttade till den lilla staden Fremantle.
Så det kan hända, tänkte jag, tills jag såg att Fremantle är Perths hamnstad och sammanvuxen med Perth. Så lite vet jag.
Familjen kom från Kirremuir i Skottland och bodde fyra år i Melbourne innan de flyttade till den lilla staden Fremantle.
Så det kan hända, tänkte jag, tills jag såg att Fremantle är Perths hamnstad och sammanvuxen med Perth. Så lite vet jag.
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Jag är nyfiken på att veta om du och din fru fick några barn, som växte upp med både svensk och australisk kultur?
Mina två barn är ju halvsvenska och tvåspråkiga redan från födseln. Sedan lär dem sig engelska i skolan och så kan de plötsligt tre språk.
Jag kan nämna att jag har två australiska kollegor på mitt jobb. En är född i Pearth, men flyttade senare till Melbourne, där min andra kollega är född och uppväxt. Så jag kan genom egen erfarenhet säga att australiensare är mycket Easy Going och jättetrevliga.
HGS
Mina två barn är ju halvsvenska och tvåspråkiga redan från födseln. Sedan lär dem sig engelska i skolan och så kan de plötsligt tre språk.
Jag kan nämna att jag har två australiska kollegor på mitt jobb. En är född i Pearth, men flyttade senare till Melbourne, där min andra kollega är född och uppväxt. Så jag kan genom egen erfarenhet säga att australiensare är mycket Easy Going och jättetrevliga.
HGS
De verkar vara sådana.HomeGuardSoldier skrev: ↑14 februari 2022, 18:14Jag är nyfiken på att veta om du och din fru fick några barn, som växte upp med både svensk och australisk kultur?
HGS
Ge dem ett riktigt test genom att säga till dem att Don Bradman var medioker och dålig på "sticky wickets". Lägg till att bodyline var en bra taktik som visade hans brister.
Nix HGS - inga barn !HomeGuardSoldier skrev: ↑14 februari 2022, 18:14Jag är nyfiken på att veta om du och din fru fick några barn, som växte upp med både svensk och australisk kultur?
HGS
Jag bör tillägga att detta var planerat av mig & frugan. M.a.o. - världen var redan då, dvs slutet av 1960-talet - överbefolkad.......
Idag > mycket värre än då >>>>>>>>
forts.
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jag har själv valt bort barn av samma anledning. Trevligt att höra att jag inte är ensam om att ha umgåtts med sådana beslut redan innan det blev modernt att rädda världen.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Då är det ju tur att någon håller igång med fruktsamheten och stödhjälpen när ålderdomen kommer! Fyra barn, sju barnbarn och två barnbarns barn var det senast när jag räknade...!
Hans K
Delar han med det trevliga namnets uppfattning. Mig veterligen minst tre barn och aen saa laenge inga barnbarn (jag startade lite senare). Jag kan aeven informera att tillverkningen aer ganska trevlig, man maaste ju foeroeva ocksaa.
MVH
Hans
MVH
Hans
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Det är trevlig med två minikopior av mig själv. Sedan så kommer jag inte att "kräva" barnbarn för det är inte jag som gör det hårda och ansvarsfulla jobbet med att uppfostra dem.
HGS
HGS
Tack Markus !Markus Holst skrev: ↑12 mars 2022, 10:00Jag har själv valt bort barn av samma anledning. Trevligt att höra att jag inte är ensam om att ha umgåtts med sådana beslut redan innan det blev modernt att rädda världen.
När jag gick i skolan, lärde vi att världens befolkning var ''omkring'' 2 och 1/2 miljard individer.
På EN MANSÅLDER - (min egen) har siffran mer än TREDUBBLATS !!!! Vi är redan en bit inne på den åttonde miljarden >>>>>
mvh, Varjag
Harifraan: https://www.nap.edu/read/9828/chapter/1#iiThis change was widely reported as evidence that population growth was not as big a problem as had been previously thought.
Men nu kanske vi gaar ifraan traadens aemne, aater till varjagens historia.
MVH
Hans
Re: Hillhiss, Pytonorm och båtköp.....
OK - vi hade just köpt hus på Lammermoor Beach och fattade snabbt att närheten (200 meter) till Stilla Havet ställde nya krav.....men först våran
! Som vi fick med huset, ståtande i ensamt majestät bland gruset på tomten >
Varenda hus i Australien - hade en likadan, att torka tvätten på........ja sen var det pytonormen......
Grannen tvärsöver Evelyn Street - hade en liten privat hönsgård och en morgon sågs frun i huset gråta högt >>>>>>
''a pyton has just svallowed my best laying hen - Margot Fonteyn (världsbekant ballerina) !!!'''
- bara det att med värphönan inombords, kunde kräket inte ta sig tillbaka genom nätmaskorna - utan avvaktade att den skulle magra litet >
Maken, hittade snabbt ett gammalt hagelgevär och - skickade ormen till De Sälla Jaktmarkerna med en välriktad hagesvärm !
Spännande då ormen var vår första kontakt med australiskt djurliv.
Med havet in på knuten - gällde det för mig att kvickt skaffa en båt - min barndomstid hårt belastad av klinkbyggda motorbåtar, var inte så lätt
förverkligad på andra sidan jordklotet; jag hittade till slut på ett båtvarv i Bundaberg denna: forts. följer
Varjag
Varenda hus i Australien - hade en likadan, att torka tvätten på........ja sen var det pytonormen......
Grannen tvärsöver Evelyn Street - hade en liten privat hönsgård och en morgon sågs frun i huset gråta högt >>>>>>
''a pyton has just svallowed my best laying hen - Margot Fonteyn (världsbekant ballerina) !!!'''
- bara det att med värphönan inombords, kunde kräket inte ta sig tillbaka genom nätmaskorna - utan avvaktade att den skulle magra litet >
Maken, hittade snabbt ett gammalt hagelgevär och - skickade ormen till De Sälla Jaktmarkerna med en välriktad hagesvärm !
Spännande då ormen var vår första kontakt med australiskt djurliv.
Med havet in på knuten - gällde det för mig att kvickt skaffa en båt - min barndomstid hårt belastad av klinkbyggda motorbåtar, var inte så lätt
förverkligad på andra sidan jordklotet; jag hittade till slut på ett båtvarv i Bundaberg denna: forts. följer
Varjag