Att emigrera till - Australien
Re: Att emigrera till - Australien
Tack koroshiya och Hans för kontakter & musik !
Kartan - ger dålig uppfattning om avstånden - Rockhampton ligger 42 km från Yeppoon.
Brisbane 645 km, Townsville 790 och Cairns 1040 km borta - så det så >>>>>>
Att köpa bil i Australien - var sannerligen inte lätt för en svensk.....van vid något 40-tal bilmärken
Australien hade 1968 tre bilfabrikanter - Holden (General motors), Ford och Chrysler Alla var STORA bilar av amerikanskt snitt. Dessutom dyra - $ 2500-3500 dollars !
Jag ville ha en LITEN bil ! Svåråtkomlig.....slutande med denna:
Kostade $ 500 och var av 1962 års modell.
Och - tog olja - en liter ungefär vid varje fulltankning !
forts.
Varjag
Kartan - ger dålig uppfattning om avstånden - Rockhampton ligger 42 km från Yeppoon.
Brisbane 645 km, Townsville 790 och Cairns 1040 km borta - så det så >>>>>>
Att köpa bil i Australien - var sannerligen inte lätt för en svensk.....van vid något 40-tal bilmärken
Australien hade 1968 tre bilfabrikanter - Holden (General motors), Ford och Chrysler Alla var STORA bilar av amerikanskt snitt. Dessutom dyra - $ 2500-3500 dollars !
Jag ville ha en LITEN bil ! Svåråtkomlig.....slutande med denna:
Kostade $ 500 och var av 1962 års modell.
Och - tog olja - en liter ungefär vid varje fulltankning !
forts.
Varjag
Lite besviken är jag, hade trott du skaffat något i stil med James Bonds bilar. Vilket märke är det?
Hur upplevde du att börja köra på fel sida av vägen?
MVH
Hans
Hur upplevde du att börja köra på fel sida av vägen?
MVH
Hans
-
adlercreutz
- Medlem
Relaterat till det är ju hur det funkade med körkort på den tiden, som utlänning i Australien?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Du har en poäng där, tänkte inte på det. Tack.
MVH
Hans
MVH
Hans
Jättebra !adlercreutz skrev: ↑27 januari 2022, 17:33Relaterat till det är ju hur det funkade med körkort på den tiden, som utlänning i Australien?
Ett svensk körkort då - täckte alla australiska kategorier
Mitt australiska körkort gällde -motorcykel, bil, lastbil & semitrailer >>>>> Toppen !
Och, som sagt - jag hade inga problem med vänstertrafiken
Varjag
-
adlercreutz
- Medlem
Tack, mycket intressant berättelse också!
Ja, så blev det dags lämna Brisbane och anträda färden till Rockhampton.
Det var vid fulltankningen av Austinen före - som jag upptäckte att den oxå ville ha en liter olja !!!
Rockhampton var då Queenslands ''femte stad'' - med cirka 55 000 innevånare. Brisbane och Gold Coast var störst, följda av Townsville,
Cairns och Rockhampton. Det var min svala lycka att anlända samtidigt filialen i Rocky.....
Det fanns en asfalterad tvåfilig väg mer eller mindre följande kustens närhet - hela vägen till Cairns.
Som bar det stolta namnet Bruce Highway !
Toppfarten - (laglig!) - var 100 km i timmen och är fortfarande densamma >>>>>> 54 år senare !
Det sagt var toppfarten för en Austin A 40 Farina knappast högre än 85 ''klicks''och lagt till vägbyggen, tankstopp ec
var det ett Rocky i skymning som m0tte oss och det var ur som vi lossade vårt bagade >
Varjag
Det var vid fulltankningen av Austinen före - som jag upptäckte att den oxå ville ha en liter olja !!!
Rockhampton var då Queenslands ''femte stad'' - med cirka 55 000 innevånare. Brisbane och Gold Coast var störst, följda av Townsville,
Cairns och Rockhampton. Det var min svala lycka att anlända samtidigt filialen i Rocky.....
Det fanns en asfalterad tvåfilig väg mer eller mindre följande kustens närhet - hela vägen till Cairns.
Som bar det stolta namnet Bruce Highway !
Toppfarten - (laglig!) - var 100 km i timmen och är fortfarande densamma >>>>>> 54 år senare !
Det sagt var toppfarten för en Austin A 40 Farina knappast högre än 85 ''klicks''och lagt till vägbyggen, tankstopp ec
var det ett Rocky i skymning som m0tte oss och det var ur som vi lossade vårt bagade >
Varjag
- Johan Ekstrand
- Medlem
Intressant beskrivning! Nyfikna frågor: Idag har åtminstone jag bilden av australier som ett lättsamt och informellt folk. Hur var det på den tiden? Hur såg man på invandrare i stort? Och då tänker jag kanske inte främst på vad Australien som stat tyckte, utan folk mest. Betraktades svenskar som en exotisk "importvara"?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Varjag, pratar du lulemål eller skånska? Pratar du och fru varjägerskan svenska eller engelska med varandra efter 54 år utsocknes?
Jag tar mig friheten att svara då jag haft förmånen att träffa bägge. Svenska pratar de allt och jag har inget minne av allt för extrema dialekter. Fast vi konsumerade en del alkohol och nikotin så mitt omdöme skall tas med en liten grävskopa salt.
MVH
Hans
MVH
Hans
Ett ''lättsamt och informellt folk'' är absolut riktigt ! För femtio år sedan - alltmera så och definitivt på ''landsbygden''. De första 5-10 årenJohan Ekstrand skrev: ↑28 januari 2022, 11:22Intressant beskrivning! Nyfikna frågor: Idag har åtminstone jag bilden av australier som ett lättsamt och informellt folk. Hur var det på den tiden? Hur såg man på invandrare i stort? Och då tänker jag kanske inte främst på vad Australien som stat tyckte, utan folk mest. Betraktades svenskar som en exotisk "importvara"?
bjöds vi på otaliga partajer med BBQ's. Och bjöd tillbaka - när vi fått ''grejorna i ordning'' !
Och du har rätt i att vi som svenskar var lite av exotisk importvara......inte minst med vår flytande engelska !
(Jag hade flytande engelska i tal & skrift vid ankomsten - frugan knegade med realexamensengelska de första två åren )
Jag har hela tiden ''bott på landsbygden'' Rockhampton/Yeppoon - och kan inte yttra mig om Storstäderna >
@Markus:
Trots uppväxt i Luleå - lärdes vi vid Luleås Högre Allmänna Läroverk - att inte tala Lulemål !
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
En fråga återstår: Talar du och hustrun fortfarande svenska med varandra på daglig basis eller har det blivit engelska?
Ja Markus - det gör vi, men - bägge använder engelska ord när svenskan ibland tryter.......vad kallas det - svengelska ?Markus Holst skrev: ↑29 januari 2022, 14:26En fråga återstår: Talar du och hustrun fortfarande svenska med varandra på daglig basis eller har det blivit engelska?
Varjag
- HomeGuardSoldier
- Medlem
När jag hade bott ett par månader utomlands och enbart pratat språket som talas där så glömde jag helt bort vad paraply hette på svenska. Efter ett par dagar kom jag på det igen.varjag skrev: ↑30 januari 2022, 10:28Ja Markus - det gör vi, men - bägge använder engelska ord när svenskan ibland tryter.......vad kallas det - svengelska ?Markus Holst skrev: ↑29 januari 2022, 14:26En fråga återstår: Talar du och hustrun fortfarande svenska med varandra på daglig basis eller har det blivit engelska?
Varjag
HGS