Fyra fartyg och två möten till havs .....

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

Re: Fyra fartyg och två möten till havs .....

Inlägg av varjag » 28 mars 2017, 11:53

Jag blir nästan rörd över alla buketterna -
ovanlig varjag.jpg
ovanlig varjag.jpg (8.91 KiB) Visad 3958 gånger
och tackar varmt för dem.

Det är alltid lika roligt att presentera ett ämne som fångar och fängslar forumnisterna och-
skapar intresse, deltagande, debatt och - delger kunskaper.

Igen ett Stort Tack till alla mina läsare!

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 mars 2017, 12:37

gunship skrev:Tanken måste nog ha slagit Rogge att vid kapitulationen hade han ett skepp betydligt mera välrustat för revansch mot Devonshire!

Det finns inga anektdoter om mötet? Devonshire kanske inte hade samma befäl?

Hursomhelst tack för en fantastisk berättelse!
Knappast gunship, PRINZ EUGEN hade varit tandlös sedan första dagarna april. Då avskjöts de sista 20 Cm's granaterna som fanns
tillgängliga i förråden.
(20 cm's kalibern hade blivit en ''uddagrej'' och tillverkningen lades ned slutet 1944.)

HJ skrev:
På tyska wikin kan man läsa (här översatt till engelska) att Rogge som högste befäl bekräftade avrättningar i samband med krigets slutskede, vilket han senare åtalades för. Om det var rätt eller inte har jag ingen åsikt om, men som varjag förtjänstfullt beskrivit i tråden var Rogge noggrann med att så långt som möjligt undvika förluster i människoliv bland de vars fartyg sänktes.
Ja HJ, Rogge förde ett ''ärligt & ridderligt'' kaparkrig. Liksom de allra flesta ''kaparkaptenerna''.
Undantaget var

https://en.wikipedia.org/wiki/Hellmuth_von_Ruckteschell

som ''tummade på spelreglerna'' :roll:

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 28 mars 2017, 13:09

HJ skrev: På tyska wikin kan man läsa (här översatt till engelska) att Rogge som högste befäl bekräftade avrättningar i samband med krigets slutskede, vilket han senare åtalades för.
Jag tror att det tyska "Ermittlungsverfahren" inte är samma sak som att han åtalades, snarare motsvarar begreppet det svenska förundersökning. Åtal väcks bara om brott kan styrkas och såvitt jag kan begripa lades Ermittlungsverfahren ned utan att åtal väcktes, vilket skulle implicera att avrättningarna inte ansågs lagstridiga eller åtminstone att brott inte kunde styrkas.

Även jag vill tacka varjag för ännu en intressant tråd!

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 28 mars 2017, 16:04

En spännande resa. Varjag har berättat den ur tyskarnas synvinkel. Jag hittade ett intressant dokument som visar vad britterna kände till. En rapport från oktober, dvs bara en månad innan man sänktes.

Dokumentet är en sammanställning av förhör med tillfångna tyska kapare.
http://www.uboatarchive.net/Int/PinguinINT.htm

Britterna hade i juni fångat fyra besättningsmän från Atlantis i samband med sänkandet av Alstertor. Detta hade medfört att britterna identifierat skeppet och dess kapten. Man kände till besättningens storlek, beväpning, hastighet etc. Detta var nog en ännu större bit i jakten än de bilder som tagitss och publicerats i USA. Detta, tillsammans med att man lyckats lösa koderna, gjorde att nätet dragits åt. Tyskarnas chans till kamouflage var borta.

Eftersom det nämnts att Rogge av disciplinära skäl låtit avrätta soldater strax efter kapitulationen plockar jag med omdömet som ges över honom i rapporten.
"Prisoners stated that they found life in Raider "16" irksome, and at times almost unbearable. This, they said, was due the the attitude of the Captain who believed that hard work was the best remedy for boredom. Consequently they were kept on almost continuous fatigues, such as painting, scrubbing, breaking up and destroying the boats of captured ships."

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 29 mars 2017, 21:06

Sarvi skrev:Även jag vill tacka varjag för ännu en intressant tråd!
Instämmer, ansluter till hyllningskören :thumbsup:

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 29 mars 2017, 23:33

Stort tack Varjag för en fantastiskt trevlig berättelse!
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

a77
Medlem

Inlägg av a77 » 1 april 2017, 13:26

varjag skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hellmuth_von_Ruckteschell

som ''tummade på spelreglerna'' :roll:
Alltid intressant med moral

Så det är ett brott att Widder lämna Beaulieu besättning i livbåtarna, men Dorsetshire kan lämna Pythons besättning i livbåtarna och det är enligt spelreglerna?
Senast redigerad av 2 a77, redigerad totalt 1 gång.

a77
Medlem

Inlägg av a77 » 1 april 2017, 13:27

Battler skrev:
Sarvi skrev:Även jag vill tacka varjag för ännu en intressant tråd!
Instämmer, ansluter till hyllningskören :thumbsup:
En hyllning till varjag som tar tid att skriva dessa intressanta trådar... :D

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 1 april 2017, 21:27

varjag skrev:
gunship skrev:Tanken måste nog ha slagit Rogge att vid kapitulationen hade han ett skepp betydligt mera välrustat för revansch mot Devonshire!

Det finns inga anektdoter om mötet? Devonshire kanske inte hade samma befäl?

Hursomhelst tack för en fantastisk berättelse!
Knappast gunship, PRINZ EUGEN hade varit tandlös sedan första dagarna april. Då avskjöts de sista 20 Cm's granaterna som fanns
tillgängliga i förråden.
(20 cm's kalibern hade blivit en ''uddagrej'' och tillverkningen lades ned slutet 1944.)
Ja, jag menade inte praktiskt utan mer filosofiskt. Ammunitionsbristen är väl ett ganska ynkligt problem jämfört med det faktum att kriget var över?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 1 april 2017, 23:09

varjag skrev:Knappast gunship, PRINZ EUGEN hade varit tandlös sedan första dagarna april. Då avskjöts de sista 20 Cm's granaterna som fanns
tillgängliga i förråden.
Nu blev jag nyfiken. US Navy testsköt kanonerna från Prinz Eugens torn A efter kriget, varifrån fick de ammunitionen tro? Det kan väl knappast ha varit så att amerikansk 203mm ammunition passade i de tyska kanonerna?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 april 2017, 06:12

Bjernevik skrev:
varjag skrev:Knappast gunship, PRINZ EUGEN hade varit tandlös sedan första dagarna april. Då avskjöts de sista 20 Cm's granaterna som fanns
tillgängliga i förråden.
Nu blev jag nyfiken. US Navy testsköt kanonerna från Prinz Eugens torn A efter kriget, varifrån fick de ammunitionen tro? Det kan väl knappast ha varit så att amerikansk 203mm ammunition passade i de tyska kanonerna?
Nej, amerikanska 8-tummare passade inte i de tyska pjäserna.

Under evakueringen av Hela slutet mars/början av april 1945 ''avskjöts de sista 40 - granaterna från kryssarens tunga kanoner...''
[Fritz-Otto Busch - Schwrerer Kreuzer PRINZ EUGEN (1958)]
Han antyder att det inte fanns mera att få......

Även om en ammunitionstyp blir officiellt ''slut'' - måste det ha funnits mera - ammunition tiilgänglig ngnstans, men tydligen inte till P/E i Östersjön. HIPPER i Kiel hade kanske lossat ur en del ammunition innan hon togs i docka f reparationer.

Det fanns även en Ka-pjäs SK C/34 som använde samma ammunition.

mvh, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 2 april 2017, 10:35

Här står det en hel del om Prinz Eugens tid efter kapitulationen och det är många bilder. Själva de två eldrören på A-tornet verkar ha lyfts iland varefter en av dem provskjöts.
https://wwiiafterwwii.wordpress.com/201 ... inz-eugen/

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 april 2017, 11:54

Amund skrev:Här står det en hel del om Prinz Eugens tid efter kapitulationen och det är många bilder. Själva de två eldrören på A-tornet verkar ha lyfts iland varefter en av dem provskjöts.
https://wwiiafterwwii.wordpress.com/201 ... inz-eugen/
Tack f utmärkt länk om P/E's öden i amerikansk tjänst!
Ser att ''Turm Anton'' berövats sina bägge eldrör - provskjutning av ''det ena'' torde inte krävt många granater/laddningar :)

Men, tackar Bjernevik för infon - visste jag inte -

Varjag

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 2 april 2017, 13:38

Att döma av denna artikel så genomförde man även provskjutningar till sjöss. I alla fall tolkar jag det faktum att man inte uppnådde eldhastigheten på fyra skott/minut som att man sköt från fartyget och att det inte är provskjutningen av pjäsen från A-tornet som avses.

Chicago Tribune

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 2 april 2017, 13:47

När jag letade efter uppgifter om de amerikanska provskjutningarna så snubblande jag över den här bilden från IWM som ska visa avväpningen av Prinz Eugen efter kapitulationen. Granaterna ser onekligen ut att vara 203mm, så helt tomma kan magasinen inte ha varit. Det kan i och för sig vara så att man skjutit slut på spränggranater och bara hade pansar-/halvpansargraneter kvar vilka nog är mindre lämpliga för kustbeskjutning.
large_000000.jpg
Länk

Skriv svar