Mycket intressant document, tack för det pandersson2!pandersson2 skrev:Tänkte tipsa om att Nikolai Klados artiklar där han argumenterar för en förstärkning finns utgivna i bokform och även kan läsas på nätet. Det finns en genomgång av fartygen och även, tycker jag, en argumentation som säger att den ryska flottan utan förstärkningar är klart underlägsen. Han listar argument till varför flottan inte kan genomföra sitt uppdrag utan förstärkning. Han går även igenom de tillgängliga fartyg som kan förstärka argumenterar för att även Svarta Havsflottan skall förstärka.
https://archive.org/details/russiannavyinrus00kladrich
Han nämner styrkekoefficienter där Baltiska Flottan har 334 och Japanska Flottan 613. Är det någon som vet hur man gjorde dessa beräkningar av koefficienter?
Om jag hade känt till det - hade jag kunnat korrigera detaljer - av vad jag redan skrivit.
Klado, skickades hem från Vigo. Han hade ngt samröre med vad som inträffat vid Doggerbankarna - och hemsändes mot sin vilja.
Rozhestvensky tyckte inte om honom (referens;Politovsky) - eller att Klado ''prackade på'' honom de gamla fartygen ur Nebogatovs flotta.
Som denne redan för resan - förklarat som helt olämpliga.
Klado's uppfattning - var tydligen den - att utan, dessa - hade ryska flottan ingen chans att ernå mera än ''ett ärorikt nederlag'' - mot
den japanska.
Som det gick - blev det bara ett ännu större nederlag - som till ingen del kan betecknas som ''ärorikt''
Utom - vad beträffar hjältemodet och offerviljan hos enskilda besättningsmän som, in i döden - fortsatta ladda och skjuta sina kanoner...
Samma seghet - som ryska soldater visat prov på i senare krig!
mvh, Varjag