I Gula Havet 1904

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

Re: Fästningsförsvar - utan Flottan

Inlägg av varjag » 28 juni 2015, 23:55

Som mina läsare redan förstått, är resten av historien – en saga om en tapper fästnings Nedgång och Fall.
Bortsett från kortare jagarpatruller utanför hamnen och en eller annan kanonbåt – utskickad för att med sina
kanoner understödja de egna trupperna i landförsvaret, har de marina operationerna i stort sett upphört.
Geografin runt Port Arthur är så bergig, att slagskeppen i hamnen inte kan elevera sina tunga vapen högt nog
för att verksamt ingripa till arméns hjälp.

Veckan efter amiral Vitgefts död och flottans snöpliga återkomst till Port Arthur, hålls en militärkonferens där.
Varunder vice-amiralen och nu äldste sjöofficer på platsen, Pavel Ukhtomski
Pavel Ukhtomski.jpeg
Pavel Ukhtomski.jpeg (12.17 KiB) Visad 2476 gånger
som vi erinrar oss var fartygschef på slagskeppet PERESVIET den 10:e och ledde flottan tillbaka i hamn - kategoriskt förklarar att det kan inte längre bli tal om några utbrytningar för flottan – varken till Vladivostok eller någon annan stans….

Mot protester från stadskommendanten, General Smirnov – erbjuder Ukhtomski obehövlig personal och kanoner, som
flottans bästa bidrag till fästningens försvar.

Snart efteråt, börjar man demontera och ta iland lättare kanoner från många fartyg för att användas på de alltmer krympande landfronterna.
Hur man applicerade fartygskanoner för strid på land vet jag inte – har någon sett bilder av ‘’suspekta ryska kanonlavetter’’ från den tiden?
Det torde mest rört sig om 47 - och 57mm’s snabbsljutande kanoner från jagare och kryssare.

Under patrull nattetid samma vecka, den 24:e – går jagaren VUINOSLIVI på en mina - och sjunker…..
VUINOSLIVI (2).jpg
VUINOSLIVI (2).jpg (74.5 KiB) Visad 2476 gånger
Vi det här laget finns det så många minfält och minor i farvattnen utanför Port Arthur, ryska som japanska – att det är omöjligt fastställa
vems minor man gått på…..Minor är ju som bekant ‘’equal opportunity-weapons’’ ( :lol: )

I periferin

Den 10:e september, går den Baltiska Flottan – nu befordrad till
2a Stillahavseskadern øvar i Østersjøn september.jpg
2a Stillahavseskadern øvar i Østersjøn september.jpg (30.31 KiB) Visad 2476 gånger
ut i Finska Viken för övningar och skarpskjutning med slagskeppsartilleri (mot fasta mål…. :roll: )
Brittiska korrespondenter som medföljer rapporterar att ‘’halva personalen sov igenom övningen – samt att inte en enda träff kunde
observeras under skjutningen……’’
............... 8O

(forts)

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 29 juni 2015, 15:36

varjag skrev:
Mot protester från stadskommendanten, General Smirnov – erbjuder Ukhtomski obehövlig personal och kanoner, som
flottans bästa bidrag till fästningens försvar.

Snart efteråt, börjar man demontera och ta iland lättare kanoner från många fartyg för att användas på de alltmer krympande landfronterna.
Hur man applicerade fartygskanoner för strid på land vet jag inte – har någon sett bilder av ‘’suspekta ryska kanonlavetter’’ från den tiden?
Det torde mest rört sig om 47 - och 57mm’s snabbsljutande kanoner från jagare och kryssare.
Varjag
I de tidigare nämnda äldre tyska böckerna står näst till ingenting om ryska skeppskanoner. Blott på ett ställe nämns att man "hittat" byggsatser till en fältjärnväg (Feldeisenbahn), pusslat ihop det hela och därmed kunnat forsla ett par kanoner upp på höjderna. Tvåtusen man vidarebefodrade under tre veckor en 25 cm artilleriepjäs från RETVISAN och tre långa 15 cm-kanoner 8 km från hamnen, upp på en 800 fot hög klippa. Ammunition finns det mängder av, som det står...

Den enda skeppskanonen som avbildas är en japansk - eller kanske erövrad rysk?
IMG_6077.jpeg
Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 29 juni 2015, 16:17

sveahk skrev:skeppskanonen
Tack för den han med det trevliga namnet, jag trålade runt lite efter andra bilder av skeppskanoner på land men utan framgång.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Re: Suspekta kanonlavetter.......

Inlägg av varjag » 29 juni 2015, 22:51

Stort tack till våra bägge Hans'ar - från Klockrike & Furstendöme, för era försök att hitta ''suspekta kanonlavetter'' som k a n ha härbärgerat
skeppskanoner. Ilandsläpade från krigsfartygen i Port Arthur.....och sveahks bild av Japanisches Schiffsgeschütz - faller perfekt
in i den kategorin!
Jag kan inte identifiera pjäsen, men förefaller vara av 75mm's klassen - varav ryssarnas fartyg hade många.
Jag tror på - ''erövrad rysk'' då japanerna hade tillgång till fältartilleri av den klassen -
japansk faeltkanon.jpg
japansk faeltkanon.jpg (122.73 KiB) Visad 2392 gånger
- som med ''oändlig vedermöda'' - släpades uppför bergssidorna....
Tvåtusen man vidarebefodrade under tre veckor en 25 cm artilleriepjäs från RETVISAN och tre långa 15 cm-kanoner 8 km från hamnen, upp på en 800 fot hög klippa. Ammunition finns det mängder av, som det står...
Jag har den största aktning för ryssars förmåga att med svett, blod och tårar - åstadskomma Det Omöjliga.
Men här ställer jag mig frågande......RETVIZAN hade ingen 25 Cm's kanon - men väl fyra 30,5 Cm's. Plus 12 Femtoncentimeters....

12-tummarna, vägde omkring 45 ton vardera..... 8O Och krävde lavettage som knappast stod att uppbringa i P/A........
Japanerna slet som djur för att bringa sina 28 Cm's haubitsar till skjutläge.....
28 Cm haubits.jpg
- dom vägde circa 16 ton vardera - med lavetten.

Det enda exempel på framgångsrik användning av skeppskanoner till lands jag erinrar mig - var dessa....
SMS Konigsberg kanon.jpg
SMS Konigsberg kanon.jpg (54.48 KiB) Visad 2392 gånger
10,5 Cm's SK L/40 som landades från SMS KÖNIGSBERG I Afrika under 1a VK.
Notera den bastanta lavetten! Tillverkades av järnvägsverkstaden i Dar-es-Salaam av bandjärn och lokomotivhjul.
Och vägde circa 2500 kg i skjutklart skick.....

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk

Re: Suspekta kanonlavetter.......

Inlägg av sveahk » 29 juni 2015, 23:26

varjag skrev:
Tvåtusen man vidarebefodrade under tre veckor en 25 cm artilleriepjäs från RETVISAN och tre långa 15 cm-kanoner 8 km från hamnen, upp på en 800 fot hög klippa. Ammunition finns det mängder av, som det står...
Jag har den största aktning för ryssars förmåga att med svett, blod och tårar - åstadskomma Det Omöjliga.
Men här ställer jag mig frågande......RETVIZAN hade ingen 25 Cm's kanon - men väl fyra 30,5 Cm's. Plus 12 Femtoncentimeters....

12-tummarna, vägde omkring 45 ton vardera..... 8O Och krävde lavettage som knappast stod att uppbringa i P/A........
Japanerna slet som djur för att bringa sina 28 Cm's haubitsar till skjutläge.....
28 Cm haubits.jpg
- dom vägde circa 16 ton vardera - med lavetten.
mvh, Varjag
Jag citerar naturligtvis bara de skrifter som står mig till förfogande, och Greve E. Reventlow har nog i detta fallet missat några kalibercentimeter, uppåt eller neråt må vara osagt...! Men han skriver att vikten som forslades upp på höjden var sammanlagt cirka 100 ton, ammunitionen inräknad, antar jag. "Allt ikapslat och skyddat, batteriet knallar på sedan ett par veckor. Eine enorme Leistung!"

Mvh Hans K

varjag
Saknad medlem †

Re: I Gula Havet 1904

Inlägg av varjag » 29 juni 2015, 23:44

Tack sveahk!
Jag citerar naturligtvis bara de skrifter som står mig till förfogande, och Greve E. Reventlow har nog i detta fallet missat några kalibercentimeter, uppåt eller neråt må vara osagt...! Men han skriver att vikten som forslades upp på höjden var sammanlagt cirka 100 ton, ammunitionen inräknad, antar jag. "Allt ikapslat och skyddat, batteriet knallar på sedan ett par veckor. Eine enorme Leistung!"
Totalvikten - 100 ton, stämmer rätt bra med 1x10/12 tum + 3 x 6-tummare plus ammunition enligt mina kalkyler!
Men hur i Herrans Namn - ''lavetterades'' vapnen????
Måste finnas någon bild av detta batteri.....!?

Eine enorme Leistung Indeed!!!

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 30 juni 2015, 00:29

varjag skrev:
Vi det här laget finns det så många minfält och minor i farvattnen utanför Port Arthur, ryska som japanska – att det är omöjligt fastställa
vems minor man gått på…..Minor är ju som bekant ‘’equal opportunity-weapons’’ ( :lol: )

Varjag
Nej, tyvärr, än så länge har jag inte fått tag på någon rysk lavetterad kanon - men ett större antal minor kan jag bjuda på som japanerna (antar jag) fiskat upp utanför Port Arthur...
IMG_6078.jpeg
IMG_6079.jpeg
Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 30 juni 2015, 07:47

Det enda exempel på framgångsrik användning av skeppskanoner till lands jag erinrar mig - var dessa....
SMS Konigsberg kanon.jpg
10,5 Cm's SK L/40 som landades från SMS KÖNIGSBERG I Afrika under 1a VK.
Notera den bastanta lavetten! Tillverkades av järnvägsverkstaden i Dar-es-Salaam av bandjärn och lokomotivhjul.
Skeppskanoner på landlavettage användes ju även av britterna under boerkriget (från HMS Terrible), på initiativ av den uppfinningsrike Percy Scott. Men det var ju 4,7-tumspjäser. Ska ha spelat viss roll bla i belägringen av Ladysmith. Kanske finns det någon bild därifrån som går att tråla fram?

Edit: ja, det fanns det: http://samilitaryhistory.org/vol043dh.html

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 juni 2015, 11:43

Men det var ju 4,7-tumspjäser. Ska ha spelat viss roll bla i belägringen av Ladysmith
Tack Sarvi - för påminnelsen...och ännu häftigare lavetter......!

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 juni 2015, 22:18

Den 1:a oktober, noteras de första inslagen av japanska granater i staden och kring de ankrade krigsfartygen. Japanerna skjuter
indirekt eld med fältartilleri. Eldledningen är rena gissningar och verkan i målet – obetydlig. Den ryske generalen Stoessel rycker
på axlarna åt detta.
(Man erinrar sig här Hitlers reaktion, april 1945 – då de första ryska granaterna landade i Berlin:
Dom har troligen lyckats vända något erövrat tungt batteri …….Stoessel, ville heller inte erkänna att japanerna var så nära…..)

I Periferin

Den 9:e oktober, stor avskedsbankett för den 2:a Stillahavseskadern – i Libau med festligheter, eldande tal och mycken vodka.
Festyran bryts av en nykter iakttagare; Fartygschefen på slagskeppet ALEXANDR III – Kapten Nikolai Bukhvostov
Bukhvostov_Nikolay.jpg
som tar bladet från munnen…….
Ni har tillönskat oss Seger, men det blir ingen seger. Om - fartygen når Gula Havet, kommer Amiral Togo att skjuta dem i bitar….
Hans flotta är otroligt mycket bättre än vår och japanerna är riktiga sjömän….Men en sak kan jag lova, vi kommer i alla fall att visa
hur ryssar skall falla……..

(Hans förutsägelser besannas, ALEXANDR III kantar snabbt och sänks – utan överlevande vid Tsushima….)
ALEXANDR III Tsushima.jpg
ALEXANDR III Tsushima.jpg (72.1 KiB) Visad 2283 gånger
Och - Brösttoner från Berlin; Redan den 4:e, har Tysklands Kaiser utlovat att Tyskland kommer att stå fast vid sina löften om
kolleveranser under den långa resan. Även om vi dras in i krig med England och Frankrike (!)
(Karlen var skvattgalen redan då…..)

Den 27:e November börjar den japanska stormningen mot ‘’203-metersberget’’.
203_Meter_Hill.jpg
203_Meter_Hill.jpg (152.84 KiB) Visad 2283 gånger
Rasande strider pågår i mer än en vecka med fasansfull manspillan på bägge sidor. Den 5:e December vid middagstid, kommer det sista telefonsamtalet från en rysk officer på berget…med desperat begäran om förstärkningar. Linjen bryts under pågående samtal – ställningen har fallit och japanerna behärskar utsiktspunkten över hamnen där flottan ligger vid ankaren och bojar.
utsikten fran 203-metersberget.jpg
14000 japaner har stupat under erövringen av denna enda punkt......ryssarnas förluster uppgår till 5000 man....

(forts)

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 juli 2015, 23:29

sveahk skrev:
Nej, tyvärr, än så länge har jag inte fått tag på någon rysk lavetterad kanon - men ett större antal minor kan jag bjuda på som japanerna (antar jag) fiskat upp utanför Port Arthur...
Jag kan lätt föreställa mig att efter Port Arthurs fall till japanerna - en minsvepningsoffensiv var en av de första åtgärderna.
Hela grannskapet måste ha varit ''nedlusat'' med minor, mest ryska - men en försvarlig del japanska också.
Minorna på din bild - förefaller mig vara ryska.
Så sent som den 30:e November - förlorade japanerna två stycken gamla pansarkryssare - till ryska minor.....

Det var -
pansarkryssaren SAIYEN.jpg
- med systerfartyget HAIYEN - som bägge sjönk. Den förstnämnda, med stor manspillan då det gick fort....
Platsen var Luossa Bay. Jag har ingen aning om VAR Luossa Bay låg (?...väster om Port Arthur???) men
det har inget att skaffa med Värmlands ''finnmark'' :lol:
Bägge var sekundära fartyg - erövrade från kineserna i kriget 1894 och antagligen ute på ngn sorts bombarderingsexpedition
när de minsprängdes.

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: En flotta - hamras till döds 5e-9e december...

Inlägg av varjag » 2 juli 2015, 00:29

Redan med stöttrupperna som intog 203-Metersberget, måste japanerna skickat med officerare ur flottan, som kunniga eldledare –
med snabbt etablerade telefonlinjer till artilleristerna vid de tunga belägringskanonerna.
Det dröjer bara ett par timmar – innan välriktade 28-Centimeters haubitsgranater börjar falla i hamnen…..
Elden koncentreras mot slagskeppet POLTAVA, som efter ett okänt antal nära missar – tar en träff i ett ammunitionsmagasin – En häftig explosion följer - och slagskeppet sjunker….Men, bara 3-4 meter, sen tar hamnbottnen emot…..
POLTAVA paa bottnen....jpg
POLTAVA paa bottnen....jpg (40.6 KiB) Visad 2234 gånger
Det här är mycket farligare eldgivning än något slagskepp tidigare utsatts för. De japanska Krupp-mörsarna skjuter från maximalt avstånd
och deras granater lobbas i en hög parabel – och landar ovanifrån.
Jag har förut skrivit om fartygens starka sidpansar som mest hittills deflekterat de värsta träffarna, anställt svåra skador på däcken – men
inte sänkt något tyngre fartyg…Men här gäller andra villkor – deras skydd mot inkommande mörsareld – är klent.

Visserligen har dom ett pansardäck (under väderdäcken) men dessa är relativt tunna 25-35mm tjocklek – och ingen match för en 200-kilos
pansargranat som dessutom får hjälp av tyngdlagen på slutet av sin resa…..
Som lök på laxen för de ryska nerverna – både hörs och ses de japanska granaterna på inkommande….mörsarnas mynningshastighet är
mycket låg – bara snudd över 300 meter per sekund…och dom låter ‘’som ett ankommande tåg’’ på sista biten ner……fullt synliga för ett
observant öga.
...ett ankommande taag....jpg
...ett ankommande taag....jpg (106.38 KiB) Visad 2234 gånger
Till sjöss mellan stridande flottor, är denna typ av eldgivning (ännu…!) omöjlig, riktmedlen är otillräckliga.
Men för en stillaliggande flotta, fångad i hamn – och med précis eldledning från en kommenderande utsiktspunkt – blir den dödlig.
Eld....granaten tydligt synlig p r t maalet......jpg
Detta är, mig veterligen, den enda gången i sjöhistorien – som en slagflotta förintats av en fientlig armé….. :roll:

(forts)

Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 2 juli 2015, 09:28

varjag skrev:SAIYEN HAIYEN Luossa Bay
Coast-Defense Ship " Haiyen. Sunk by mines off Dalny. Gunboat " Kaimon. Blown up by mines at Dalny.
Sai-yen. Blown up by mines off Port Arthur, Nov. 30
.

http://www.forgottenbooks.com/readbook_ ... 255943/233
Sayien: http://trove.nla.gov.au/ndp/del/article/61415528

Dalny= https://en.wikipedia.org/wiki/Dalian

Tror jag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 2 juli 2015, 10:41

Jag skall tillåta mig en off-topic-diskussion.

Jag har lärt mig at älska alla trådar av varjag som innehåller (forts). Det finns många av dem. De är så läsvärda att de måste göras lättöverskådliga. Jag vet att det på ett phpBB-forum som detta är möjligt att göra en egen avdelning med varjagens berättelser och i den lägga skugglänkar till dessa fantastiska essäer. Då ligger de ändå kvar i ordinarie avdelning - OCH snyggt samlade.

Jag passar det vidare som ett förslag till redaktionen.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 2 juli 2015, 11:02

Jag tycker tanken är bra. Även om varjagen leder stort så tycker jag det finns andra som kvalar in till denna 'Välskrivna och ytterst intressanta långa välbygda trådar' avdelning, t.ex. Amunds alster här.

MVH

Hans

Skriv svar