Den 12:e bordades jagaren RYESHITELNI (som vi mött 10:e mars då den med nöd och näppe undkom att säknas) –
av japanska jagare… utanför Chi-Fu (i kartcirkelns västkant) dit den försökt fly, också för internering. Man gjorde tydligen
inget eller lite motstånd och folket blev japanska krigsfångar.
25:e augusti, kom kryssaren ASKOLD med jagaren GROZOVOI –

- GROZOVOI i Shanghai.jpg (15.81 KiB) Visad 1278 gånger
till Shanghai (!) och begärde internering. Om det tog dom 15 dagar att ta sig dit – tillåts man undra vad annat dom
sysslade med på vägen……..
Men rekordet i fanflyktssegling togs av pansarkryssaren DIANA. Den 4:e September – nära en månad (!!) efter avseglingen från Port Arthur
uppenbarade hon sig – i Saigon i franska Indokina -
Man kan kanske sympatisera – det var säkert varmare och trevligare att hamna ‘’i det franska köket’’ där – än att invänta vintern i norra Kina….
Ett fartyg, som jag flyktigt nämnda när Vitgeft’s flotta drog ut – var
- som vi erinrar oss, hade kvinnor och barn ombord, troligast evakuerade från den dömda fästningen Port Arthur.....
om vars öde jag intet vet….utom att det inte återvände till Port Arthur. (någon med info?)
En annan flykting, fast denna från Vladivostokflottan – var Hjälpkryssaren LENA

- Raiderkryssaren LENA.jpg (31.07 KiB) Visad 1278 gånger
Fartyget hade hetat KHERSON, men omdöpts, beväpnats med sex 12-centimeterskanoner, lika många Tretummare och utsänts att fungera
som Kapare på Stilla Ossianen. Där det blev MYTERI ombord….!
Myteristerna – tog befälet och tyckte att en lämplig interneringsort kunde vara San Fransisco, California, USA!
Fartyget anlände dit den 12:e September. LENA repatrierades till Ryssland i december 1906. Hur det gick för myteristerna vet jag inte –
men hoppas bra, som belöning för deras kreativitet i valet av ‘’avhoppsland’’
(forts)
Varjag